گزارش خبرنگاران کوچک از چهارباغ خاطره

آمده ایم تا نقشی از خاطره را ترسیم کنیم، خاطره ای در ذهن آدمهای چهارباغ، آنجا که شاه عباس اول به احداثش همت گمارد و از آن زمان، آمد و شدها به چهارباغ قوت یافت و زمان گذشت، تا اینکه چهارباغ ۴۲۷ ساله شد، عمرت دراز چهارباغِ خاطره...

به گزارش خبرگزاری ایمنا، "چهار" و "باغ" حکایتی است از چهارباغ دوست‌داشتنی که گویای تاریخی چندصدساله در سپاهان است. تقدس عدد چهار در  کنار واژه باغ، عجیب حکایتی است... باغ بلبل، تخت، توت، درویشان و... تعجب دوباره از این که مسعود میرزای نکوهیده حتی به طبیعت نیز عاشق نبود! حالا اما از چهارباغ عباسی، باغ هشت گوشه هنوز هم برجاست و هویتی که در تاریخ ریشه دارد با نام چهارباغ در خیابانی نمودِ دوباره می یابد که همچنان چهارباغ خاطره است ...

حالا از آن خانه کوچک چهارگوش با نقش و نگارهای زیبا و تزیینی که "پیتر دلاواله" فرانسوی وصفش را به میان آورده است یعنی همان عمارت جهان‌نمای ابتدای دروازه دولتخانه صفوی تنها پایه هایی برجاست، پایه هایی از عمارتی فاخر که روزگاری قبل، ابهت چهارباغ از فراز آن به‌خوبی نمایان بود و اکنون در ابتدای خیابان چهارباغ و در محفظه ای شیشه ای به عابرانی خوشامد می گوید که آمده اند تا با چهاباغ دوست‌داشتنی خاطره‌بازی کنند ...

اردیبهشت سپاهان اما صفایش وصف‌شدنی است اگرچه ناگفته های بسیار دارد اما به‌راستی چونان واژۀ "اشاوهیشت" نیاکان ما، مانند بهشت است... و اگرچه طالع سپاهان در برج قوس است اما چهارباغ، چهارباغ است و صفایش به ماه و سال وابسته نیست، برجای مانده است و می مانَد و از این رو است که هفته فرهنگی اصفهان به سان نکوداشت آن در برج قوس، فرصتی است برای گام نهادن در چهارباغ عباسی و گذر از سایبانی که از صنوبر و طوبی و چنارها قد فراز کرده و کهن چهارباغ حاصل شده است و به راستی همان‌طورکه "شاردن" فرانسوی نگاشته "اینجا معبری است که می توان آن را گردشگاه مشجر اصفهان نامید".

اینک ما به چهارباغ آمده ایم، به یکی از شریان های اصلی اصفهان، تا از شما دعوت کنیم که هر روز از چهارباغ دوست‌داشتنی گذر کنید و قدمت و دیرینگی آن را با گذار و لحظه ای توقف، به حال پیوند بزنید... اگر چه اثری از حوض ها و نهر میانی چهارباغ دیده نمی شود اما درختان آسمانی چهارباغ شاهدان خموش تاریخی چهارصد ساله هستند و این چنین است که تعلیق زمان و مکان حس می شود و چهارباغ، شاعرانه سخن‌سرایی می کند.  

اینجا چهارباغ است و نوجوانان خبرنگار حضور آدمهای چهارباغ را ثبت کرده اند و هر روز برای ماندنی شدن آدمها در "چهارباغ‌ دوست‌داشتنی" از ابتدا تا انتهای این خیابان پُر داستان را قدم زدند و سخن گفتند و گوش سپردند... چهار رفیق دوست‌داشتنی در چهارباغ خاطره...

با خبرنگاران کوچک چهارباغ...

چهارباغ معبر عموم مردم است که از هر سن و هر جنسیتی در آن حضور می یابند و تاریخ را تجربه می کنند. در هفته فرهنگی چهارباغ، چهار رفیق شفیق نوجوان، چهارباغ را دیدند و شنیدند و نگاشتند... آنچه می خوانید توصیف این خبرنگاران کوچک از چهارباغ دوست‌داشتنی است.

