استفاده صد درصدی از برچسب نشانگر تغذیه/ کالای وارداتی قانونی، بدون برچسب اصالت وجود ندارد

مدیر کل امور غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با اشاره به استفاده صد درصدی از برچسب نشانگر تغذیه در محصولات کشور گفت: با ایجاد کارگاه‌های شناسه‌دار، ساماندهی کنیم تا قابلیت ردیابی، رهگیری و شناسه‌دار شدن پیدا کنند در این صورت کنترل و نظارت ساده تر می شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وبدا، دکتر بهروز ‌جنت در نشست خبری همایش ملی روز جهانی غذا گفت: استفاده از برچسب نشانگر تغذیه صد درصد اجرایی شده است اما در بازار هنوز به‌طور کامل از برچسب جدید استفاده نمی‌شود.

وی ادامه داد: در سازمان غذا و دارو از این قبیل همایش‌ها برای تشویق‌ تولیدکننده‌ها استفاده می‌کنیم و برای اهدای نشان سلامت گاهی به سمت ارتقا ایمنی و در مواردی به سمت کاهش مصرف نمک و کاهش کربوهیدرات‌های ساده، چربی و اسیدهای چرب ترانس و ترویج محصولات پروبیوتیک پیش رفتیم.

 جنت بابیان اینکه امسال تمرکز روی کمبود ویتامین دی ٣ است افزود: آقایان نیز مانند خانم‌ها با کمبود این ویتامین و پوکی استخوان دست‌وپنجه نرم می‌کنند که به علت محدود بودن زمان استفاده از نور آفتاب است، زیرا ما بیش‌تر در محیط بسته زندگی می‌کنیم و نور uv کمتر در دسترس ماست که باعث شده بیماری و سو تغذیه گسترش پیدا کند.

اهدای نشان ایمنی به تولیدکنندگان محصول حاوی‌ ویتامین دی۳

وی ادامه داد: امسال به تولیدکنندگانی نشان ایمنی اهدا می‌شود که محصولاتشان حاوی‌ ویتامینD3باشد، این نشان ایمنی به خارج از مرزهای ایران نیز گسترش پیداکرده است و برخی از صادرکنندگان با لزوم وجود این نشان برای صادرات مواجه‌اند.

جنت گفت: فرآیندی که در کشور اتفاق افتاده بر مبنای همکاری بوده است و سازمان بهداشت جهانی نیز همکاری بین وزارت صنایع و وزارت بهداشت را تائید کرده است و از ایران به‌عنوان سخنران اصلی در مجمع اروگوئه دعوت کردند و وزیر بهداشت در این مجمع دستاوردهای موفق ایران به‌ویژه در حوزه غذا و دارو را بیان می‌کند.

هیچ کالای وارداتی بدون برچسب اصالت سلامت وجود ندارد

وی عنوان کرد: برای کنترل اصالت و سلامت مواد غذایی نظام رهگیری ردیابی که با برچسب سلامت آن را می‌شناسند، ایجاد کردیم و هیچ کالای وارداتی با مجوز ورود و مورد تائید وجود ندارد که برچسب اصالت سلامت نداشته باشد و اگر محصولی برچسب نداشت مورد تائید سارمان غذا و دارو نیست.

جنت بیان کرد: برخی می‌خواهند محصولات وارداتی خود را بفروشند و با بازی روانی می‌گویند محصول ما مورد تائید است، بیش از ٩٥ درصد محصولات بدون برچسب اصالت، تقلبی هستند یا اگر تقلبی نباشند شرکت تولیدکننده در صورت آسیب به‌سلامت فرد هیچ پاسخگویی ندارد زیرا محصول خود را به ایران نفروخته است.

ماجرای برچسب‌های تقلبی روی محصولات قاچاق

وی بابیان اینکه همیشه متخلف در حوزه غذا وجود دارد، گفت: برخی وقتی دیدند بازار سوداگری با برچسب اصالت کمرنگ می‌شود برچسب تقلبی ایجاد کردند که توجه به این موضوع به اطلاع‌رسانی رسانه‌ها و کمک مردم برمی‌گردد مهم این است که مردم برچسب را کنترل کنند و اسم کامل آن برچسب کنترل و اصالت محصولات است و به همین دلیل مردم باید با پیامک، اپلیکشن این برچسب را کنترل کنند.

وی با اشاره به برخی برچسب‌های تقلبی افزود: برخی برچسب تقلبی تولید کردند و یک مرکز پیامک جعلی ایجاد کردند که مردم در صورت پیامک به این شماره پاسخ درست دریافت می‌کردند شماره مورد تائید سازمان غذا و دارو برای کنترل برچسب اصالت ٢٠٠٠٨٨٢٢ است که در صورت ارسال پیامک، پاسخ درست دریافت می‌کنند در چک کردن با اپلیکشن عکس محصول نیز وجود دارد.

مدیرکل امور غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: هیچ‌گاه جعل و تقلب در دنیا صفر نمی‌شود، تولید برچسب جعلی و راه‌اندازی مرکز پیامکی تقلبی  دوراهی بود که متقلبان از آن استفاده کردند البته در چند ماه گذشته تیمی که ٩ سر شماره جعلی ایجاد کرده بودند با کمک قوه قضاییه دستگیر شدند.

چراغ راهنمای رنگی روی مواد غذایی وسیله هدایت مردم در انتخاب مواد غذایی متناسب

دکتر جنت در پایان با اشاره به چراغ راهنمای تغذیه‌ای روی مواد غذایی گفت: چراغ راهنمایی رنگی روی مواد غذایی برای هدایت مردم در انتخاب مواد غذایی متناسب نیاز است زیرا کودکان و نوجوانان به کالری بالاتری نیاز دارند و افراد پشت‌میزنشین به محصولات کم‌کالری‌تر نیازمند هستند.

کد خبر 323411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.