اعتراض به وضعیت آب اصفهان و آتش زدن برجام

برخی از نمایندگان استان اصفهان در هفته‌ای که گذشت فعالانه پیرامون مسائل روز کشور و استان اصفهان اظهار نظر کرده و بویژه نسبت به وضعیت آب در استان و خروج آمریکا از برجام واکنش نشان داده اند.

به گزارش ایمنا، سیدناصر موسوی لارگانی، نماینده مردم فلاورجان روز یکشنبه- ۱۶ اردیبهشت- در مخالفت با لایحه اقدام مالی و لوایح الحاقی آن گفت: همکاران عزیز این سه لایحه نسخه دیگری از FATF است. ما نباید خودمان، خودمان را تحریم کنیم، چرا اختیارمان را به دست دیگران می‌دهیم تا بخواهند شرایط ما را لغو کنند و ما را تروریسم اعلام کنند؟ با همین لایحه‌ای که خودمان تصویب می‌کنیم این کار را انجام می‌دهند.

وی همچنین با اشاره به فیلتر تلگرام و موضع رییس جمهور در این رابطه، گفت: آقای روحانی مشکل مردم ما تلگرام نیست، مردمی که از مشکل بیکاری و اقتصادی رنج می‌برند صنعتگران و تولیدکنندگان که همگی با مشکلات اقتصادی روبرو هستند، مشکل‌شان تلگرام نیست.

برای مدیریت پسماندها به شهرداری اصفهان بودجه بدهید

ناهید تاج الدین نماینده مردم اصفهان، در نامه ای به افشانی معاون عمرانی وزیر کشور خواهان تخصیص اعتبارات لازم به شهرداری کلان شهر اصفهان برای مدیریت پسماندها شد. در بخشهایی از این نامه آمده است: «نظر به اینکه سازمان مدیریت پسماند شهرداری کلان شهر اصفهان برای ساماندهی پسماندهای شهری و فعالیتهای زیست محیطی گامهای مؤثری برداشته و و استقرار تکنولوژی های جدید برای تبدیل پسماند به انرژی را در دستور کار خود قرار داده ... خواهشمند است دستور فرمایید نسبت به تخصیص اعتبارات لازم به شهرداری اصفهان، اقدامات لازم انجام شود و نتیجه را به این جانب اعلام نمایند». 

مخالفت با لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه‌شنبه - ۱۸ اردیبهشت-، با اکثریت آرا، کلیات لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی را تصویب کردندبا این حال تعدادی از نمایندگان، از جمله دو تن از نمایندگان استان اصفهان یعنی حسینعلی‌حاجی‌دلیگانی و سیدجواد ابطحی پیش از  رأی‌گیری درباره کلیات لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی، آن را مغایر با ماده ۱۴۸ آئین‌نامه داخلی و نیز خلاف منافع ملی کشور دانستند و معتقد بودند که با توجه به اینکه این لایحه در تاریخ نهم اردیبهشت امسال از سوی دولت تقدیم مجلس شده، باید ۱۰ روز پس از آن در مجلس بررسی شود.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس در مخالفت با لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی گفت: چرا این لایحه در دستور قرار گرفته است. هنوز به پالرمو رسیدگی نشده، گزارش دیگری در دستور کار مجلس قرار گرفته است.

تکلیف سپرده گزاران مؤسسات اعتباری باید مشخص شود

حسینعلی حاجی دلیگانی روز سه‌شنبه - ۱۸ اردیبهشت- در تذکری شفاهی با استناد به اصل ۱۵۹ و وظایف قوه قضاییه در رسیدگی به تظلمات و شکایاتی که انجام می‌شود، بیان کرد: نمایندگان مجلس ماده ۲۳۶ را در سال گذشته برای رییس بانک مرکزی مصوب کردند، ولی هنوز قوه قضاییه رسیدگی نکرده است در حالیکه مسائل مربوط به موسسات مالی حل نشده است.

وی در ادامه گفت:‌ دیروز تعدادی از این افراد تجمع داشتند و مطالبی را بیان می‌کردند. این افراد مبلغی را سپرده اند و به موسسات اعتماد کردند، ‌امروز باید تکلیف آنها مشخص شود. ما از سه قوه انتظار داریم این موضوع سرعت بیشتری بگیرد. بنده گزارشی از تناقض‌هایی که رییس بانک مرکزی در گزارش‌هایی که به قوه مقننه داده تهیه کردم. ایشان در این گزارش به نوعی قوه قضاییه را زیر سوال برده و از طرف دیگر گزارشی را که به قوه قضاییه داده است مجلس را زیر سوال برده است یعنی دو گزارش متناقض تهیه شده است.

