تضمین سلامت کامل جنین با کمک زایمان فیزیولوژیک

زایمان فیزیولوژیک به معنی انجام زایمان ایمن، کم درد، طبیعی و بدون مداخلات پزشکی با رعایت حریم خصوصی زنان باردار است.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، از زمان شروع بارداری، بدن با ترشح هورمون‌ها، خود را برای یک زایمان طبیعی آماده می‌کند. این هورمون‌ها روی عضلاتی مانند عضلات لگن، کمر و شکم تأثیر می‌گذارد تا زنان باردار بتوانند بدون دخالت دارو در پایان بارداری زایمان کنند. این گونه زایمان، زایمان فیزیولوژیک نامیده می‌شود که در آن پزشک و ماما هیچ دارویی به فرد تزریق نمی‌کنند، بلکه تنها زنان باردار را تحت نظر قرار می‌دهند و بدن آنها با طی کردن روند زایمان، جنین را به دنیا می‌آورد. زایمان فیزیولوژیک در واقع همان زایمان طبیعی است که بدون آمپول فشار یا دیگر داروها انجام می‌شود.

زایمان فیزیولوژیک؛ بدون مداخله دارو صورت می گیرد

کارشناس برنامه سلامت مادران در گفتگو با خبرنگار ایمنا می گوید: زایمان فیزیولوژیک و ایمن به معنی زایمان طبیعی بدون مداخله، بدون استفاده از دارو و بدون اقدامات روتین در بیمارستان است. این در حالی است که مادران باردار می توانند حین دردهای  زایمان، راه بروند و تحرک به آنها کمک خواهد کرد که زایمان  راحت تری داشته باشند.

 زهرا صالحی پور در ادامه بیان می کند: نوشیدن مایعات و خوردن مواد غذایی انرژی زا مانند خرما، شکلات، موز و برای زنان باردار اشکالی ندارد.همچنین در این نوع زایمان سرم تراپی، انما ، خوابیدن مادر در بستر، معاینات مکرر تشخیصی و اپی زیاتومی (برش وبخیه زدن ) به  صورت روتین انجام نمی شود و هر اقدامی در صورت لزوم انجام می شود.

وی خاطرنشان می کند: در زایمان فیزیولوژیک مصرف داروی محرک انقباضات رحمی مانند اکسی توسین یا داروی تسکین دهنده مثل پتیدین و ... در طی مرحله قبل از زایمان و زایمان لازم نیست. بنابراین همان گونه که مصرف دارو در دوران بارداری می تواند مضر باشد، این نکته تا انتهای دوران زایمان باید مورد توجه قرار گیرد.

کارشناس برنامه سلامت مادران  با بیان اینکه مادران می توانند در هر وضعیتی که خود انتخاب می کنند و در آن وضعیت احساس راحتی بیشتری می کنند قرار بگیرند، ادامه می دهد: در پایان این زایمان نوزاد در آغوش مادر قرار می گیرد و رضایت مادر کاملا مشهود است.

علاوه بر این موارد، چنانچه امکان حضور همراه یا همسر وجود داشته باشد، این زایمان با حمایت همراه یا همسر سریع تر و راحت تر انجام خواهد شد. علاوه بر این توجه به خواسته های مادر، با تاکید بر امکانات آن مرکز باید مورد نظر قرار گیرد.

بر اساس بررسی های صورت گرفته در زایمان طبیعی، پزشک یا با تزریق دارو، روند زایمان را کنترل می‌کند یا ممکن است از روش‌های کاهش درد استفاده کند. به این گونه زایمان، زایمان واژینال نیز گفته می‌شود. اما در زایمان فیزیولوژیک، پزشک و ماما تا زمانی که مورد خطرناکی را مشاهده نکنند در روند زایمان هیچ دخالتی نخواهند داشت.

داروهایی که هنگام زایمان ‌به منظور سرعت بخشیدن تزریق می‌شود، ممکن است با افزایش انقباضات رحمی، اکسیژن‌رسانی به جنین را با مشکل مواجه کند. همچنین این داروها، احتمال خون ریزی مادر پس از زایمان را نیز افزایش می‌دهد. این در حالی است که اگر مقدار دارویی که به فرد تزریق می‌شود، انقباضات رحم را بیش از اندازه افزایش دهد، احتمال پارگی رحم و کنده شدن زودهنگام جفت نیز بیشتر خواهد شد.

روش‌های کاهش درد زایمان فیزیولوژیک

زایمان فیزیولوژیک نیز مانند زایمان با دردهایی همراه است. برای کاهش درد زایمان فیزیولوژیک از دارو استفاده نمی‌شود و می‌توان از روش‌های غیردارویی با تأثیرات روحی و روانی نظیر آب درمانی، کاربرد گرما، رایحه درمانی و ... درد زایمان فیزیوژیک را کاهش داد.

آب‌درمانی شامل حوضچ شنا، حمام و جکوزی است که در آنها از آب گرم استفاده می‌شود. در برخی بیمارستان‌ها از یک وان آب با هوای فشرده استفاده می‌شود که باعث کاهش تولید آدرنالین و در نتیجه کم شدن اضطراب و ناراحتی زنان می‌شود و با افزایش سطح اکسی‌توسین و اندورفین باعث تحریک انقباضات رحمی و کاهش احساس درد خواهد شد.

استفاده از پتوهای گرم‌کننده و کمپرس گرم، وان آب گرم، دوش گرم یا استفاده از پد گرم و مرطوب می‌تواند در طول زایمان درد را کاهش دهد. کار گرما این است که جریان خون آن منطقه را زیاد می‌کند و باعث آرامش و راحتی می‌شود. همچنین گرما باعث تسکین درد کمر ناشی از خستگی خواهد شد.

رایحه درمانی، درمان با بوی خوش است. در این روش از روغن‌ها، شیر گیاهان، علف‌ها و درختان استفاده می‌شود. اسطوخودوس، زاج و برکاموت برای آرامش مادر استفاده می‌شود. همچنین می‌توان چند قطره از آن را درون یک وان آب گرم ریخت.

زایمان فیزیولوژیک سلامت کامل جنین را تضمین می کند

یک کارشناس مامایی هم در این خصوص به خبرنگار ایمنا می گوید: زایمان فیزیولوژیک با مشارکت کامل مادر در فرآیند زایمان صورت می گیرد. این زایمان در وضعیت های مختلف مادر مثل ایستاده، روی زانو، چهار دست و پا، چمباتمه، خوابیده به پشت و نشسته متمایل به جلو ، در وان آب گرم و . .. انجام می شود و آگاهی مادر از روند این پدیده خارق العاده، بسیار اهمیت دارد.

 راشین پور اشرف ادامه می دهد: انواع روش های کاهش درد زایمان غیر دارویی مثل ماساژتراپی، آروماتراپی(رایحه درمانی )، گرمادرمانی، سرمادرمانی، طب فشارِی، موسیقی درمانی، رفلکسولوژی، تن آرامی، تکنیک های تنفسی و ... نه تنها میزان احساس درد مادر را کاهش می دهد، بلکه سرعت زایمان و رضایت مادر را افزایش می دهد و سلامت کامل جنین را تضمین می کند.

این کارشناس مامایی تاثیر حضورهمراه در اتاق زایمان را شامل حمایت های روحی و روانی، یاد آوری تکنیک های آموزش داده شده در دوران بارداری، تشویق مادر، مراقبت از مادر و کمک به عامل زایمان برای افزایش همکاری مادر عنوان می کند.

کد خبر 328796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پریسا نوری ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
    0 0
    عالیست