تغذیه با شیر مادر؛ زیربنای زندگی سالم

از آنجایی که تغذیه سالم در اوایل دوران نوزادی برای داشتن بنیه قویتر در خردسالی، کودکی، نوجوانی و حتی جوانی امری لازم و ضروری است، لذا تغذیه با شیر مادر در شش ماه اول زندگی امری ضروری به حساب می‌آید.

به گزارش ایمنا، هرچند تغذیه سالم در تمام مراحل زندگی امری ضروری محسوب می‌شود، اما تغذیه با شیر مادر در دوران نوزادی، بحرانی‌ترین مرحله در شکل گیری وضعیت سلامت کودک شناخته می‌شود. این دوره، به حدی پراهمیت است که سازمان‌های بهداشت جهانی و یونیسف هر ساله از اول آگوست تا هفتم این ماه، برابر با دهم تا شانزدهم مردادماه را هفته جهانی شیر مادر نامیده‌ و هدف از آن را ترویج فرهنگ شیردهی به نوزدان و تشویق مادران در راستای این امر مهم دانسته‌اند.

اهمیت شیر مادر برای نوزاد به حدی زیاد است که کودکان تغذیه شده با شیر مادر از میزان هوش و توانایی جسمی بالاتری نسبت به دیگر کودکان برخوردارند. همچنین، این کودکان در احتمال کمتری برای ابتلا به بیماری‌هایی همچون آسم، اگزما، آلرژی، اسهال و بیماری‌های انگلی قرار دارند. کاهش عفونت‌های گوارشی، عفونت‌های تنفسی، عفونت‌های ویروسی، باکتریال و قارچی از دیگر فواید تغذیه با شیر مادر است.  علاوه بر این، شیر مادر یکی از بهترین روش‌های پیشگیری از بیماریهای قلبی و عروقی می‌باشد و از بروز تعداد بسیاری از اختلالات از جمله کاهش ویتامین A جلوگیری می‌کند. کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند از سیستم ایمنی قوی‌تری برخوردار هستند و احتمال چاق شدن آن‌ها در آینده بسیار کم است.

البته شیردهی به نوزاد برای مادر نیز فواید بسیاری دارد. از جمله می‌توان به کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان و تخمدان، فقر آهن، کم خونی و پوکی استخوان اشاره کرد. شیردهی برای مادران سلامت عاطفی و روانی نیز به همراه دارد و باعث برطرف شدن هر چه سریع‌تر افسردگی بعد از زایمان می‌شود. علاوه بر این، بازگشت به وزن و شرایط قبل از زایمان برای مادران شیرده سریع‌تر از دیگر مادران انجام می‌گیرد.

در نتیجه تغذیه با شیر مادر هم برای فرزندان و هم مادران نتایج مثبت بسیاری به همراه دارد و به همین دلیل سازمان‌های بهداشت جهانی و یونیسف به جدیت از شیردهی مادران حمایت می‌کنند. مدیران اجرایی یونیسف با اعتقاد بر این که کودکان تغذیه شده با شیر مادر می‌توانند بهترین شروع زندگی را داشته باشند، اعلام کردند "هفته جهانی تغذیه با شیر مادر به ما فرصتی میدهد تا خانوادهها و مردم را از مزایای تغذیه زود هنگام و انحصاری با شیر مادر آگاه کنیم و یونیسف به حمایت، ترویج و پشتیبانی از تغذیه با شیر مادر متعهد است." شعار اهمیت شیردهی در سال جاری، "تغذیه با شیر مادر: زیربنای زندگی سالم" نام گرفته است.

یادداشت از: مریم زمانی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 349791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فاطمه دهقان IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
    0 0
    مطلب مفید و اموزنده ای بود.باتشکر