اسفرزه؛ گیاه شفابخش برای درمان یبوست‌های مزمن

یبوست یک بیماری گوارشی مربوط به معده و روده است که منشاء بسیاری از بیماری‌ها است و مبتلایان به این بیماری حرکات معده و روده کندتری نسبت به سایرین دارند.

به گزارش ایمنا، یبوست بیماری است که در دنیای مدرن امروزی شایع است و افراد زیادی به آن مبتلا هستند. بروز این بیماری می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، اما یکی از علل اصلی آن کم‌تحرکی است. از دیگر مواردی که برای مبارزه با بیماری یبوست باید به آن توجه داشت، هضم بهتر مواد غذایی است. غذا باید توسط دندان‌ها به خوبی جویده شده و با بزاق دهان خوب مخلوط شود. همچنین مصرف غذاهای چرب، شیرینی‌های مصنوعی و غذاهایی مانند سوسیس و کالباس با ایجاد اشکال در هضم غذا، زمینه ساز بروز یبوست هستند.

باید توجه داشت که اصلاح سبک زندگی، افزایش میزان فعالیت‌های روزانه و مصرف برخی از گیاهان دارویی در درمان یبوست موثر است:

شربت خاکشیر؛ مقوی هاضمه و معده

خاکشیر از گیاهان دارویی رایج برای درمان یبوست بوده که در طب سنتی به آن اشاره شده است. یکی از نکات مهم در مصرف خاکشیر، نحوه و میزان مصرف آن است. همچنین شستن صحیح این گیاه دارویی بسیار اهمیت دارد، زیرا همراه دانه‌های خاکشیر، ناخالصی‌های زیادی وجود دارد. دانه‌های خاکشیر را باید ۱۵ دقیقه درون آب خیس کرده، سپس آب آن را خالی کرده و چندین مرتبه شستشو دهید.

 نوشیدن شربت خاکشیر قبل از صبحانه می‌تواند به رفع یبوست کمک کند. به طور کلی مصرف روزانه دو تا سه قاشق غذاخوری خاکشیر به همراه آب جوش و نبات به بهبود بیماری یبوست کمک کرده و باعث شفاف شدن و زیبایی رنگ چهره می‌شود، زیرا خاکشیر مقوی هاضمه و معده است.

روغن زیتون

به منظور درمان یبوست توصیه می‌شود صبح ها قبل از صرف صبحانه، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون مصرف شود. اما نکته مهم در مورد روغن زیتون این است که مصرف بیش از حد آن باعث ایجاد اسهال می‌شود. به گفته متخصصان برای درمان یبوست کودکان به جای مصرف روغن زیتون می‌توان از آب میوه‌هایی مانند سیب، آلو و یا غلات سبوس‌دار استفاده کرد.

اسفرزه؛ فیبر ملین برای درمان یبوست

اسفرزه از گیاهان دارویی است که معمولاً برای درمان یبوست‌های مزمن استفاده شده و یا ممکن است با دیگر ملین‌های طبیعی و مصنوعی ترکیب شود. در واقع حدود ۳۰ درصد پوشش دانه اسپرزه را یک ماده جاذب آب با نام "موسیلاژ " تشکیل می‌دهد که پس از خیس کردن و جذب آب، لعاب داده و هر دانه به اندازه ۱۰ برابر حجم خود متورم می‌شود. این لعاب ژلاتینی منشاء شفابخشی در درمان اسهال و یبوست است.

همچنین این گیاه دارویی برای کاهش درد و رفع خارش بیماری‌های کولون و قطع خونریزی بواسیر نیز موثر بوده و باعث کاهش کلسترول خون می‌شود. اما ممکن است استفاده از اسفرزه عوارض جانبی نظیر حالت تهوع، معده درد و یا واکنش‌های آلرژیک ایجاد کند.

بنابراین مهمترین درمان برای پیشگیری و درمان یبوست، مصرف بیشتر فیبر، غلات کامل، میوه‌ها، سبزیجات، آجیل‌ها، دانه‌ها و گیاهانی است که فیبر مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند؛ همچنین پرهیز از کم‌تحرکی و افزایش میزان فعالیت‌های روزانه بدن در این میان نقش مهمی دارند.

کد خبر 355311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.