حفاری‌ها برای کشف مسیر آبراهه عالی‌قاپو ادامه دارد

مدیر پایگاه جهانی میدان نقش جهان اصفهان گفت: هنوز مشخص نیست که مسیر آبراهۀ کشف‌ شده، مسیر ورود آب به حوض سنگی پشت‌بام عالی قاپو یا مسیر دفع آب‌های زاید است و به همین دلیل حفاری‌ها باید ادامه پیدا کند.

میترا خطابخش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: با توجه به کشف حوض سنگی در پشت بام طبقه چهارم عالی قاپو، قراردادی به منظور مرمت مسیر آب‌رسانی عالی قاپو منعقد شد چون وضعیت خیلی خوبی نداشت و هدف ما این بود که این مسیر را شناسایی کنیم چراکه وقتی ایوان عالی قاپو مرمت می‌شد حوض و بخشی از مسیرهای لوله های آن مشخص شده بود و در حال حاضر نیز در قسمت هایی از طبقه های پایین از جمله طبقه سوم مشخص است.

وی افزود: در واقع وقتی اقدامات مرمتی در پشت بام طبقه سوم و چهارم انجام می‌شد حوض سنگی و بخشی از مسیر آبراهه کشف شد ولی اقدامات باستان شناسی برای کشف ادامه مسیر این آبراهه ادامه دارد و حفاری‌ها کامل نشده است.

مدیر پایگاه جهانی میدن نقش جهان اصفهان تصریح کرد: حفاری‌های باستان شناسی همچنان ادامه دارد تا ببینیم این حوض سنگی که در طبقه چهارم روی سقف مشخص شده به کجا وصل می شود چون در پایین حوض سوراخی وجود دارد و باید این موضوع مشخص شود که حوض از پایین به کجا متصل می شود.

خطابخش ادامه یابد: هنوز مشخص نیست که این مسیر آبراهۀ کشف‌ شده، مسیر ورود آب به حوض سنگی پشت بام عالی قاپو است یا مسیر دفع آب‌های زاید و به همین دلیل حفاری‌ها باید ادامه پیدا کند.

وی گفت: روند حفاری باستان شناسی به دلیل اینکه باید با احتیاط همراه باشد کمی طولانی مدت خواهد شد چون ممکن است در روند حفاری با آثار خاصی برخورد کنیم و به همین دلیل تخمین زده می شود که عملیات باستان شناسی یک‌ماه به‌ طول بیانجامد.

کد خبر 344613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.