لزوم سیاست‌گذاری جهت توانمندسازی خانواده‌ها برای حفظ ارزش‌های اخلاقی

رئیس پژوهشکده زنان و خانواده گفت: مسئولان باید به گونه‌ای سیاست‌گذاری کنند که خانواده در حفظ ارزش‌های اخلاقی توانمند شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پژوهشکده زنان و خانواده، نشست همایش بین‌المللی خانواده مقاوم، جنبش‌های اخلاقی جهان متحول برگزار شد و حجت‌السلام محمدرضا زیبایی نژاد اظهار کرد: اگر ما فهمی دقیق از موقعیت و زمان خود داشته باشیم که چه چیزهایی ما را احاطه کرده است و در چه موقعیتی قرار گرفته‌ایم آنگاه می‌توانیم مواجه‌ای خوب با آن داشته باشیم و به حل آن‌ها بپردازیم.

وی افزود: مشکل ما در جنگ این بود که نیاز به مهمات داشتیم، اما هیچ دولتی به ما ارائه نمی‌کرد و ما مجبور بودیم از دلال‌ها با سه برابر قیمت برخی نیازها را تأمین کنیم؛ زمانی جمهوری اسلامی به این فهم رسید که در معرض خطر هستیم و هیچکس به ما کمک نمی‌کند، این امر باعث شد ما روی پای خود بایستیم و از خلاقیت‌های خود استفاده و تدبیر کنیم.

رئیس پژوهشکده زنان و خانواده تصریح کرد: در عرصه فرهنگ این فهم شکل نگرفته و ما در موقعیت تهدید هستیم و این مسئله در حد یک نگرانی باقی مانده است، همایش بین‌المللی خانواده مقاوم، جنبش‌های اخلاقی جهان متحول امروز، سی‌ام و سی‌ویکم اردیبهشت در تهران و قم برگزار می‌شود.

حجت‌السلام زیبایی نژاد با بیان اینکه مسئله ما در این همایش چگونگی جلوگیری از خطراتی است که هویت نسل ما و ارزش‌های اخلاقی و خانوادگی را تهدید می‌کند، گفت: نهاد آموزش و پرورش اگر موفقیتی در گذشته نسبت به تربیت فرزندان داشته است، باید دید که آیا اگر با همان رویکردها ادامه دهد باز هم موفق می‌شود و آیا همان الگوی تربیتی در زمان حال هم تأثیر گذار است یا باید تدابیر جدیدی اندیشیده شود؟ آموزش و پرورش ما باید تهدید را به فرصت تبدیل کند.

وی بیان کرد: مسئولان باید به گونه‌ای سیاست‌گذاری کنند که خانواده در حفظ ارزش‌های اخلاقی توانمند شود، سیاست‌های حمایتی دولت‌ها از خانواده‌ها سبب می‌شود که ظرفیت درونی خانواده‌ها شکوفا نشود، تاریخ نشان می‌دهد نگرانی‌ها باعث شده خانواده‌ها ظرفیت تولید کنند و مشکلات خود را در درون خود حل کنند.

رئیس پژوهشکده زنان و خانواده گفت: هنر ما این است که در میدان‌های تهدید نسل خود را به خوبی بار بیاوریم، باید بتوانیم فرزندان خود را به گونه‌ای تربیت کنیم که شناگر خوبی در موج‌های خروشان باشند.

حجت‌السلام زیبایی نژاد در توضیحات محورهای همایش ادامه داد: مسئله اصلی ما این است که چگونه می‌توانیم فهم خود را در موقعیت‌های مختلف بالا ببریم و آیا می‌توانیم به گونه‌ای عمل کنیم که یک نسل مقاوم و نسلی که بر اصول و ارزش‌ها استقامت می‌کند تربیت کنیم؟ چگونه و چه پیش نیازهایی داریم؟ و چگونه باید سیاست‌های برنامه‌ریزی اصلاح شوند و آیا مدیریت شهری می‌تواند الگوی اخلاق و دوستدار خانواده باشد؟.

وی بیان کرد: در این همایش نظریه‌هایی مرتبط با موضوع از جمله حوزه الهیات، تاریخ و تمدن، سیاست گذاری‌های اجتماعی و تحلیل‌های جامعه‌شناختی و روان شناسی و نیز در حوزه اخلاق مطرح می‌شود؛ ما به این نتیجه رسیدیم که در داخل کشور ادبیات علمی ناظر بر خانواده بسیار پایین و نزدیک به صفر است برای همین برگزاری همایش را مد نظر قرار دادیم.

حجت‌السلام زیبایی نژاد با اشاره به اینکه همایش خانواده مقاوم را به عنوان یک نقطه آغاز انتخاب کرده‌ایم، گفت: این همایش می‌تواند مسئله را روی میز اصحاب علم بگذارد و دغدغه را برای آن‌ها ایجاد کند، در نتیجه ما باید دست در دست هم رسالت خود را به خوبی انجام دهیم.

وی افزود: مصاحبه‌های عمیق با اندیشمندان و جامعه‌شناسان مطرح کشور انجام شد و نزدیک به ۳۰ نشست داخلی و بین‌المللی در بیروت در این حیطه برگزار کردیم و گفت‌وگوهایی با شخصیت‌های خارجی انجام داده‌ایم و در این همایش میزبان مهمان‌هایی از کشور برزیل، لبنان، مراکش، گرجستان، قطر، عراق و روسیه هستیم.

کد خبر 753606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.