ساخت شبکه عصبی ماشینی که شبیه انسان فکر می‌کند

سیستم محاسبه مخزن یک شبکه عصبی است که قادر به تحلیل، استدلال کند و ذخیره اطلاعات است.

به گزارش گروه ترجمه ایمنا و به نقل از  "ساینس دیلی"، دانشمندان دانشگاه میشیگان به تازگی نوعی شبکه عصبی موسوم به  "Memristors" ساخته‌اند که میزان یادگیری ماشینی را به‌طور قابل توجهی افزایش می‌دهد، به گونه ای که این دستگاه می‌تواند مانند انسان فکر کند. سیستم جدید که با نام "سیستم محاسبه مخزن" شناخته می‌شود قادر است کلمات مکالمه را قبل از آنکه بر زبان آورده شود، پیشگویی کند و با توجه به زمان حال نتایج زمان آینده را ارزیابی کند.

سیستم محاسبه مخزن که گنجایش سیستم عصبی معمولی را بهبود می‌بخشد و زمان لازم برای آموزش را کاهش می‌دهد، در گذشته برای اجزای نوری بزرگ ساخته شده بود. با این حال، گروه تحقیقاتی دانشگاه میشیگان این سیستم را با استفاده از Memristors ساخته‌اند که به فضای کمتری نیاز دارد و به ‌راحتی می‌تواند به الکترونیک‌ مبتنی بر سیلیکون متصل شود. در واقع این دستگاه نوع خاصی دستگاه مقاومتی است که می‌تواند استدلال کند و اطلاعات را ذخیره کند. نکته قابل توجه این است که این موضوع برخلاف شیوه کار کامپیوترهای معمولی است که استدلال را جدا از ماژول‌های حافظه پردازش می‌کند. این سیستم عصبی که با الهام از مغز ساخته شده، ترکیبی از نورون‌ها، گره‌ها و سیناپس‌ها (ارتباطات میان گره‌ها) است. این درحالی است که برای آموزش شبکه عصبی، یک شبکه عصبی در مقیاس وسیعی از پرسش و پاسخ‌ها باید به کار گرفته شود. در این شیوه که با نام "یادگیری تحت نظارت شناخته می‌شود" ارتباط میان گره‌ها برای به حداقل رساندن میزان خطا و دستیابی به پاسخ‌های درست اندکی قوی‌تر یا ضعیف‌تر ارزیابی می شود.

به گفته "وی لو"، مهندس علوم کامپیوتر دانشگاه میشیگان و سرپرست گروه تحقیق، زیبایی محاسبات شبکه عصبی در این است که در زمان طراحی نیازی به آموزش وجود ندارد. این شیوه محاسباتی با داده‌های دستی مانند مجموعه‌ای از کلمات خود را تطبیق می‌دهد که هر زمان قابل تغییر است. همچنین امکان انجام عملکردهای پیچیده با حداقل میزان خطا در آن وجود دارد.

کد خبر 333095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.