فرود قیمت ها در دو بازار

در ابتدای روز گذشته، خبری مبنی‌ بر سهمیه‌بندی ارزی منتشر شد که این خبر به همراه برخی از اظهارنظرهای سیاسی، بازارها را در حالت تردید فرو برد.

به گزارش ایمنا، روزنامه دنیای اقتصاد در این خصوص نوشت: اما هرچه از میانه روز سپری شد، سایه تردیدها از بازارها کوتاه‌تر و از سطح شاخص‌های قیمتی کاسته شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در ابتدای روز گذشته معاملات با احتیاط صورت می‌گرفت؛ اما پس از گذر از میانه روز، فروشنده‌ها دست بالا را در بازار به دست آوردند.

در نتیجه این اتفاق، قیمت سکه از کانال ۴ میلیون تومانی عقب‌نشینی کرد و به کانال ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قدم گذاشت. دلار نیز از مرز ۱۱ هزار تومانی فاصله گرفت و به سوی کانال ۱۰ هزار تومانی رهسپار شد. از جمله عواملی که عقب‌نشینی تقاضا در بازار را رقم زد، تعمیق بازار دوم و افزایش ریسک قیمتی در بازار ارز و سکه بود.

بازداشت مدیران ۳ شرکت بزرگ وارد کننده

وطن امروز هم در گزارشی نوشت: خبر بازداشت معاون وزیر صنعت در پرونده واردات غیرقانونی خودرو به سرعت منتشر شد اما روابط عمومی وزارت صنعت اعلام کرد مجتبی خسروتاج در دفتر کارش حضور دارد!
خبر بازداشت معاون کلیدی وزیر صنعت روز گذشته توسط خبرگزاری فارس منتشر شد. در این خبر آمده بود: در ادامه رسیدگی به پرونده تخلف در ثبت سفارش ۶۴۰۰ خودروی لوکس و تحقیق از مدیران و مسؤولان دخیل در این پرونده، به‌تازگی یکی از معاونان وزیر صنعت، معدن و تجارت بازداشت شد. براساس اطلاعات موجود، این فرد که آقای «م» نام دارد یکی از معاونان کلیدی وزیر صنعت، معدن و تجارت است که با دستور بازپرس پرونده بازداشت شده و از وی تحقیق شده است؛ این در حالی است که متهم پس از انجام تحقیقات ابتدایی با قرار وثیقه آزاد شده است.

کشف شبانه قیمت دلار

احسان سلطانی و حسین راغفر هم در یادداشتی در روزنامه شرق نوشتند: سرعت تحولات در جامعه امروز ما هر روز شتاب بیشتری می‌گیرد و در این فرآیند، دست‌های پیدا و پنهان داخلی و خارجی در کار هستند تا امکان مدیریت تحولات را از داخل به خارج کشور منتقل کنند. در تأیید این مدعا کافی است به تحولات مسئله‌ساز بازار ارز و سکه و التهاب و اضطراب‌های بی‌سابقه‌ای که در بین اقشار مختلف مردم پدید آورده است، توجه کنیم.

هدف این تحولات سست‌کردن پایه‌های اعتماد مردم به دولت است و انفعال مسئولان در مقابل اضطراب‌های عمومی و اتخاذ بعضی تصمیمات شتاب‌زده و همسو با خواست طراحان سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده اقتصاد و جامعه دلهره‌آور است و شائبه نفوذ در نظام اقتصادی را تقویت می‌کند. درحالی‌که یک دلار به بازار ارز ثانویه تزریق نشده، شبانه کشف قیمت می‌شود و با تلفن به دلال‌های بازار ارز خیابان جمهوری منتقل می‌شود و همین اعلام مبنای اعلام قیمت‌های جدید می‌شود.

کج سلیقگی مانع هدایت درست بازار

روزنامه آرمان هم در مطلبی آورد: این روزها همه فعالان اقتصادی بر مبنای تصمیمی که در شورای پول و اعتبار گرفته شده است و به ستاد اقتصاد مقاومتی دولت منعکس شده توجه دارند.

مقرر شده که به زودی بخشنامه‌هایی ابداعی برای رفع ابهاماتی که در سیاست‌گذاری‌های ارزی به وجود آمده، تنظیم و ابلاغ شود که این مسائل همزمان با تغییر رئیس کل بانک مرکزی صورت گرفته است. در هر صورت انتظار می‌رود که تصمیم‌گیری‌هایی اتخاذ شود که جلوی نوسانات وحشتناک بازار را بگیرد و تغییر مثبتی حاصل شود، یا بهتر است بگویم همگان انتظار دارند از شوک اقتصادی جلوگیری شود، اما این انتظارات به درازا کشیده است.

باید بازار ثانویه ارز را که شورای پول و اعتبار نیز با تصویب آن موافقت کرده و مرکز پژوهش‌های مجلس در تایید این تصمیم‌گیری مواردی را منتشر کرده است ساماندهی کنیم. زیرا زمانی که صحبت از تشکیل بازار ثانویه ارزی می‌شود، باید اجازه داده شود که تمام مصارف ارزی نه تنها در بخش واردات(نرخ توافقی واردکننده و صادرکننده) بلکه در بخش خدمات هم به طور کامل به این بازار وارد شوند. این موارد بدون در نظرگرفتن جامعه‌شناسی درست و با کج‌سلیقگی یا کم‌توجهی در سیاست‌ها اعمال نمی‌شود

کد خبر 349847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.