عمر یاغی و شیمی مشبک

یاغی اولین فرد در شاخه جدیدی از علم شیمی است که می توان با آن مواد جدیدی را تولید کرد، این مواد قادر به حبس دی‌اکسیدکربن و تولید آب از هوا (اتمسفر) بوده در آینده برای منابع انرژی پاک می‌توان از آنها استفاده کرد.

به گزارش ایمنا، یاغی شیمیدان اردنی، متولد ۱۹۶۵ امّان و استاد دانشگاه برکلی آمریکا است، شاخص‌ترین فعالیت علمی وی طراحی و تولید طبقاتی از ترکیبات با عنوان چارچوب‌های فلزآل (MOFs)، چارچوب‌های زئولیت ایمیدزولات (ZIF) و چارچوب‌های کوالانسی آلی (COFs) است. وی موفق به تولید این مواد از علوم پایه تا کاربرد آنها در فناوری‌های انرژی پاک از جمله ذخیره هیدروژن، متان و همچنین حبس و ذخیره‌سازی دی اکسید کربن شده است.

سال ۲۰۱۵ و کسب جایزه مصطفی (ص)

پروفسور یاغی رییس سازمان علوم انرژی نانو کاولی و مدیر مرکز جهانی علوم در دانشگاه برکلی است که در سال ۲۰۱۰ موفق به کسب جایزه انجمن سلطنتی شیمی انگلستان (۲۰۱۰)شد، سپس در سال ۲۰۱۵ موفق به کسب جایزه مصطفی (ص) در حوزه نانو شد. این جایزه یکی از برترین جوایز علم‌و فناوری در جهان اسلام است که جوایز مختلفی به برندگان آن اعطا می‌شود.

سال ۲۰۱۶ و جایزه جهانی آلبرت انیشتین

در سال گذشته نیز این دانشمند موفق شد تا به پاس تلاش‌هایی که در حوزه زیست‌محیطی انجام می‌دهد برنده جایزه جهانی علمی آلبرت انیشتین شود، که شامل انواع جوایز نقدی و غیرنقدی است و هدف آن ترویج فرهنگ، تقدیر و تشویق تحقیقات و پیشرفت‌های علمی – تکنولوژیک افراد منتخب است. هدف از اهدای جوایز تغییرات مثبت در زندگی مردم و رفاه بشریت است.

این دانشمند اردنی تبار پیش از این موادی با چارچوب های مستحکم کریستالی متخلخل فلزی – آلی و آلی – کووالانسی طراحی و ساخته بود که حوزه ای جدید در علم شیمی تحت عنوان “شیمی مشبک” پدید آورد.

شیمی مشبک و آموزش محققان در حوزه زیست‌محیطی

اقدامات یاغی در آموزش محققان جدید و در حوزه زیست محیطی نه تنها خدمت به بشریت است بلکه مانند چراغی برای نسل‌های آینده است،او  همچنین برای محققان جوان در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ژاپن، اردن، ویتنام، و کره موسساتی تحقیقاتی تاسیس کرده است.

حبس دی‌اکسید کربن و تولید آب از هوا

در فروردین سال جاری، ستاد ارتباطات و اطلاع‌رسانی جایزه مصطفی (ص)، بنیاد اسپانیایی BBVA، پروفسور عمر یاغی از دانشگاه برکلی را مورد تجلیل قرار داد. یاغی به عنوان اولین فرد در شاخه ی جدیدی از علم شیمی پیشگام است که می توان بواسطه آن مواد جدیدی را تولید کرد که قادر به حبس دی اکسید کربن و تولید آب از هوا (اتمسفر) است.

سال ۲۰۱۷ و کسب جایزه مرزهای علم ودانش

موسسه BBVA  که در اسپانیا مستقر و زیر نظر گروه بانکداری بانک بیلبائو ویکایا آرژانتین/Banco Bilbao Vizcaya Argentaria است، جوایزی بین‌المللی را در زمینه‌های تحقیقات علمی و آفرینش‌های فرهنگی اعطا می‌کند. جوایزی که در طبقه‌بندی مرزهای دانش در این جوایز قرار می‌گیرند جوایزی هستند که به معنای تغییر نقشه دانش در زمان حاضر به شمار می‌آیند.

این موسسه همزمان با توجه به علوم پایه، به تحولات در فناوری‌های علوم ارتباطات و اطلاعات و علوم بین رشته‌ای زیست‌شناسی و پزشکی، اکولوژی و حفاظت از محیط زیست، تغییرات اقلیم، اقتصاد و تحولات همکاری و در نهایت آفرینش‌های هنر موسیقی معاصر و اجرا نیز می‌پردازند.

این جایزه در سال ۲۰۰۸ تاسیس و برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ برگزیدگان خود را شناخت و در هشت رشته اعطا می‌شود، رشته‌های مد نظر این جایزه شامل علوم پایه، زیست پزشکی، زیست بوم شناسی، حفاظت از محیط زیست، فناوری اطلاعات و ارتباطات، تغییرات اقلیم و همکاری‌های توسعه‌ای برترین‌ها را شناخته و به آنها جوایزی اعطا می‌کند.

شیمی مشبک و ایجاد منابع انرژی پاک

برگزیده جایزه مصطفی (ص) ۲۰۱۵ می‌گوید: اطمینان کامل دارم طراحی و تولید مواد جدید یکی از مهمترین و اساسی‌ترین اقداماتی است که می‌توان برای حل مشکلاتی که سیاره ما با آن روبرو است، انجام داد. به عنوان مثال ایجاد منابع انرژی پاک یکی از این راهکارها است.

کد خبر 341048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.