مدل «شهر همیار کودک» برای رفع محرومیت شهری

محققان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در یک رساله دکتری ضمن بررسی راهکارهای ایجاد شهر همیار کودک برای رفع محرومیت شهری، موفق به ارائه مدل «شهر همیار کودک» شدند.

به گزارش ایمنا، دانشجوی دکتری واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص ارایه مدل «شهر همیار کودک» گفت: شهر همیار کودک، شهری است که بر مبنای حقوق، نیازهای خاص و عام، علایق و امنیت کافی برای کودکان طراحی شود. این شهر تمامی امکانات، ویژگی‌های مناسب برای زیست کودکان را نظیر پارک و اماکنی برای بازی کودکان با امنیت کافی و... دارا است.

 آزاده حاجی‌زاده با بیان اینکه به طور متوسط ۳۷ درصد جمعیت در کشورهای پیشرفته و حداکثر ۴۹ درصد در کشورهای کمتر توسعه‌یافته را کودکان تشکیل می‌دهند، افزود: فقر و محرومیت به عنوان مهمترین محرک آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری‌های موجود در جامعه شهری، تأثیرات زیادی بر روی کودکان دارد.

این دانشجوی دکتری واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه پیامد حاصل از فقر و محرومیت بر روی کودکان به طور حتم در آینده گریبانگیر جوامع شهری خواهد شد، ادامه داد: از آنجایی که کودکان امروز، شهروندان فعال فردا هستند، تأثیر فقر و محرومیت بر آنان در واقع آینده‌سازان را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

حاجی‌زاده از دو گروه مدیران شهری، متخصصان و خبرگان شهری و والدین ساکن شهر شیراز به عنوان جامعه آماری پژوهش انجام شده در قالب رساله دکتری «شهر همیار کودک، چارچوبی جهت رفع محرومیت شهری با تاکید بر کودکان شهر شیراز» نام برد.

حاجی‌زاده، عدم آگاهی مسئولان شهری نسبت به حقوق کودکان درجامعه را پایمال شدن حق آنان و عدم دریافت سهم خود به عنوان شهروند در جامعه عنوان کرد و افزود: از جمله راهکارهایی که جهت اجرایی شدن شهر همیار کودک می‌توان ارائه کرد، شامل ترویج مفاهیم حقوق کنوانسیون کودک، ایجاد جلسات آموزشی برای کودکان، والدین و کارشناسان جهت یادگیری حقوق کودکان و ایجاد برنامه‌هایی جهت مشارکت کودکان به عنوان شهروندان فعال در سطح شهر است.

منبع: ایسنا

کد خبر 341078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.