از متن تا حاشیه تقویت ایمنی محورهای ورودی استان اصفهان

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اصفهان در خصوص افزایش ضریب ایمنی محورهای ورودی استان و تکمیل طرح‌های مختلف در این زمینه که نیازمند تامین اعتبار است، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مهدی فقهی درباره افزایش ضریب ایمنی در محورهای ورودی شهر اصفهان، اظهار کرد: محورهای ورودی شهرهای بزرگ به واسطه تراکم جمعیت، رشد صنعت و ترافیک بالایی که در اطراف این محور شکل می‌گیرد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی ادامه داد: رفع نقاط حادثه‌خیز و رفع مشکلات و نابسامانی ترافیک از جمله برنامه‌هایی که در جهت ایمنی این محورها باید لحاظ شود، اراده کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان بر اساس وظایف قانونی خود در سال گذشته قراردادهای خوبی را در حوزه محورهای ارتباطی داشته است.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اصفهان گفت: یکی از محورهای ارتباطی اتوبان معلم است که یکی از ورودی‌های استان محسوب می‌شود و حجم بالایی از تردد را در این محور شاهد هستیم، لذا در راستای افزایش ضریب ایمنی این محور، ایمن‌سازی رفیوژ میانی را به طول ۲۵ کیلومتر در دستور کار قرار دادیم که در فاز اول به طول ۵ کیلومتر از پل شریعتی تا پل خورزوق را انجام دادیم.

فقهی با اشاره به اینکه زیرسازی مناسبی برای رفیوژ میانی اتوبان معلم در عرض حدود ۳ متر انجام شده است، تصریح کرد: به دلیل حوادثی که دائماً در کنار باند سرعت داشتیم، گاردریل‌های کنار اتوبان را با حفاظ مفصلی بتنی به وسط انتقال دادیم و باعث شد که ضریب ایمنی این محور افزایش یابد و با این اقدام دیگر در لاین سرعت برخورد خودروها با گاردریل‌ها را نخواهیم داشت و آرامشی که باید در این محور داشته باشیم اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه حوادثی که در این محور رخ می‌داد، نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ درصد کمتر شده است، بیان کرد: برای تکمیل برخی اقدامات نیازمند هماهنگی با اداره برق هستیم تا بتوانیم روشنایی وسط اتوبان را دائماً سرویس‌دهی کنیم تا خاموش نداشته باشیم، همچنین در فاز دوم طرح که از پل خورزوق تا پل سلیمان خاطر حدود ۲۰ کیلومتر است، در حال زیرسازی رفیوژ میانی هستیم، در تلاش هستیم در زمان مقرر طرح را به اتمام برسانید.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اصفهان درباره مشکلاتی که در راستای اجرای این طرح وجود دارد، توضیح داد: مشکلاتی از جمله روشنایی و ایمنی کارگاهی در این محور وجود دارد که باید رفع شود، همکاری پلیس راه، اراده برق و مردم هم برای پیش برد طرح نیاز است و باید با رعایت موارد ایمنی همکاری کنند تا در زمان مشخص شده بتوانیم این محور را به اتمام برسانیم.

فقهی با اشاره به اعتبار پیش‌بینی شده برای اجرای طرح مذکور، گفت: اعتباری که پیش‌بینی شده بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان است که بخشی از آن در سال گذشته تأمین شده و بخش دیگری از آن نیز نیازمند این است که از اعتبارات استانی و ملی بهره گرفته شود.

وی ادامه داد: در فاز بعدی هم ساماندهی زیرگذر این محور را در دستور کار داریم و علاوه بر آن شش خطه کردن محور نیز مورد توجه است که در سنوات گذشته تا پل خورزوق انجام شده و از پل خورزوق تا پل سلیمان خاطر هم در حال برآورد و برگزاری مناقصه هستیم.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اصفهان خاطرنشان کرد: حجم بالای ترافیک این محور نیازمند این است که به باندهای سه خطی یا چهار خطی تبدیل شود، برنامه‌ریزی کردیم تا در این فاز هر محور را به سه خطی ارتقا دهیم و در نهایت محور به طور کلی شش خطه شود. اصلاح تابلوهای اطلاعاتی و کیلومتر شمار نیز مورد توجه است که با اولویت تقاطع‌های غیر همسطح این محور در حال ساخت این تابلوها هستیم.

