کاربوم های شهری اصفهان مشخص شود

رییس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: لازم است سیاست‌گذاران، مدیران و ذی‌نفعان کاربوم مشخص کنند چه فناوری یا فناوری هایی باید هدف گذاری شود و بیش از دیگر حوزه‌های فناوری مورد تاکید قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کوروش خسروی، ظهر امروز (یکشنبه) در بیست و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه شورای اسلامی شهر اصفهان از آغاز فعالیت تاکنون سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌هایی را برای تحول کاربوم در شهر اصفهان داشته است، اظهار کرد: بخشی از این سیاست‌ها در حوزه زیرساخت‌ها و سخت‌افزارهای مورد نیاز اکوسیستم و بخشی دیگر در حیطه سازمان افزارهای یک کاربوم تعریف می‌شوند که بحث کنونی در خصوص نرم‌افزارهای مورد نیاز کاربوم اصفهان است.

وی با بیان اینکه یکی از نرم‌افزارهای مهم در یک اکوسیستم کارآفرینی، فناوری یا فناوری‌های هدف آن کاربوم است، افزود: نمی‌توان مانع رشد و بالندگی هیچ فناوری  و کارآفرینی در شهر شد اما لازم است سیاست‌گذاران، مدیران و ذی‌نفعان کاربوم مشخص کنند چه فناوری یا فناوری‌هایی باید هدف‌گذاری شود و بیش از دیگر حوزه‌های فناوری مورد تاکید قرار گیرد.

رییس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان عنوان کرد: فناوری‌های هدف باید یک ویژگی مهم داشته باشند و آن این است که تاثیر فزاینده یا دومینویی در توسعه اقتصادی ملی و فناوری شهر داشته باشند، به عبارت بهتر این فناوری‌ها باید بتوانند موج توسعه را ایجاد کنند.

وی با تاکید بر اینکه فناوری‌های دیگری هم می‌توانند در اصفهان مورد هدف برنامه‌ریزان باشند که با مسئله آب بی‌ارتباط نخواهد بود، افزود: فناروی اطلاعات و ارتباطات، انیمیشن، سینما، صنایع خلاق، صنعت بازی‌های رایانه‌ای، هوش مصنوعی و ... از آن دست فناوری‌هایی هستند که ضمن این که برای شهر و شهروندان ثروت فراوانی خلق می‌کنند و باعث اشتغال نیروی جوان شهر می‌شوند ضمن اینکه برای توسعه آنها نیازی به آب نداریم.

خسروی با تاکید بر اینکه باید مشخص شود کدامیک از فناوری‌های شهری به عنوان فناوری هدف کاربوم اصفهان درنظر گرفته می‌شود، گفت: باید بررسی دقیق و عالمانه‌ای توسط همه مدیران و ذی‌نفعان انجام و سپس تعداد محدودی از آنها انتخاب شود زیرا باید همه انرژی و توان محدود شهر و مدیران و سرمایه‌گذاران آن بر روی گروه فناوری‌های هدف متمرکز شود.

وی با بیان اینکه چنانچه بخواهیم همه اقسام و شاخه‌های فناوری را داشته باشیم از هیچ کدام نفعی نمی‌بریم،‌ گفت: از این رو سعی می‌کنیم به جای عبارت «اکوسیستم کارآفرینی» از واژه «کاربوم» استفاده کنیم.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: همه می‌دانیم که اصفهان، شهری کم آب است و شاید اصلی‌ترین گلوگاه توسعه این شهر مسئله آب باشد، بدون شک فناوری‌های شاخص اصفهان باید به نحوی به آب مرتبط باشند. بنابراین اولین مثال فناوری های مدیریت، بهره برداری و بازیابی آب است.

وی با تاکید بر اینکه فناوری های کاربوم  باید یکی از اصلی‌ترین شاخص‌های توسعه فناوری در اصفهان باشد، گفت: این اقدام در گام اول نیاز استان و سایر نقاط کشور و دنیای در معرض تهدید خشکسالی را برطرف می‌کند و در گام دوم باعث پایداری و توسعه مشاغلی می شود که به آب وابسته است. به این ترتیب نه تنها بخشی از توسعه شهر استان اصفهان با رونق گرفتن فناوری های حوزه آب تامین می‌شود بلکه سایر بخش های صنعت و کشاورزی نیز با بهره وری بیشتر از این منبع محدود رونق خواهند یافت.

کد خبر 340988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.