صادق داوری ۱۱ سال دارد و کلاس پنجم است. او در توصیف چهارباغ می گوید: "در چهارباغ برنامه های مختلفی اجرا می شود مثل موسیقی و تئاتر، مردم هم خوشحال هستند و به این برنامه ها نگاه می کنند. در قسمتی از چهارباغ صندلی گذاشته اند و در یک قسمت دیگر خواکی می فروشند. از کسانی که در چهارباغ راه می رفت پرسیدم که دلتان می خواهد چه برنامه های دیگری در چهارباغ برگزار شود؟ یکی گفت که همیشه به صورت زنده برنامه اجرا کنند چون این برنامه های زنده باعث تقویت چهارباغ می شود و مردم بیشتری به این خیابان می آیند. یکی از خانم ها گفت که هم برنامه های تفریحی را بیشتر کنند و هم برنامه های تاریخی اجرا کنند تا بچه ها با تاریخ چهارباغ و تاریخ اصفهان آشنا شوند. یک خانم جوان به من گفت اگر همیشه این برنامه ها در چهارباغ اجرا شود مردم زیادی به اینجا می آیند و صددرصد گردشگری در چهارباغ رونق زیادی می گیرد. در قستی از چهارباغ هم هنرمندان داشتند صنایع دستی درست می کردند، من از آنها اسم های هنرشان را پرسیدم مثل مینیاتور، دواتگری، مجسمه سازی و منبت کاری. یکی از این هنرمندان به من گفت که اصفهان شهر صنایع دستی است و همیشه باید هنرمندان در چهارباغ هنرشان را به مردم نشان بدهند تا مردم با صنایع دستی اصفهان بیشتر آشنا شوند. یک سمت چهارباغ هم بعضی از هنرمندان داشتند مجسمه های بزرگی با چوب درختان می ساختند. یکی از مردمی که برای دیدن چهارباغ آمده گفت که برایش خیلی جالب است که این هنرمندان از تنه های بزرگ درختان مجسمه های قشنگ می سازند. یک طرف چهارباغ هم دوز بازی و یک طرف یک قل دو قل و طرف دیگر هم نقطه بازی وجود داشت و مردم می آمدند و بازی می کردند."

صادق می گوید: آقای مقدری سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان آمده بود تا برنامه های چهارباغ را از نزدیک ببینید، من درباره وظایف مهم شورا برای بهتر شدن چهارباغ از او سوال کردم و او گفت که "اولویت اصلی که در کمیسیون فرهنگی شورای شهر گذاشتند این است که محور خیابان چهارباغ عباسی به عنوان یک محور و یک گذر شاد، فرهنگی و هنری طراحی شود تا مردمی که از هر نقطه شهر و کشور و دنیا به اصفهان وارد می شوند بتوانند به این برنامه هایی که در چهارباغ انجام می شود دسترسی داشته باشند". آقای مقدری گفت که "با توجه به اینکه دو ایستگاه اصلی مترو اصفهان در دروازه دولت و میدان انقلاب نیز دارد از خیابان چهارباغ عباسی عبور می کند برای مردم شمال و جنوب شهر اصفهان، دسترسی را راحت کرده و امیدوار است در روزها و ماه‌های آینده این وعده و قولی که به مردم داده اند که چهارباغ را به محور فرهنگی هنری شاد و جذاب تبدیل کنند برایشان ملموس و کاملا قابل درک باشد."

سیدسجاد می گوید: خانم طغیانی که عضو شورای شهر اصفهان است به من گفت که "چهارباغ یک مسیر مهم در شهر اصفهان است که همه خاطرات خوبی از آن دارند" و گفت که "چهارباغ باید یک مسیر پیاده همراه با اتفاقات خیلی خاص برای همه مردم باشد و مردم راحت به چهارباغ بیایند و هربار اتفاقات جدیدی را ببینند. خانم طغیانی گفت که چهارباغ مثل خیابان شانزلیزه است و باید به اصل خودش برگردد".

