لزوم شناسایی دقیق عناصر شکل دهنده اکوسیستم کارآفرینی در شهر

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: بهبود اکوسیستم کارآفرینی یک شهر، تحقق گفتمان همزمان عدالت و توسعه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کوروش خسروی صبح امروز (یکشنبه) در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به تاثیر مستقیم عناصر اکوسیستم بر توزیع برابر فرصت‌های کسب وکار، خلق ثروت وکارآفرینی اظهارکرد: تعریف من از عدالت، توزیع برابر پول و ثروت نیست، بلکه توزیع برابر فرصت‌های خلق ثروت است، اما متاسفانه در سالهای گذشته به غلط و تنها به دلیل اغراض سیاسی، مفهوم عدالت مورد سوءاستفاده قرار گرفته و صرفا با هدف عوام فریبی به طور مستقیم بین مردم پول توزیع شد.

وی افزود: این اقدام نه تنها باعث بروز مشکلات متعددی برای کشور شد، بلکه صحبت کردن از عدالت را هم با مشکل مواجه و این مبانی را با عوام فریبی و ژست‌های پوپولیستی عجین کرد.

این عضو شورای شهر ادامه داد: باید عناصر شکل دهنده اکوسیستم کارآفرینی به دقت شناسایی شده و در صورت فقدان آنها در یک شهر این عناصر را ایجاد یا تقویت کرده تا امکان استفاده از آن برای همه شهروندان فراهم شود.

خسروی اضافه کرد: این امکان وجود ندارد که ابتدا استعدادهای کارآفرینی را شناسایی کنیم و بعد این عناصر و ابزارها را تنها در اختیار آنها قرار دهیم، بلکه باید این عناصر به صورت گسترده در اختیار همه افراد قرار گیرد تا هر استعدادی بنا به ظرفیت و توان خود از این ابزارها بهره‌مند شود.

خسروی تصریح کرد: یکی از المان‌های اکوسیستم کارآفرینی خوب، نیروی انسانی ورزیده و دارای مهارت های لازم برای فعالیت‌های اقتصادی وکارآفرینانه است، بنابراین بیشتر شهرهایی که قصد تقویت این عنصر را دارند، باید برنامه‌های عمومی و فراگیر آموزشی را اجرایی کنند تا همه شهروندان بتوانند از این آموزش‌ها بهره ‌مند شده و افراد مستعد کشف و شناسایی شوند.

وی اضافه کرد: به تازگی امیر دبی، طرحی را با عنوان یک میلیون جوان عرب کدنویس و مسلط به مهارت‌های کسب وکار در دبی رونمایی کرد که مثال خوبی از توزیع برابر فرصت‌های آموزشی مرتبط با کارآفرینی و خلق ثروت است.

این عضو شورا با بیان اینکه نباید به یک فعال کارآفرین وام و تسهیلات بانکی اعطا کرد، گفت: دسترسی همه شهروندان به منابع مالی خطرپذیر نیز باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا برای کارآفرینی دریافت وام بانکی به هیچ وجه گزینه خوبی نیست، بنابراین به جای آن باید برای وی سرمایه خطرپذیر و به صورت مشارکتی تامین کرد.

وی با بیان اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر یا آنچه که در ایران به "صندوق‌های جسورانه" معروف است توسط بخش‌خصوصی راه اندازی شده و ماموریت تامین منابع مالی خطرپذیر برای کارآفرینان را بر عهده دارد، افزود: یک صندوق جسورانه در سال، هزار طرح کسب و کار را مطالعه کرده و بر روی ۱۰ طرح سرمایه گذاری می‌کند که هفت طرح آن با شکست مواجه شده و تنها یک طرح موفق می‌شود و جبران همه هزینه‌ها را می‌کند.

خسروی تصریح کرد: در واقع یک صندوق جسورانه باید و ناگزیر است صدها طرح را بخواند و ده‌ها تیم کارآفرینی را بررسی کند تا بتواند گزینه مناسب سرمایه‌گذاری را انتخاب کند، بنابراین ناچار است که در دفتر خود را بر روی همه استعدادهای شهر بازنگه‌دارد تا بتواند انتخاب درستی داشته باشد یعنی ذاتا این صندوق‌ها باید تا آنجا که می‌توانند دایره خدمات خود را گسترده کنند، زیرا محدود کردن آن به جمع کوچکی از شهروندان باعث نابودی و شکست خود صندوق می‌شود در مورد سایر المان‌های یک اکوسیستم کارآفرینی نیز همین بحث صادق است.

وی اضافه کرد: لازم است که در مدیریت و ارتقاء محیط کسب وکار یک شهر تا آنجا که ممکن است سعی کنیم خدمات و عناصر آن به صورت گسترده در اختیار همه شهروندان قرار گیرد تا موفقیت آن تضمین شود، زیرا بهبود اکوسیستم کارآفرینی یک شهر، گفتمان توامان عدالت و توسعه است.

این عضو شورا خاطرنشان کرد: در مقابل سایر پارادایم‌های اقتصادی مانند پارادایم اقتصاد بازار که تنها متضمن توسعه می‌شود یا گفتمان‌های سوسیالیستی که تنها سبب‌ساز عدالت مصنوعی هستند، بهبود و ارتقاء اکوسیستم کارآفرینی یک شهر با ایجاد فرصت‌های برابر خلق ثروت و کارآفرینی به طور توامان هم عدالت و هم توسعه را پوشش می‌دهد.

کد خبر 338237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.