فقهی اظهار داشت: پروژه محور نائین به اصفهان هم از جمله طرح‌هایی است که در زمینه ورودی‌های استان داریم، در مرحله اول حدود ۴.۵ کیلومتر از پل سه راهی فرودگاه به سمت جیلان آباد بود که نابسامانی زیادی دارد و با اجرای پد زیر نیوجرسی‌ها و تبدیل نیوجرسی‌های قدیمی به نیوجرسی‌های مفصلی و شبکه روشنایی که در این محور اتفاق می‌افتاد، بتوانیم ایمنی کافی را در این محور ایجاد کنیم.

وی گفت: ادامه محور جیلان آباد به سمت سگزی و کوهپایه و نائین نیز در راستای تقویت ضریب ایمنی در دستور کار قرار دارد، مقاطعی که نیازمند ساماندهی دوربرگدان‌ها است هم انجام می‌دهیم، اقدامات مؤثری برای ورودی‌های سمت شرق در راستای افزایش ضریب ایمنی مورد توجه است.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اصفهان افزود: حوزه بعدی جهت افزایش ضریب ایمنی، اتوبان فرودگاه بوده که به طول ۱۲ کیلومتر است، در فاز اول از پل فرودگاه تا پل آفتاب در دستور کار ما قرار دارد که حدود ۹ کیلومتر که حدود ۸ کیلومتر آن انجام شده است، نور مقابل از جمله مشکلاتی بود که در این محور حادثه‌ساز می‌شد که رفع شد و با افزایش ضریب ایمنی در این محور دیگر شاهد حوادث پرخطر نیستیم، روشنایی وسط محور نیز انجام می‌شود تا پوشش بهتری از دید را در وسط اتوبان داشته باشیم.

به ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای ۶ خطه شدن اتوبان فرودگاه نیاز داریم

وی با اشاره به اینکه نیاز است یک لاین عبور از هر طرف به محور مذکور اضافه شود، اضافه کرد: در فاز سوم هم با توجه به ترافیک بالا و حجم زیاد تردد در این محور اضافه کردن لاین عبور را در دستور کار قرار دادیم که برآورد اجرایی کردن این اقدام انجام شده است و امیدواریم با مشخص شدن پیمانکار پیشرفت فیزیکی مناسبی را داشته باشیم.

فقهی تصریح کرد: ساماندهی تقاطع‌ها و دسترسی‌هایی که در اطراف وجود دارد، نیز در دستور کار قرار دارد، این محور که محور تشریفاتی استان است، هم شش خطه خواهد شد تا استاندارد لازم ایجاد شود، اعتباری که در این محل هزینه شده بالای ۱۰۰ میلیارد است و بالای ۱۵۰ میلیارد نیاز به اعتبار داریم تا محدوده اتوبان فرودگاه را کاملاً ایمن شود.

وی ادامه داد: محور اصفهان به شیراز یا اصطلاحاً محور خلیج فارس یکی از محورهای پر تردد کشور و استان است که بیش از ۷۰ هزار وسایل نقلیه در هر لاین آن طی شبانه روز تردد دارند و جزو هفت محور پر ترافیک کشور و استان بوده و صنایع، تالارها و مراکز جمعیتی مختلفی اطراف آن شکل گرفته است و تنها راه ارتباطی اصفهان در کریدور شمال به جنوب از این مقطع عبور می‌کند، لذا کوچک‌ترین مشکلی در این مسیر عواقب بسیاری را در پی دارد.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اصفهان خاطرنشان کرد: ساماندهی حفاظ این محور کار سنگینی بوده که ۱۷ کیلومتر است و حدود ۹ کیلومتر آن در فاز اول است و طی آن زیرسازی ریفیوژهای وسط، جابه‌جایی نیوجرسی‌های قدیمی با نوع استاندار آن و اصلاح شبکه روشنایی انجام می‌شود، حدود ۷۰ درصد از اقدامات لازم انجام شده است، سه تا از دوربرگردان‌های حادثه‌ساز نیز مسدود شده که در کاهش آمار تصادفات مؤثر بوده است.