هوای پاک و آسمان آبی بهتر احساس می شود

پارسا فاتحی ۱۱ سال دارد و کلاس پنجم است و در هفته فرهنگی اصفهان به عنوان خبرنگار در چهارباغ حضور داشت. او می گوید: "مردم در قسمت پیاده روی چهارباغ در حال عبور و مرور هستند. اینجا پر از درختانی است که خیلی بلند است و مردم زیر سایه درختان بر روی صندلی هایی که در پیاده روهای چهارباغ قرار داده شده نشسته اند. حالا که ماشین در این قسمت از چهارباغ عبور نمی کند هوای پاک و آسمان آبی را بهتر احساس می کنم. قسمتی در چهارباغ وجود دارد که کافه گذر است و در آن خوراکی های زیادی مثل دوغ و گوشفیل، کاهو و نان و پنیر و خیار می فروشند، در قسمتی از چهارباغ هم خانمی آش رشته درون دیگ آورده و می فروشد، کمی که جلوتر رفتم کیک و نوشابه های تگری هم برای فروش وجود داشت و یک طرف دیگر هم فرنی و شیره می فروختند و مردم هم می آمدند و خرید می کردند و سپس روی نیمکت های چهارباغ می نشستند. یکی از پیرمردها که مثل پدربزرگ ها بود به من گفت که دوست دارد در زیر سایه درختان چهارباغ چای را با استکان و نعلبکی بخورد، یک آقایی هم گفت که دلش می خواست در چهارباغ یک آبگوشت اصفهانی بخورد و صفا کند. در قسمتی از قاب چهارباغ عکسهایی از آقای هاشمی نسب که یکی ازعکاسهای قدیمی اصفهان است قرار داشت و خیلی از عکسهای او قدیمی و جالب بود. قسمت دیگر هم عکسهای عکاسان جوان تر وجود داشت که همه آن ها از قسمت‌های مختلف چهارباغ عکس گرفته بودند. البته قسمتی از عکسها هم به سلفی های مردم در چهارباغ مربوط بود. یک خانم به من گفت که اگر بعضی وقت ها کارناوال هایی اتفاق بیفتد و لباس های مردم قدیم اصفهان را بپوشند و در چهارباغ راه بروند خیلی جالب می شود."

پارسا می افزاید: وقتی از آقای صلواتی که معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان است پرسیدم که جای چه برنامه هایی در چهارباغ خالی است، او گفت که " نیاز است که دوستان ما آمده اند و این برنامه ها را انجام می دهند اما فکر می کنم این برنامه ها باید توسعه پیدا کند و بیشتر شود و ما هر روز شاهد این باشیم که چهارباغ پُر از جمعیت بشود. آقای صلواتی گفت که "باید شرایط بهتری ایجاد شود تا هر موقع مردم احساس خستگی کردند و به فضایی برای تفریح نیاز داشتند با خانواده و کودکانشان به چهارباغ بیایند و آش بخورند و دوغ و گوشفیل بخورند و بچه ها با عروسک ها بازی کنند و اینجا یک فضای شاد برای خانواده ها بشود".

پارسا می گوید: خانم روشن که مسوول کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان است به ما گفت که " برنامه های خیلی خوبی در پیاده روی چهارباغ برگزار می شود و در آینده هم برنامه های دیگری در چهارباغ اجرا می شود تا مردم شهر و گردشگران بتوانند در شب‌ها هم به چهارباغ بیایند و از برنامه ها لذت ببرند". خانم روشن گفت که "وقتی هر فردی در چهارباغ قدم می زند حس خاصی پیدا می کند که نامش حس تعلق و دوست داشتن است و یکی از برنامه هایی که در هفته فرهنگی اصفهان در چهارباغ برگزار شده قاب چهارباغ است که حس دوست داشتن اصفهان را خیلی خوب نشان می دهد".

همه مردم در چهارباغ خوشحال هستند

سید سجاد صدیق حجازی ۱۰ ساله و کلاس چهارم است. او در توصیف خود از چهارباغ می گوید: «چند روز است که به چهارباغ می آیم. در اصفهان باران خوبی آمد و هوای اصفهان دل انگیز است. برگهای درختان بلند و قدیمی چهارباغ از زیبایی و تمیزی برق می زنند و قطره های آب از روی برگهایشان به پایین می ریزد. مردم مثل همیشه در چهارباغ در حال رفت و آمد هستند. همه مردم از اینکه چهارباغ به پیاده رو تبدیل شده خوشحال هستند و بعضی از آنها زیر لب شعر می خوانند مثلا یک نفر می گفت که نوبهار است در آن کوش که خوش‌دل باشی. عده ای روی صندلی ها نشسته اند و از کافه گذر که در چهارباغ قرار دارد آش رشته خریده اند و می خورند، چقدر خوردن آش در چهارباغ می چسبد. آقایی کنار دوچرخه اش در چهارباغ ایستاده و به برنامه هایی که دارد در چهارباغ اجرا می شود نگاه می کند، از او می پرسم که به نظر شما چه برنامه های دیگری باید در چهارباغ اجرا شود تا مردم بیشتر به اینجا بیایند و او به من می گوید که چهارباغ یک مکان تاریخی است و اگر برنامه های تاریخی را بیشتر برگزار کنند بهتر است. او خاطرات زیادی از چهارباغ دارد و می گوید وقتی بچه بود همراه پدرش عصرها به چهارباغ می آمد. یک نفر دیگر به من می گوید وقتی در چهارباغ قدم می زند احساس آرامش می کند و مطمئن می شود که تاریخ اصفهان هنوز زنده است. او از پیاده رو شدن چهارباغ خیلی خوشحال است و می گوید چهارباغ دارد مثل دوران قدیم می شود ولی بهتر است در چهارباغ دوچرخه های زیادی وجود داشته باشند و مردم فرهنگ دوچرخه سواری را گسترش بدهند. راستی من هم در چهارباغ عکس سلفی گرفتم و عکس من هم به قاب چهارباغ اضافه شد».

