چه عواملی حالت تهوع پس از شیمی‌درمانی را بیشتر می‌کند؟

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران گفت: احتمال درگیر شدن بیماران سرطانی با حالت تهوع و استفراغ شدید پس از جلسات شیمی‌درمانی در صورت داشتن سن کمتر از ۵۰ سال، زن بودن، استفاده از داروهای خاص، درگیری با یبوست، عفونت یا مسمومیت خون، بیشتر می‌شود.

پوریا عادلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: تهوع به وسیله بخشی از سیستم عصبی مرکزی که وظیفه کنترل عملکردهای غیراختیاری بدن را بر عهده دارد، کنترل می‌شود و استفراغ نیز در اثر عوامل متعددی تحریک می‌شود که از جمله این عوامل می‌توان به بو، طعم، اضطراب، درد، حرکت جریان خون ضعیف، سوزش یا تغییراتی در بدن که به دلیل التهاب رخ می‌دهد، اشاره کرد.

وی افزود: با وجود اینکه در درمان انواع سرطان‌ها پیشرفت‌هایی حاصل شده است، همچنان حالت تهوع و استفراغ از نگران‌کننده‌ترین عوارض جانبی درمان‌ها به‌شمار می‌رود که برای بسیاری از بیماران درگیر با سرطان ناراحت‌کننده است.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران تصریح کرد: پیشگیری از حالت تهوع، استفراغ و کنترل آن در بیماران سرطانی، اهمیت بالایی دارد، چراکه حالت تهوع و  استفراغ کنترل‌نشده ممکن است با توانایی بیمار برای پذیرش درمان سرطان و مراقبت از خود تداخل ایجاد کند.

عادلی ادامه داد: به‌طور کلی، حالت تهوع و استفراغ ناشی از درمان سرطان به استفراغ حاد، استفراغ تأخیری، استفراغ انتظاری و استفراغ مزمن تقسیم‌بندی می‌شود ؛ استفراغ حاد به‌طور معمول طی ۲۴ ساعت پس از شیمی‌درمانی رخ می‌دهد، اما استفراغ تأخیری بیشتر از ۲۴ ساعت پس از شیمی‌درمانی رخ خواهد داد.

وی گفت: در صورتی که بیمار پس از سه یا چهار بار شیمی‌درمانی حالت تهوع و استفراغ داشته باشد، به حالت تهوع و استفراغ انتظاری دچار شده است، استفراغ مزمن نیز در افراد مبتلا به سرطان پیشرفته مشاهده می‌شود که هنوز به‌خوبی شناخته نشده است.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران اضافه کرد: احتمال درگیر شدن بیمار درگیر با سرطان با حالت تهوع و استفراغ شدید پس از جلسات شیمی‌درمانی در صورت داشتن سن کمتر از ۵۰ سال، زن بودن، استفاده از داروهای خاص، درگیری با یبوست، وجود تومور در دستگاه گوارش، کبد یا مغز، عفونت یا مسمومیت خون، درگیری با بیماری‌های کلیوی یا اضطراب بیشتر می‌شود.

کد خبر 756782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.