وی ادامه داد: با اجرای زیر گذر کوی راه حق چندین نقطه حادثه خیز این مقطع رفع و مسیر مستقیم می‌شود و حوادث نیز کاهش می‌یابد، که سال گذشته با وجود مشکلات بسیاری که وجود داشت نصب آن انجام شده است، امیدواریم با انجام آزادسازی‌های مورد نیاز بتوانیم تا پایان فصل کاری زیرگذر را مورد بهره‌برداری قرار دهیم.

انجام روکش آسفالت محور اصفهان به بهارستان پروژه سنگینی بود

فقهی تاکید کرد: در محور اصفهان به بهارستان خرابی روکش آسفالت را داریم که اجرای لکه‌گیری با وجود حجم بالای ترافیک انجام شده که اقدام سنگینی هم بود، روکش آسفالت در باند بهارستان به اصفهان انجام شده است و روکش آسفالت در باند برگشت هم در سال جاری به اتمام می‌رسد، کندروهای اطراف این محور نیز با ورودی و خروجی‌های مشخص ساماندهی می‌شود تا مسیر تندرو دچار اختلال نشود.

وی بیان کرد: اعتباری که در بحث‌های ایمنی در این محور لحاظ شده بیش از ۱۵۰ میلیارد بوده و در زمینه روکش آسفالت هم حدود ۱۱۰ میلیارد هزینه شده است.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اصفهان گفت: ساماندهی حدود ۳۵ زیرگذر را در سطح راه‌های استان پیش‌بینی کردیم که بخشی از آن انجام و بخش دیگر هم در حال برآورد است، لازم است بدانیم زیرگذر درختک در فریدن، زیرگذر تندران در تیران، زیرگذر شهید حججی در نجف‌آباد، زیرگذر کوی راه حق و زیرگذر سروش به سمت جاده شهرضا که بهره‌برداری رسیده یا در حال تکمیل است، البته زیرگذرهایی دیگر نیز در سطح شهر از جمله زیرگذر پادگان در مسیر شهرضا، زیرگذر منظریه و زیرگذر دهاقان، زیرگذر منتظریه نجف‌آباد و … هم در حال انجام است.

فقهی تصریح کرد: ۴۷۰ کیلومتر روشنایی در سطح راه‌های استان داریم که نیازمند سرویس و نگهداری دارد و هزینه بسیاری را در بر دارد، تعمیرات حفاظ راه‌های استان هم از اهمیت ویژه ای برخوردار است که تعویض و ساماندهی آن مرتباً در حال انجام است، حدود ۸۲۰۰ کیلومتر در سال گذشته خط‌کشی راه‌های مواصلاتی استان انجام شده است و در سال جاری هم با تأمین اعتبار حدود ۷۰۰۰ کیلومتر از راه‌های استان را خط‌کشی خواهیم کرد.

وی افزود: بالای ۳۰ میلیارد قراردادهای مختلفی برای تابلوهای اطلاعاتی و انتظامی داریم که لازم است با تأمین اعتبار این اقدام مهم هم تکمیل شود، مشکلات ۱۸ نقطه از ۲۵ نقطه حادثه خیز استان رفع شده است و موارد باقی مانده را نیز در سال جاری انجام می‌دهیم تا شاهد حوادث پرخطر نباشیم، ۲۰ اکیپ هم در حوزه روکش آسفالت و لکه‌گیری راه‌ها را انجام می‌دهند، البته که راه‌های روستایی نیز با تأمین اعتبارات استانی مورد توجه است.

کد خبر 753540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.