اشتغال موجود راحفظ کنید، ایجاد اشتغال جدید پیش‌کش

سمیه محمودی،نماینده مردم شهرضا در  جلسه علنی روز سه‌شنبه- ۱۸ اردیبهشت- مجلس در تذکری به رییس جمهور گفت: آقای روحانی من به دنبال ناامید کردن مردم نیستم، ولی واقعیت‌ها را باید گفت. مردم نگرانند ولی شما می فرمایید نگران نباشید، اما نگرانی وجود دارد. مدیران کشور ما دچار روزمرگی شده اند. در مقابل مسائل و مشکلات بی تفاوت هستند. تکلیف اقتصاد کشور ما مشخص نیست.

این عضو فراکسیون جوانان مجلس بیان کرد: من به عنوان عضوی از فراکسیون جوانان مجلس تاکید زیادی بر اشتغال جوانان دارم، اما حفظ اشتغال موجود خیلی مهمتر از ایجاد اشتغال است. دولت شما تعهد کرد که اشتغال ایجاد کند، اما موضوع حفظ اشتغال موجود را هم در نظر بگیرید، ایجاد اشتغال جدید پیش‌کش.

نماینده مردم شهرضا انتقاد کرد: آقای رییس جمهور با این وضعیت نابسمان بازار ارز عدم تبعیت بانکها از دولت و همراهی نکردن آنها در پرداخت تسهیلات، عدم توانایی بدنه اقتصادی دولت در کنترل بازار ارز و ایجاد ثبات در بازار همین اندک واحدهای تولیدی را با تعطیلی مواجه می کند. ضروری است که دولت در خودش تغییراتی ایجاد کند و از ظرفیت نخبگان استفاده کند. کشور ما به همکاری و همدلی نیاز دارد این حاشیه سازی را کنار بگذاریم.

محمودی در تذکری به هیئت رییسه مجلس و هیئت رییسه های کمیسیون‌های مجلس گفت: آقای پزشکیان مجلس ما هم روزمره است و این موضوع نتیجه‌ای را حاصل نمی کند. ما فقط حرف می‌زنیم. از این حرف زدنها بیرون بیاییم.

وی در پایان در تذکری به وزیر ارشاد در خصوص عدم نظارت بر سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: وقف صدقه جاریه است که بزرگان دین به آن تاکید داشته‌اند. عملکرد بد برخی مدیران باعث نشود که مردم از این امر الهی روی برگردان شوند.

وزیر محترم نیرو! ما اصفهانی‌ها چه‌کار کنیم؟

سید محمدجواد ابطحی، نماینده خمینی شهر در نطق میان دستور روز سه‌شنبه- ۱۸ اردیبهشت- گفت: وزارت نیرو طبق قانون ۹۰۷ میلیون مترمکعب آب را به هر جایی که صلاح دانسته، تخصیص اضافی داده است. اکنون نیز ما می گوییم شما خودتان کسری آب را جبران کنید. نباید آدرس غلط داد و استانها را به جان همدیگر انداخت. اگر حداقل مصوبات شورای عالی آب با آنکه ناقص است، اجرا می شد امروز با مشکل حادی مواجه نمی شدیم.

وی افزود: اگر برای تبلیغات انتخابات در فروردین ماه سال گذشته آب را رهاسازی نمی کردیم، امروز شاهد این مشکل نبودیم. آقای اردکانیان شما معاون وزیر نیرو در سال ۸۳ بودید. نامه خود را در شهریور ۸۳ مرور کنید. شما گفتید آب برای استان یزد برای صنعت و شرب افزایش یابد، اما امروز شما می گویید که فقط آب شرب را گفتم. ما اصفهانی‌ها چه‌کار کنیم؟ کشاورزان ما چه راهی را باید پیش بگیرند؟ شما و دولت مسئول هستید و خودتان بریده و دوخته‌اید. اکنون پاسخگو باشید.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس ادامه داد: هفته معلم نیز گذشت و همکاران آموزش و پرورش همچنان متحیرند که چگونه دولت مصوبات مجلس را در افزایش حقوقها نادیده گرفته است و از طرف دیگر یک وزارتخانه یا سازمان نورچشمی پیدا می شود و حقوق پرسنل آن ۵۰ درصد افزایش می یابد. آیا مجلس باید ساکت باشد و هیچگونه حرکتی نداشته باشد؟

مشارکت نمایندگان اصفهان در آتش زدن برجام و پرچم آمریکا

روز چهارشنبه- ۱۹ اردیبهشت- بعد از قرائت گزارش دستور کار مجلس وقبل از آغاز نطق رییس مجلس شورای اسلامی تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله برخی نمایندگان استان اصفهان همچون، موسوی لارگانی، حاجی دلیگانی، کوهکن و ابطحی با حضور در جایگاه هیئت رییسه شعار مرگ بر آمریکا سر دادند. این نمایندگان همچنین پرچم آمریکا و برجام را آتش زدند. آنها فریاد می زدند برجام را آتش زدید ما هم پرچم شما را آتش می زنیم و مجددا فریاد مرگ بر آمریکا را سر دادند.