سیدسجاد می گوید:  آقای موذنی هم که سرپرست سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان است به چهارباغ آمد و برنامه های چهارباغ را دید. او به من گفت که "طبیعت و درختان و گذر چهارباغ کاملا نشان می دهد که اصفهان نصف جهان است و همه مسوولان باید شرایطی را آماده کنند تا مردم بیشتر به چهارباغ بیایند مثلا وسیله های نقلیه را کم کنند و نمایشگاه های زیادی هم در چهارباغ برگزار کنند".

ای کاش برنامه های چهارباغ ادامه یابد

آرتین آزاده فر کلاس سوم است. او می گوید: «من بعضی وقت ها به چهارباغ می آیم، خیلی قشنگ است. یک نفر از مردم به من گفت که دوست دارد آن طرف چهارباغ هم زودتر پیاده رو شود. یک خانم هم گفت حالا که ماشین در چهارباغ نیست ما می توانیم با خیال راحت در چهارباغ قدم بزنیم و از زیبایی ها و دیدن درختانش لذت ببریم. با دیدن خوراکی های خوشمزه ای که در چهارباغ می فروشند مثل دوغ و گوشفیل به یاد غذاهای خوشمزه اصفهان می افتم و خانمی که تقریبا پیر بود به من گفت که ای کاش برنامه های چهارباغ همیشه ادامه داشته باشد چون باعث خوشحالی مردم می شود. عروسک های مختلفی در چهارباغ آمده بودند تا مردم را خوشحال کنند. دو تا از عروسک ها غول پیکر بودند یعنی خیلی بزرگ بودند و به وسیله دو آدم حرکت می کردند. یک آقا به من گفت از وقتی که چهارباغ پیاده رو شده است هر روز عصر در چهارباغ قدم می زند و با دیدن درختان قدیمی چهارباغ به یاد گذشته می افتد. او یک خاطره از گذشته گفت که وقتی بچه بود با پدرش در چهارباغ به عکاسی آمده بودند و عکس گرفته بودند».

پارسا می نویسد: آقای طهرانی معاون مالی و اقتصادی شهرداری اصفهان است که به چهارباغ آمده بود. او به من گفت که "برنامه های قشنگی در چهارباغ اجرا می شود ولی اگر ادامه داشته باشد، بهتراست". او گفت که "در آینده بهتر است برنامه هایی مثل برگزاری نمایش های خیابانی و یا فستیوال ها در چهارباغ برگزار شود".

آرتین می گوید: آقای سهرابی مدیر طرح عالی چهارباغ است و همیشه در برنامه های هفته فرهنگی اصفهان به چهارباغ می آمد تا از نزدیک در جریان برنامه ها باشد. او گفت که "اگر همه دستگاه ها همکاری کنند و مشکل میراثی و تاسیساتی پیدا نکند ان شاالله تا آخر تابستان همین امسال همه چهارباغ پیاده رو می شود". او به من گفت که "سعی می کنیم همیشه بهترین را به مردم ارایه کنیم و خوشحال می شویم که مردم برای بهترشدن برنامه ها به ما کمک کنند و نظرات خودشان را به ما منتقل کنند". آقای سهرابی گفت که "مردم باید نظرات و انتقادهایشان را به ما بگویند و ما هم آن ها را انجام می دهیم".

به گزارش ایمنا، در هفته فرهنگی اصفهان فرصتی حاصل شد تا حضور پرشور آدمهای چهارباغ در این خیابان سایه‌گستر نمودی دوباره یابد، فرصتی که از سوی شهرداری اصفهان و با همت مدیریت طرح عالی چهارباغ فراهم آمد و حالا اگرچه هفته فرهنگی اصفهان به پایان رسید اما چهارباغ، همچنان از حضور پرشور آدمهایش حیات دوچندان می یابد و چنین است که چهارباغ تو را فرامی خوانَد ...

 گزارش از: شیرین مستغاثی، سرویس جامعه ایمنا

کد خبر 342786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سامان IR ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۰
    0 0
    چقدر نازن اینا. آفرین به این نوجوانان آفرین به شهرداری پایدار باد چهارباغ و مرحبا به خانم مستغاثی عزیز برای شکار این سوژه