نباید به بهانه تحصیل، فرصت کار آفرینی و اشتغال را از دست داد

مددجوی کار آفرین اصفهانی گفت: معتقدم برای موفقیت، ابتدا فرد باید یک هدف برای خود انتخاب کنند و همه فعالیت هایش را معطوف رسیدن به آن کند. از طرفی در هر کاری ممکن است موانعی بر سر راه باشد، افراد به جای اینکه هدفشان را تغییر دهند باید راه تازه ای برای رسیدن به آن انتخاب کنند.

 به گزارش خبرگزاری ایمنا، امروزه کسب‌ و کارهای خانگی به‌ عنوان راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد در سراسر جهان شناخته می‌شوند. کسب و کارهای که بانوان در رونق آن نقش بسیار مهم و تأثیرگذاری دارند. زهرابیات یکی از این زنان کار آفرین است که با وجود همه محدودیت ها  توانسته در کمتر از یک سال با راه اندازی کسب و کار خانگی اش علاوه بر ایجاد اشتغال و در آمد فردی زمینه اشتغال چند  نفر دیگر  را  نیز  فراهم کند. برای آشنایی بیشتر با این بانوی کار آفرین  گفت و گو کردیم.  

از چه سالی و چگونه فعالیت خود را آغاز کردید؟

بعد از پایان تحصیلات کارشناسی در سن ۲۴ سالگی تصمیم گرفتم کار کنم. خیلی دنبال کار دولتی گشتم و در آزمون‌های استخدامی زیادی شرکت کردم؛  اما فایده‌ای نداشت. از آنجایی‌که مدیریت گردشگری خوانده بودم. علاقهٔ زیادی به فعالیت‌های هنری و صنایع‌دستی داشتم و تصمیم گرفتم خودم فعالیتی را شروع و مستقل باشم. چندین بار کلاس‌های میناکاری را در آموزشگاه‌های مختلف شرکت کردم. ولی مهارت کافی برای انجام کار را یاد نگرفتم.  با پیگیری‌های بسیار متوجه شدم دورهٔ تخصصی میناکاری در شهررضا برگزار می‌شود با اینکه هزینهٔ ثبت‌نام مبلغ قابل توجهی بود شرکت کردم در نهایت موفق شدم این رشته هنری را به طور کامل یاد بگیرم.  

سرمایه اولیه برای شروع کار چقدر بود و این سرمایه از کجا تامین شد؟

زمانی که دورهٔ کارشناسی با معدل بسیار خوبی فارغ‌التحصیل شدم،  امتیاز ورود به مقطع کارشناسی ارشد بدون کنکور را داشتم. اما ترجیح دادم با ۱۰ میلیون تومان وام اشتغالی که از کمیته امداد گرفتم؛  با توجه به آموزشی که در زمینه هنر میناکاری دیده بودم به صورت حرفه ای و تخصصی  وارد این کار شوم. معتقدم نباید به بهانه تحصیل، فرصت کار آفرینی و اشتغال را از دست داد.  

 فضای فعالیت برای زنان کار آفرین در شهرستان ها چگونه است؟  

متاسفانه فضا برای کار زنان در شهرستان ها بسیار محدود است.  همکاری و تعامل با زنان از سوی دستگاه های دولتی  هم چندان خوب نیست.  معتقدم اگر بخواهیم فضای کار آفرینی و کسب و کار زنان در شهرستان ها را توسعه دهیم. در گام نخست باید این تفکر و نگاه را در ذهن مدیران و مسولان شهرستانی ایجاد کنیم. اینکه برای حل بسیاری از مشکلات در حوزه زنان بیشتر تلاش کنند.  شاید اگر جامعه به  زنان و نقشی که می توانند در اشتغال و کار آفرینی داشته باشند بیشتر اعتماد کنند، شاهد اتفاقات فرخنده تری در حوزه اشتغال زنان باشیم. با توجه به تجربه ای که در این مدت کسب کردم و اعتمادی که مشتری ها به کارهای ارائه شده دارند  و  ابراز تمایل  بسیاری از دوستان و همکلاسی ها برای همکاری با مجموعه تصمیم دارم در کنار میناکاری کسب و کار را توسعه داده و فعالیت در زمینه  هنر فیروزه کوبی را هم آغاز کنم.  

