ضربه‌های جبران‌ناپذیر قطعی برق بر صنایع

آسیب‌های ناشی از خاموشی‌های مکرر برق برای صنایع از موضوعات مورد گلایه این روزهای صاحبان واحدهای صنعتی است که از این رهگذر دچار خسارت های فراوان می‌شوند. موضوعی که نه‌تنها منجر به زیان‌های جدی به واحدهای تولیدی و صنعتی می‌شود بلکه باعث ضربه‌ای جبران‌ناپذیر به توسعه کشور نیز خواهد شد.

به گزارش ایمنا، قطعی‌های پی‌درپی برق سال‌هاست که آسیب‌هایی فراوان به صنایع کشور وارد کرده است، گویی که تنها راه‌حل دولت برای جبران کمبودهای انرژی خاموشی‌های مکرر است که سوای دیگر مصائب، موجب ورود خسارت به صنایع می‌شود. اما آنچه قابل‌توجه است آنکه امسال این قطعی‌ها بیش از سال‌های قبل است به‌طوری‌که صدای صاحبان صنایع و کارکنانش را درآورده است. چراکه با قطعی برق علاوه بر تحمل گرمای طاقت‌فرسا، مشکلاتی جدی‌تر چون ورود شوک به تجهیزات برقی، وقفه در چرخه تولید، سردرگمی کارکنان و... ایجاد می‌شود. به‌ویژه صنایع بزرگی چون فولاد و پتروشیمی که با قطعی های مکرر دچار آسیب‌های گسترده‌ای می‌شوند به‌طوری‌که لازمه بازگرداندن کوره‌ها به چرخه و احیای آن‌ها هزینه‌هایی هنگفت می‌طلبد.

در این رابطه رضا رئیسی که صاحب یکی از واحدهای صنعتی در شهرک صنعتی جی است در گفت‌وگو با ایمنا با ابراز گلایه از خاموشی‌های امسال می‌گوید: قطع ناگهانی و بدون برنامه برق، به‌ غیر از آنکه درروند فعالیت کارگران و روند تولید صنایع وقفه ایجاد می‌کند باعث خسارت به تعدادی از دستگاه‌ها می‌شود.

وی می‌افزاید: به‌جز این آسیب‌ها، قطعی برق در صنایعی مانند صنایع غذایی بسیار اثر منفی می‌گذارد،  واقعاً اگر راه چاره‌ای جز قطعی برق وجود ندارد حداقل با واحدهای مربوطه هماهنگی انجام شود تا از زمان خاموشی‌ها اطلاع داشته باشند. با این اطلاع‌رسانی فعالان می‌توانند ساعات کاری خود را متناسب با خاموشی‌ها هماهنگ کنند و حتی در برخی از مواقع ساعات کاری خود را تغییر دهند تا از این شرایط دچار آسیب کمتری شوند.

همچنین سعید اخوان که صاحب یکی از کارخانه‌های صنعتی در اصفهان است با تأکید بر زیان‌های ناشی از قطعی برق بر صنایع به ایمنا می‌گوید: لازم است دولت این‌گونه خسارت‌ها را جبران کند. وی توضیح می‌دهد: هزینه دستمزد کارگران، بیمه، مالیات، اجاره و... از مواردی است که هر واحد صنعتی متقبل می‌شود و در زمان قطعی برق این هزینه‌ها پابرجا است،  درحالی‌که تولیدی انجام نمی‌شود و احتمال آسیب تجهیزات هم وجود دارد. حال با توجه به این هزینه‌ها ضرورت دارد سازمان‌های مربوطه درصدد چاره‌اندیشی اساسی برای ممانعت از خاموشی برق صنایع و یا پرداخت خسارت به آن‌ها برآیند.

برنامه قطع برق صنایع متفاوت با برق خانگی

عبدالوهاب سهل‌آبادی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران نیز در رابطه با تأثیر قطعی‌های اخیر برق برفعالیت صنایع به ایمنا می‌گوید: صنایع به میزان زیادی دارای مشکل هستند و این قطعی‌های بدون برنامه برق که اخیراً اتفاق می‌افتد مشکلات آن‌ها را چند برابر کرده است. به گفته این مسئول لازم است برنامه قطعی برقی که برای صنایع در نظر گرفته می‌شود متفاوت با قطعی برق دیگر نقاط باشد، زیرا در تمامی کشورها نیز چنین تفاوتی وجود دارد، این‌گونه که با قطعی برق خانگی، صنایع از چنین روندی مبرا هستند.

وی می‌افزاید: با خاموشی‌های مکرر اخیر آسیب‌های فراوانی به تجهیزات الکتریکی صنایع وارد شده است و اگر این شرایط خاموشی تداوم داشته باشد، صنعت کشور با مشکلات بسیاری روبرو می‌شود زیرا علاوه بر افت تولید در زمان‌های بی‌برقی، به تجهیزات هم ضربه وارد می‌شود. این درحالی‌که است که به گفته این مسئول تقریباً همه کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی از فناوری‌های مدرن و پیشرفته برای کاهش هزینه‌های برق مصرفی خود استفاده می‌کنند اما باز هم با خاموشی‌های مکرر مواجه هستند.

ورود شوک الکتریکی به تجهیزات صنایع

همچنین سید رسول رنجبران عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان با تائید تأثیر جدی قطعی‌های برق بر صنایع به ایمنا می‌گوید: ایجاد چنین وضعیتی برای بخش صنعت مانند سم مهلک است، چرا که با قطعی برق بسیاری از تجهیزات یک واحد صنعتی از کار می‌افتد؛ بنا براین نخستین آسیب چنین رخدادی، قطع تولید است، ضمن آنکه پس از وصل برق این دستگاه‌ها برای راه‌اندازی دوباره نیازمند زمان هستند که بازهم وقفه در چرخه تولید ایجاد می‌شود.  با قطعی برق به بخشی از تجهیزات شوک الکتریکی وارد می‌شود که این باعث آسیب به دستگاه‌های برقی می‌شود به‌طوری‌که کوره‌های حرارتی صنایع بزرگ با قطعی برق دچار شوک حرارتی می‌شوند و بازسازی این کوره‌ها میلیاردها هزینه می‌برد.

وی خاطرنشان می‌کند: موارد اشاره شده حداقل آسیب‌ها به صنایع است اما خسارت‌های پیدا و پنهان دیگری نیز از این شرایط به صنعت وارد می‌شود.

به گفته این کارشناس صنعتی، راهکار ممانعت از وارد شدن خسارت به صنایع آن است که قطعی برق واحدهای صنعت به کمترین میزان برسد و درصورت قطعی از قبل با مسئولان این واحدهای صنعتی هماهنگی شود که آن‌ها از برنامه‌های قطعی مطلع باشند. رنجبران در رابطه با پرداخت خسارت به صنایع آسیب‌دیده می‌گوید: تاکنون که چنین موردی مشاهده نشده و درگذشته هم‌چنین برنامه‌ای نبوده است. باوجود شکایات بسیاری از صاحبان صنایع نسبت به قطعی‌های برق و آسیب‌های خاموشی برای تجهیزات صنعتی اقدامی جدی در این راستا از سوی مسئولان مربوطه انجام‌نشده است.

کد خبر 348996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.