چه غذاهایی برای تقویت حافظه مفید است؟

دانشیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: کندر به عنوان مکمل قابل استفاده و ضررهای جانبی ندارد اما تاثیری در تقویت و افزایش حافظه نخواهد داشت.

سید مرتضی صفوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا  با بیان اینکه مواد غذایی دارای فسفر  فعالیت‌های ذهنی و مغزی را تقویت می‌کند، اظهار کرد: مصرف حداقل دو بار در هفته خوراک دریایی، مصرف همزمان  پروتئین گیاهی و حیوانی باعث دریافت آمینواسیدها می‌شود. آمینواسیدها در مواد غذایی مختلف از جمله تخم مرغ، لبنیات، گوشت و در پروتئین‌های گیاهی مانند حبوبات وجود دارد.

وی با بیان اینکه تحقیقات کامل برای مصرف کندر جهت افزایش هوش و تقویت حافظه هنوز ارایه نشده است، ادامه داد:تحقیقات در خصوص مصرف کندر به صورت انفرادی انجام شده و قابل استناد است که کندر به عنوان مکمل قابل استفاده و ضررهای جانبی ندارد اما تاثیری در تقویت و افزایش حافظه نخواهد داشت.

 دانشیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: خوردن همزمان نان،  پنیر، خرما و گردو به‌دلیل داشتن فسفر و کلسیم  زیاد باعث سر زندگی سلول‌های عصبی می شود، کربوهیدات  نیز باعث تقویت فعالیت‌های مغزی می‌شود

وی با بیان اینکه کمبود آهن قدرت یادگیری دانش آموزان را کاهش می دهد، اضافه کرد: با مصرف مواد غذایی سرشار از آهن از جمله جگر، گوشت قرمز، ماهی، زرده تخم‌مرغ، سبزیجات دارای برگ‌های سبز تیره و پهن مانند اسفناج، حبوبات و میوه‌های خشک مخصوصا برگه زردآلو و دانه‌های روغنی که بهترین منابع خوراکی حاوی آهن هستند، می تواناز کمبود این عنصر مهم در دانش آموزان جلوگیری کرد.

صفوی با بیان اینکه منابع اسید چرب امگا ۳ در موادی مانند گردو، کنجد، تخم مرغ،  شاه ماهی، قزل آلا و آزاد ماهی ها، برگ سبزیجات، روغن آفتابگردان و روغن سویا وجود دارد، ادامه داد: البته باید توجه داشت خوراک‌های دریایی سرشار از امگا ۳  دارای طبع سرد هستند و مصرف، سیب، آلو، انجیر، خرما و گریپ فروت در کنار آن  توصیه می‌شود.

دانشیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه مصرف کم مایعات سبب سر درد و عدم تمرکز در  افراد  می‌شود، افزود: بهترین نوشیدنی آب است.

وی با بیان اینکه شیر کم چرب به دلیل داشتن کلسیم بالا باعث کاهش انقباض ماهیچه‌ای و آرامش بدن در هنگام اضطراب  شده و نقش موثری در کــاهش استرس و  میزان یادگیری  دارد، افزود: شیر در کنار غلات به‌عنوان یک صبحانه بسیار مناسب برای دانش آموزان توصیه می‌شود.

صفوی با بیان اینکه  بهترین میان وعده دانش آموزان در بین میوه‌ها انگور است که سبب تقویت اعصاب می شود، افزود : بادام بهترین ماده غذایی در بین مغز ها  است که سرشار از ویتامین E و B بوده و تقویت کننده سیستم ایمنی و افزایش مقاومت بدن در برابر استرس می شود.

وی ادامه داد: والدین بادام را در طول شب خیس کرده و صبح پوست آن را کنده همراه با شیر و عسل به فرزندان بخورانند ، این ماده غذایی  قدرت حافظه و یادگیری را افزایش می دهد. همچنین سیب همراه با عسل و شیر نیز این خاصیت را دارد.

دانشیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه مصرف غذاهای سرخ کرده در وعده صبحانه باعث تنبلی و بی حالی دانش آموزان خواهد شد، اضافه کرد: معده برای هضم غذاهای سرخ کرده نیاز به زمان بیشتری دارد و این راندمان کار دانش آموزان را پایین می‌آورد.

وی با بیان اینکه  مصرف خوراک‌هایی مانند چیپس و پفک به دلیل  شوری و نمکی بودن باعث تشنگی و نفخ در دانش آموزان می شود که برای میان وعده دانش آموزان توصیه نمی‌شود، افزود: اما مصرف سیر، محصولات لبنی مثل ماست و دوغ در طول روز، پرتقال، گیلاس، سیب زمینی، غلات، سبزیجات برگ سبز، ماهی و گوشت به دانش آموزان برای تقویت حافظه توصیه می شود.

صفوی ادامه داد: تحقیقات اثبات کرده دانش آموزانی که صبحانه و میان وعده کامل مصرف نمی‌کنند از ساعت ده صبح به بعد درس‌های مفهومی مانند ریاضی را یاد نمی‌گیرند.

کد خبر 354799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.