اصفهان به برند شهری نیاز دارد

یک کارشناس معماری گفت: شهر اصفهان می‌تواند با استفاده از پتانسیل‌های بالقوه تاریخی، طبیعی، معماری، شهرسازی و همچنین برندسازی برای هرکدام از این پتانسیل‌ها، زمینه جذب هر چه بیشتر گردشگران داخلی و خارجی را فراهم کند.

 پیمان ستوده در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: مسئله‌ای که امروزه در همه دنیا مطرح شده حرکت به سوی نوسازی شهرها است؛ شهرها می‌توانند جایگاه ویژه‌ای در ذهن شهروندان و گردشگران داشته باشند در واقع اکنون شهرها برای بقا در محیطی که هر روز در حال تغییر است با هم در رقابت هستند و تلاش می‌کنند که با شناخت پتانسیل‌های بالقوه خود و یا ایجاد پتانسیل‌های جدید شهری، زمینه‌های معرفی یک یا چند برند را برای خود در راستای جذب منابع مالی، رشد اقتصادی، توسعه شهری و افزایش رضایت ساکنان فراهم کنند.

وی افزود: برندسازی شهری به معنای ایجاد یک یا چند تصویر ذهنی مشخص از یک مکان در ذهن افراد است به عنوان مثال با نام بردن از شهر پاریس برج ایفل به عنوان نخستین تصویر در ذهن شنونده شکل می‌گیرد.

یک کارشناس معماری خاطرنشان کرد: روند برندسازی در ایران به کندی پیش می‌رود، البته شهری مانند مشهد به دلیل وجود حرم مطهر امام رضا(ع) به عنوان یک پتانسیل فرهنگی توانسته با ایجاد زیرساخت‌های گردشگری متنوع به خصوص گردشگری زیارتی خود را به عنوان قطب نخست گردشگری کشور مطرح کند و به سرعت زیرساخت‌های مورد نیاز شهر و ساکنان را با درآمدی که از گردشگران داخلی و خارجی به دست آورده گسترش بدهد، همین مسئله باعث می‌شود هر روزه پروژه‌های جدیدی در حوزه عمران و معماری تصویب شود که با توجه به فراهم بودن زیرساخت‌ها سیلی از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری بر روی پروژه‌های جدید وارد این شهر شوند.

ستوده تأکید کرد: برندسازی شهری مزیت‌های بسیار خوبی برای شهرها دارد و در صورت اجرای صحیح، منافع بی‌شماری برای شهرها به همراه خواهد داشت.

وی معتقد است: امروزه برنامه‌ریزی، مدیریت صحیح و انجام فعالیت‌های یکپارچه و منظم و تأکید بر جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی، اجتماعی، تاریخی، معماری و شهرسازی معرف شهر باعث جذب گردشگر و درآمدزایی برای شهر خواهد شد.

ستوده با بیان اینکه شهر اصفهان می‌تواند با استفاده از پتانسیل‌های بالقوه تاریخی، طبیعی، معماری، شهرسازی و بسیاری از پتانسیل‌های دیگر همچنین برندسازی برای هرکدام از این پتانسیل‌ها زمینه جذب هرچه بیشتر گردشگران داخلی و خارجی را فراهم کند، گفت: باید زیرساخت‌هایی متناسب با نیازهای گردشگران برای توسعه شهر اصفهان فراهم شود که این امر خود موجب رضایتمندی هرچه بیشتر ساکنان نیز خواهد شد.

وی افزود: البته ذکر این نکته ضروری است که تعاریف کلی و بزرگ در رابطه با ایجاد برند شهر اصفهان در این زمینه کارگشا نخواهد بود و باید برندسازی در هر زمینه به صورت جداگانه و مجزا در راستای رسیدن به اهداف کلی برندسازی انجام شود، به طور مثال یکی از پروژه‌هایی که در شهر اصفهان و با رویکرد برندسازی شهری در زمینه گردشگری مذهبی، ایجاد نشان شاخص شهری و نماد معماری عصر معاصر شهر مطرح شده احداث سومین میدان شهری در منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان است که از سال ۹۲ مطالعات و طراحی آن انجام شده است.

این کارشناس معماری خاطرنشان کرد: همه فعالیت‌های معماری و عمرانی باید در راستای ایجاد نوسازی شهری و اهداف تعیین شده قرار گیرد، زیرا در صورت توجه نکردن به این مسئله، انجام این طرح‌ها می‌تواند تأثیرات مخربی در فرآیند جذب گردشگر و توسعه آتی شهر داشته باشد.

کد خبر 354393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.