ارز مبادله‌ای بخش کشاورزی حذف شده است

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی گفت: از ابتدای سال جاری ۱۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به کشاورزان تخصیص داده ایم که ۵۸۰ میلیارد تومان از این تسهیلات صرف خرید ماشین‌آلات کشاورزی شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کامبیز عباسی بعدازظهر امروز(یکشنبه) در آیین افتتاحیه شانزدهمین نمایشگاه بین المللی جامع صنعت کشاورزی ضمن عرض تسلیت سانحه نفتکش ایرانی، اظهار کرد: در ابتدای دولت یازدهم تا امروز بیش از پنج هزار میلیارد تومان در حوزه مکانیزاسیون جهاد کشاورزی صورت گرفته و ۸۵ هزار دستگاه تراکتور وارد عرصه های مختلف کشاورزی شد.

وی ادامه داد: بیش از ۱۵۰ هزار دستگاه نیز وارد مزارع شد و بخش زیادی از نیازهای کشاورزان پاسخگویی شد از ابتدای سال جاری ۱۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به کشاورزان تخصیص دادیم که ۵۸۰ میلیارد تومان از این تسهیلات صرف خرید ماشین‌آلات کشاورزی شده است بدین ترتیب می توان گفت به صورت ماهانه ۹۰ میلیارد تومان در حوزه کشاورزی سرمایه گذاری شده است.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه از فناوری های نوین کشاورزی درقالب تسهیلات کم بهره حمایت می کنیم، اظهار کرد: با وجود همه مشکلات بانکی موجود، هیچ کدام از نیازهای کشاورزان در حوزه مکانیزاسیون بر زمین نمانده و بسته های تسهیلاتی مکانیزاسیون کشاورزی در اختیار آنها قرار گرفته تا ۱۲ هزار تراکتور و ۱۶ هزار ادوات کشاورزی به دستشان برسد.

وی با بیان اینکه باید فرایند سرمایه گذاری را برای کشاورزان فراهم کنیم که البته این اتفاق تا به حال افتاده است، اضافه کرد: همواره تقاضا داشته ایم که از حوزه صنعت در این نمایشگاه ها حضور پیدا کنند که کمتر شاهد آنها بوده ایم در حالی که کشاورزان مصرف کنندگان اصلی صنعت هستند.

عباسی یادآور شد: در کشور ۴۰ میلیون خودرو و موتورسیکلت داریم اما ۱۶۰ هزار تراکتور در کشور وجود دارد و از این راه امنیت غذایی کشور را تأمین می کنیم.

وی با تاکید بر اینکه مکانیزاسیون کشاورزی باید با شرایط اقلیمی و خشکی کشور انجام شود، گفت: برای بومی سازی مکانیزاسیون کشاورزی فعالیت های زیادی انجام شده و بخش عمده ای از نیازهای این بخش توسط صنعت داخل تأمین می شود هرچند این صنعت هم ممکن است ۲۰ درصد ارز بری داشته باشد.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه متاسفانه ارز مبادله ای در بخش کشاورزی حذف شده که در حال تأمین دوباره آن هستیم، افزود: اعتقاد داریم هرچقدر بتوانیم ماشین های کشاورزی را ارزان تر تولید کنیم نتایج آن را در تولیدات کشاورزی خواهیم دید.

وی تصریح کرد: بیش از ۹۵ درصد ماشین های کشاورزی در حال استانداردسازی هستند و در طول سال انواع مختلف ابزارهای آبیاری را مورد آزمایش قرار می دهیم تا استانداردهای ملی و بین المللی را کسب کرده و در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

عباسی اظهار کرد: فاز دوم پلاک گذاری ماشین های کشاورزی در دولت تدبیر و امید آغاز شد در حالیکه پیش از این ۱۵ درصد این ماشین آلات شماره گذاری شده بود اما طی چهار سال اخیر این رقم به ۱۶۴ هزار دستگاه رسیده است درهمین راستا به دنبال این هستیم تا پایان دولت فعلی همه ماشین های کشاورزی پلاک گذاری شود تا دارای هویت شده و نقل و انتقال آن به راحتی انجام گیرد.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزی حفاظتی و توسعه روش های نوین کشاورزی در حال پیگیری است  که با اجرای آنها تا به حال سه میلیارد مترمکعب صرفه جویی در مصرف آب داشته ایم.

کد خبر 334666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.