بعد از آن لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی خطاب به محسن کوهکن، نماینده لنجان که در حال آتش زدن پرچم آمریکا بود، گفت مراقب باشید مجلس را آتش نزنید!

قطعی آب باید عادلانه باشد

سیدمحمدجواد ابطحی روز چهارشنبه-۱۹ اردیبهشت- در تذکری شفاهی در پایان جلسه علنی بیان کرد: امروز که اعتماد به کدخدا رنگ باخت بهتر است به خدا رجوع کنیم. ملت ما در برابر زیاده‌خواهی‌ها و زورگویی‌های استکبار خواهد ایستاد به شرط اینکه مسئولان ما نیز اراده ایستادن در مقابل استکبار را داشته باشند.

وی در ادامه گفت: ما امروز قصد نبش قبر نداریم، همه باید با یکدیگر متحد باشیم، اما اینکه اروپا به برجام عمل خواهد کرد، آب در هاون کوبیدن است. آقای ظریف باید ماده ۳۶ برجام را اجرا کند. مجلس نیز باید ماده سه برجام مبنی بر اقدام متقابل را پیگیری کند. ما در این زمینه قانون وضع کردیم و نیازی به قانون دیگری نداریم.

وی در پایان گفت: در خمینی‌ شهر نیز آب قطع است. من قصد اعتراض ندارم اما این قطعی آب باید عادلانه باشد. به شهرهای مختلف و روستاها باید اعلام شود که زمان قطعی آب کی است.

باید با وحدت در دهن ترامپ بزنیم

حسن کامران، نماینده مردم اصفهان در تذکری شفاهی در پایان جلسه علنی روزچهارشنبه- ۱۹ اردیبهشت-گفت: ترامپ بداند که ما مین صفر را در دریا کاشتیم و ناوهایشان از آن وحشت کردند. امروز ملت ایران می‌داند که کیک زرد را که چینی‌ها نیمه کاره رها کردند جوانان ایرانی ساختند. ما امروز این قابلیت را داریم تا با سرعت به آنچه که داشتیم و حتی بیشتر از آن برگردیم.

وی در ادامه گفت: ما باید با وحدت حول محور ولایت بایستیم و در دهن ترامپ بزنیم، تا به امروز نیز این کار را انجام داده‌ایم. ما نباید به اروپایی‌ها دل ببندیم چرا که همه آنها نیز دنباله‌روی ترامپ هستند.

در اصفهان هر هفته قطعی آب داریم، چرا کاری نمی کنید؟

کامران در تذکری دیگر بیان کرد: در رابطه با موضوع آب نیز رییس مجلس با آقای وزیر جلسه گذاشتند و یک فرجه دو ماهه برای حل این مشکل دادند. این دو ماه نیز تمام شد، هیچ کاری نیز انجام نشد. ما در اصفهان هر هفته قطعی آب داریم. وزیر نیرو اگر قصد تدبیر داشت با آب شرب مردم شوخی نمی‌کرد.

نماینده اصفهان در پایان گفت: یک نفر باید از آب همه استان‌ها کم کند. اینگونه نمی‌شود کسی که سهم آب دارد، آب آن تمام شود و عشایر آن نیز نابود شوند. هر هفته باید جلسه‌ای برگزار شود و کسی که خلاف کرده است مطابق مصوبات شورای عالی امنیت و شورای عالی آب با آن برخورد شود.

علی مطهری که ریاست جلسه را بر عهده داشت، در پاسخ به وی بیان کرد: شما قبلا نیز این موضوع را مطرح کرده بودید و بنا شد نتیجه جلسه وزیر نیرو با رییس مجلس پیگیری شود و ظرف دو ماه برنامه آورده شود که هنوز نیاورده‌اند. فکر می‌کنم باید جلسه مجددی تشکیل شود، ان‌شاءالله شخصا در این زمینه اقدام می‌کنم.

تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور

سیدجواد ساداتی نژاد، نماینده کاشان و آران و بیدگل در تذکر کتبی به وزیر آموزش و پرورش نوشت: چرا پس از شش ماه هنوز ‌آموزش و پرورش کاشان با سرپرست اداره می شود؟

سیدجواد ابطحی، نماینده خمینی شهر به وزیر نیرو نوشت: خواهان جلوگیری فوری از برداشت بی‌رویه آب در استان چهارومحال بختیاری شد که موجب کاهش قابل توجه حقابه شرب استان اصفهان شده است.

کد خبر 343344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.