 معمولا فعالیت در شهرستان ها محدودیت دسترسی به مشتری در سطح وسیع را دارد؛  آیا از  شبکه‌های مجازی برای تبلیغات استفاده می کنید؟  

در ابتدای کار بله از نرم‌افزارهای تبلیغاتی برای تبلیغ و فروش محصولات استفاده می کردم و خوشبختانه فروش بالایی هم داشت. اما در حال حاضر با توجه به کیفیت محصولات ارایه شده خوشبختانه تعدادی مشتری ثابت دارم که تقربیا همه تولیدات را خریداری می کنند و فعلا با این حجم تولید نیاز چندانی به بازاریابی و تبلیغ ندارم.  

 زنانی که در عرصه اقتصادی فعال اند معمولا  نسبت به مردان با چه محدودیت‌ها و مشکلاتی روبرو هستند؟  

به طور سنتی بازار همیشه فضای مردانه بوده و این تغییر ساختار و ورود زنان به این فضا باعث شده تا برخی برخوردها با زنان چندان منطقی و درست نباشد. مردان هنوز حداقل در فضای کاری که من تجربه دارم چندان به توانمندی زنان اعتماد ندارند. البته اگر بخواهم نسبت به ابتدای کار مقایسه کنم، شرایط خیلی بهتر شده اما خوب قبول کنید ورود به فضای که در طول قرن ها همیشه در اختیار یک گروه بوده چالش ها و سختی های خاص خودش را دارد به ویژه اگر این فضا، فضای سنتی بازار باشد.   

توانمندی در عرصه اقتصادی چه کمکی به افزایش اعتماد به‌نفس زنان در عرصه اجتماعی دارد؟

یک زمانی من از ریسک خرید یک‌میلیون تومانی هم ترس و دلهره داشتم،  اما امروز این جرات در من به وجود آمده که بدون دغدغه خرید ۱۰ میلیون تومانی هم انجام می دهم.  این اعتماد به نفس و این قدرت ریسک پذیری به طورحتم متاثر از فضای کاری است که در آن مشغول هستم. بی شک فعالیت اقتصادی اعتماد به نفس و خود باوری زنان  را  تقویت می کند.  

در حال حاضر  چند نفر با شما همکاری دارند؟  

 در حال حاضر  هفت نفر به عنوان نیروی ثابت و ۳۰ نفر به عنوان نیروی پاره‌وقت با من همکاری می‌کنند.

توصیه شما به عنوان یک زن موفق و کار آفرین به زنان چیست؟  

 معتقدم برای موفقیت، ابتدا فرد باید یک هدف برای خود انتخاب  و همه فعالیت هایش را معطوف به رسیدن به آن کند. از طرفی در هر کاری ممکن است موانعی بر سر راه باشد، افراد به جای اینکه هدفشان را تغییر دهند باید راه  تازه ای برای رسیدن به آن انتخاب کنند. برای موفقیت باید از تجربه افراد با تجربه استفاده کرد همچنین باید روحیه انتقاد پذیری را در خودمان تقویت کنیم. بسیاری از افراد جسارت کار را به خود نمی‌دهند تا قدمی‌هایی هر چند کوچک بر دارند این در حالی است که افراد که توانمندی  لازم را دارند اما عدم اعتماد به نفس و ترس از ناکامی مانع پیشرفت آن ها می شود. به نظر من اگر افراد بتواند در عرصه کاری مستقل شوند شادی و نشاط فردی آنها هم تأمین می‌شود. اگر فرهنگ های  غلط اجتماعی اصلاح شود و  خانواده به‌عنوان حامی  و مشوق یک زن در  بازار  اقتصادی باشد؛   هیچ مانعی سر راه او قرار نمی‌گیرد و به راحتی می تواند تمام مشکلات را پشت سر بگذارد تا به موفقیت برسد.  

  

کد خبر 329672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.