۱۵ درصد کارخانه های تولید کود شیمیایی پلمب شده‌اند

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه استاندارد یک تفاهم است، گفت: استانداردهای کشور در موارد بسیاری روشنفکرانه و آرمانی است، از نظر استراتژی به این موارد حساسیت های زیادی وجود دارد و به دنبال بازرسی های صورت گرفته بیش از ۱۵ درصد کارخانه‌ها جریمه و پلمب شدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباس کشاورز بعد از ظهر امروز (پنجشنبه) در همایش تخصصی امنیت غذایی و محصول سالم در اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه بررسی های حاکی از آن است که امنیت غذایی تاکنون برای کشور موضوع استراتژی نبوده است، اظهار کرد: هنوز در تولید محصولات کشاورزی از مواد شیمیایی و انواع آفت‌کش ها استفاده می‌شود و به روند آلودگی آب و خاک توجهی صورت نمی گیرد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر یک درصد محصولات کشاورزی دنیا در ایران تولید می شود و این در حالی است که شش درصد آفت‌کش‌های جهان در ایران مصرف می شود.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه آفت کش ها تا قبل از انقلاب توسط بخش خصوصی توزیع می شد و بعد از انقلاب کاملا دولتی شد و حدود ۱۲ سال است مجدداً توزیع آفت کش ها به بخش خصوصی واگذار شده است،  ادامه داد: حدود ۳۰۴ آفت کش در کشور ثبت شده است؛ کمتر از ۱۹۳ آفت کش تجاری است.عموما آفت کش های چند کاره به وسیله کشاورزان استفاده می شوند و این دو مورد از نظر ماهیتی تفاوت دارد؛ سبد آفت کشی کشور بسیار محدود است.

به گفته وی سومین مساله استراتژی این است که باید سبد آفت کش ها در کشور متنوع شود و این تنوع سبد یکی از الزامات و استراتژی‌های آینده است و در این زمینه کارشناسی‌های لازم انجام  و در دو سال گذشته قریب به ۴۸ آفت کش تعیین شده است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: امروز مصرف کننده حق دارد که از مکان و نحوه تولید کالا آگاه باشد و چنانچه فعالان اقتصادی و بخش خصوصی این قضیه را برای تولید کننده ها جدی بگیرند، امکان رقابت را بالا می برد. اصل رونق اقتصادی در تقاضای هوشمند است و در رونق تجارت نیز بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

وی افزود: ورود بخش خصوصی برای تولید آفت کش ها موجب تولیدات اطمینان بخش تری است در این زمینه بخش خصوصی و دولتی باید به دنبال روش های تلفیقی باشند.

کشاورز اضافه کرد: ازت، شش دهم درصد مصرف آفت کش ها را شامل می شود که عمده آن در شمال کشور است که این امر مناسب نیست و باید کودهای پوشش دار تهیه شود تا در این زمینه با مشکلات کمتری رو به رو شویم.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه استاندارد یک تفاهم است، افزود: استانداردهای کشور در موارد بسیاری روشنفکرانه و آرمانی بوده و از نظر استراتژی به این موارد بسیار حساس عمل می کنیم. همچنین راه نظام ثبت برای کود موجب سازمان دهی بیشتری در این بخش شده و بیش از ۱۵ درصد کارخانه ها جریمه و پلمب شدند.

کشاورز خاطرنشان کرد: استراتژی ارتقای کیفیت و غنی سازی کود نیز از دیگر برنامه ها در این حوزه بود که موجب ارتقای کیفیت کودها برای گیاهان شده و توانایی گیاهان را در خشکسالی بالا برده و کود به سمت یک نظام پویایی خود پالایشی پیش رفته و به صورت کاملا رقابتی و مبتنی بر تولید داخلی است

کد خبر 354534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.