درهای کتابخانه‌ها همیشه باز است/کتاب سفیر کتابخانه‌اش است

آیین رونمایی از تازه‌های کتاب‌های تهیه‌شده از سی‌ویکمین نمایشگاه‌ بین‌المللی کتاب تهران پیش از ظهر _دوشنبه هفتم خردادماه_ در سالن کنفرانس کتابخانه‌مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این آیین طیبه فاطمی رییس کتابخانه‌های شهرداری استان اصفهان اظهار کرد: ۷۲ کتابخانه در سطح استان داریم که شامل ۳۰ کتابخانه عمومی و ۴۰ سالن مطالعه است. تعدادی کتابخانه اختصاصی داریم که گروه‌های خاص شامل کودک، نوجوان، نابینایان و بانوان و کتابخانه‌های تخصصی نیز شامل شیعه، اصفهان‌شناسی، ادبیات، هنر، حقوق و ورزش هستند.

وی با ارایه آماری از منابع کتابخانه‌های اصفهان، گفت: در اصفهان تعداد ۸۰۰ هزارجلد کتاب در قالب طرح جامع کتابخانه های شهر، ۳ میلیون جلد کتاب در قالب طرح امانت بین کتابخانه‌ها، ۳۰ هزار منبع دیجیتال در قالب کتابخانه دیچیتال شهرداری اصفهان، ۲۰ هزار نسخه خطی، چاپ سنگی و سربی و اسناد تاریخی در شهرداری، ۲۰ پایگاه اطلاعات علمی و پژوهشی فارسی و لاتین و هم‌چنین ۲۵ هزار جلد مطبوعات و نشریات جاری و قدیمی هستند؛ ضمن اینکه چیزی حدود ۳۵ هزار مخاطب فعال در کتابخانه‌ها حضور دارند و ۱۴ هزار جوان و نوجوان در سالن مطالعه و کتابخانه ها را پوشش می‌دهیم.

رییس کتابخانه های شهرداری استان افزود: کتابخانه به‌عنوان ابزاری برای پیشرفت فرهنگی، ایجاد محیطی برای مطالعه، محلی برای عرضه اطلاعات و بستری برای شکل‌گیری و توسعه خلاقیت است.

طیبی گفت: مهم‌ترین هدف ما، تعامل بین افرادی که سواد رسانه دارند با افرادی که سواد اطلاعاتی دارند، است که این تعامل می‌تواند اتفاقات خوبی را برای مخاطبین رقم بزند.

وی ادامه داد: رویکرد جدید ما تبدیل کتابخانه به پایگاهی برای سرمایه‌گذاری‌های فکری، سرمایه‌های اجتماعی، نشاط اجتماعی، اعتماد اجتماعی، انسجام اجتماعی، ارتقای سواد اطلاعاتی، مهارت اطلاع‌یابی و حمایت از کلیه مخاطبین، با هر قومیت، جنسیت، مذهب و هر نژادی است و درهای کتابخانه‌های ما به روی مخاطبین شهروندی در اصفهان همیشه باز است.

ایجاد کارت عضویت افتخاری برای گردشگر خارجی

در ادامه این آیین محمدرضا کشانی رییس جدید کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان اظهار کرد: سوالی که همیشه مطرح می‌شود این است که خریدهای نمایشگاه کتاب، چه ضرورتی دارد؟ در این خصوص موارد و توجیهات زیادی وجود دارد، این موارد شامل دلایل بسیار زیادی هست که یکی از آن‌ها جامعیت موضوعی در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است. درواقع یکی از مهم‌ترین دلایل این است که ما با جامعیت موضوع‌ها و منابع روبرو هستیم.

وی ادامه داد: خریدهایی که در سطح ناشران محلی و کتابفروشی‌ها انجام می‌شود، این مزیت رقابتی و تنوع را از ما می‌گیرد. مورد بعدی، روزآمدسازی تمام فضای نشر کشور است‌ ‌چراکه شما در هیچ گردهمایی یا موقعیت فرهنگی دیگری با تازه‌های نشر کشور آشنا نخواهید شد.

کشانی تصریح کرد: مورد بعدی گستره جغرافیایی نشر است که ممکن است موسسات و ناشران در طول سال امکان حضور و نمایش کتاب‌ها را نداشته باشند. مورد بعدی حضور ناشرانی است که در هیچ‌کجا امکان دسترسی به آن‌ها را نخواهید داشت ولی در نمایشگاه با آن‌ها ملاقات خواهید کرد مانند انتشارات وزارت امور خارجه که با عنوان انتشارات خاص از آنها نام می‌بریم.

رییس جدید کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان افزود: بحث بعدی، تخفیف‌های بسیار خوبی است که در نمایشگاه وجود دارد و باتوجه به بودجه‌های محدود کتابخانه‌ها مورد توجه است. مورد بعدی آشنایی با مولفان، مترجمان و ناشران در سرای اهل قلم است که این اجتماع فرهنگی را فقط در نمایشگاه کتاب تهران، می‌توانیم ببینیم و تعامل و ارتباط موثری که با ناشران دانشگاهی و آموزشی بوجود می‌آید، کتابخانه‌های شهرداری را به‌عنوان یک شاخص معرفی می‌کند که در نمایشگاه کتاب، حضور خود را نشان خواهد داد و در مجموع ضرورت حضور ما در نمایشگاه کتاب تهران، ما را به این نتیجه رسانده است که ما خدمات اطلاعاتی مبتنی برکتاب را ایجاد کنیم، تاکنون کتاب خریدیم و در قفسه گذاشتیم و ان‌شالله در تلاش هستیم بتوانیم خدمات مبتنی بر کتاب را که درآن کتاب به‌عنوان سفیر کتابخانه‌اش است، را رواج دهیم.

کشانی درخصوص طرح‌های جدید کتابخانه مرکزی شهرداری گفت: باتوجه به اینکه اصفهان یکی از قطب‌های گردشگری است و یکی از ماموریت‌های اصلی شهرداری اصفهان نیز در حوزه گردشگری و توریست است، در تلاش هستیم برای اولین‌بار، کارت عضویت افتخاری برای گردشگر خارجی ایجاد کنیم. هم‌چنین باتوجه به سابقه و قابلیت کتابخانه گردشگری و موقعیتی که در بهترین بافت اصفهان و نزدیک به آثار تاریخی دارد و به علت تجمع گردشگران در این منطقه، طرح گردشگری کتابخانه‌ای را شروع خواهیم کرد.

وی ادامه داد: اولین گام در این مسیر، ایجاد کارت عضویت افتخاری ویژه گردشگران در کتابخانه است. توریست‌ها در زمان حضور در اصفهان به اطلاعات و دانش گردشگری نیاز دارند و این نیاز را کتابخانه مرکزی با ارایه اطلاعات در دو قالب چاپی و دیجیتال که در بخش کتابخانه دیجیتالِ این کتابخانه مستقر است، تامین خواهد کرد وگردشگرانی که دسترسی به اینترنت داشته باشند و خواهند داشت از طریق پورتال کتابخانه دیجیتال، امکان دسترسی به این اطلاعات خواهند داشت؛ ضمن اینکه گردشگری که به صورت حضوری مراجعه کند امکان استفاده از منابع اطلاعاتی گردشگری، شامل عکس‌ها، تصاویر پانوراما، کلیپ‌ها، فایل‌های صوتی و انواع راهنماهای گردشگری اصفهان را خواهند داشت.

کد خبر 344839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.