کشف آنتی اکسیدانی که رگ های خونی را جوان می کند!

طبق تحقیقات جدید دانشگاه کالرادو بولدر، کهنسالانی که آنتی اکسیدان جدیدی را که به طور خاص میتوکندری را مورد هدف قرار می دهد، مصرف کنند، درعرض ۶ هفته تغییرات عروقی مرتبط با سن را حدود ۱۵ تا ۲۰ سال جوانتر احساس خواهند کرد.

به گزارش سرویس علمی ایمنا، محققان به منظور انجام این مطالعه، ۲۰ مرد و زن سالم ۶۰ تا ۷۹ ساله را مورد بررسی قرار دادند. نیمی از آنها روزانه ۲۰میلی گرم از یک مکمل به نام MitoQ مصرف می کردند و نیمی دیگر از افراد شبه دارو استفاده کردند. مکمل MitoQ با تغییرات شیمیایی کوانزیم Q۱۰ آنتی اکسیدان طبیعی ساخته می شود و به داخل سلول میتوکندری می چسبد.

پس از گذشت شش هفته از آزمایش، محققان با اندازه گیری میزان انبساط شریان های افراد هنگام افزایش جریان خون، چگونگی عملکرد پوشش رگ های خونی یا اندوتلیوم را ارزیابی کردند.

سپس بعد از یک دوره دو هفته ای که بدون اعمالی هیچ درمانی طی شد، آزمایشات هر دو گروه تغییر کرد؛ گروه مصرف کننده دارونما، داروی مکمل مصرف کردند و گروه مصرف کننده‌ی مکمل نیز دارونما مصرف کردند.

محققان متوجه شدند که وقتی مکمل مصرف می شود، انبساط شریان های افراد ۴۲ درصد بهبود یافته است و عملکردِ ۱۵ تا ۲۰ سال جوانتری را از خود نشان می دهند. روسمان، سرپرست این پژوهش خاطر نشان کرد: اگر این میزان بهبود ثابت باقی بماند، شاهد کاهش ۱۳ درصدی بیماری های قلبی خواهیم بود. علاوه بر این محققان متوجه شدند که بهبود انبساط شریان ها به دلیل کاهش فشار اکسیداکتیو رخ داده است.

شرکت کنندگانی که تحت درمان با دارونما بودند، شریان های سفت تری داشتند اما گروهی که مکمل مصرف کرده بودند سفتی کمتری از خود نشان دادند.

مطالعات بعدی این محققان نیز حاکی از آن بود که مکمل های آنتی اکسیدان خوراکی مثل ویتامین C و ویتامین E در این رابطه بی اثر هستند.

دکتر سیل، نویسنده ارشد این پژوهش، در ادامه گفت:" این مطالعه به تئوری بی اعتباری که می گفت رژیم غذایی تکمیلی با آنتی اکسیدان ها می تواند سلامتی را بهبود ببخشد.، اعتبار سنگینی را افزود! "

در واقع نتایج نهایی نشان می دهد که هدف قرار دادن یک منبع میتوکندری خاص برای کاهش فشار اکسیداتیو ممکن است راه بهتری برای سلامت قلب عروق را در سنین بالا باشد.

این مطالعه در مجله "Hypertension" انجمن قلب آمریکا منتشر شده است.

کد خبر 342463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.