حکمروایی خوب شهری چیست؟

یک کارشناس شهرسازی گفت: با حکمروایی خوب شهری، مشارکت مردم در اداره امور شهر افزایش می‌یابد و شاهد برنامه‌ریزی‌های اصولی در شهر خواهیم بود.

مهرداد کیهان‌فر در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در حال حاضر شهرداری‌های کشور تنها ارائه دهنده خدمات به مردم هستند، در حالی که این نهاد باید در کنار خدمات، برنامه‌هایی مبتنی بر مشارکت مردمی پیش‌بینی کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فعالیت‌های شهری بیشتر تک بعدی است، افزود: همان‌طور که در کشورهای توسعه یافته مشاهده می‌شود مدیریت شهری و شهرداری‌ها براساس برنامه‌های واحد و یکپارچه مدیریت می‌شوند، زیرا این نوع مدیریت آثار مثبتی به همراه دارد.

این کارشناس شهرسازی با اشاره به حکمروایی خوب شهری در شهرداری‌ها گفت: در صورت تحقق حکمروایی شهری شاهد مشارکت هر چه بیشتر مردم و نهادهای ذیربط شهری و برنامه‌ریزی‌های اصولی خواهیم بود، زیرا در این صورت از سرمایه‌های اجتماعی به نحو مناسب بهره‌گیری خواهد شد.

کیهان‌فر با بیان اینکه ارتقاء نظام‌مند مدیریت شهری تنها از طریق حکمروایی خوب شهری عملی می‌شود، اضافه‌کرد: در حکمروایی شهری مردم، سازمان‌های مردم نهاد و ذی نفعان در تنظیم برنامه‌ها، چشم‌انداز و اهداف شهر مشارکت دارند و به طور مشخص نیز بر اجرای طرح‌ها نظارت می‌کنند، در واقع در این روش حکمرانی برنامه‌ریزی‌ها از پایین به بالا انجام و به مدیران ارایه می‌شود.

وی تاکید کرد: از آنجایی که مردم با نیازهای محله و شهر خود به خوبی آشنا هستند، بهتر می‌توانند برای آینده محله خود برنامه‌ریزی کنند.

این کارشناس شهرسازی اظهار کرد: برای تقویت عملکرد شهرداری‌ها باید برنامه‌ها در بلندمدت طراحی شود و تنها رفع امورات روزانه نباشد.

کیهان‌فر با اشاره به اهمیت موضوع "تاب‌آوری شهری" در شهرداری‌ها اظهار کرد: منظور از "تاب‌آوری شهری" این است که اگر اتفاقی در حوزه شهری بیفتد تأسیسات شهری توان مقابله با آن رویداد را داشته باشد که این موضوع بدون یکپارچگی بین دستگاه‌ها و مدیریت واحد امکان پذیر نیست.

کد خبر 347349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.