بهره مندی از زیرساخت های شهری از اساسی ترین نیازهای نابینایان است

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: ۲۳ مهر روز عصای سفید فرصت مناسبی برای بروز و ظهور خلاقیت نابینایان و استفاده از توانمندیهای آنان است و آثار این افراد در عرصه های مختلف باید مورد حمایت باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فریده روشن در جلسه علنی امروز شورای اسلامی شهر اصفهان یاد شهید محراب آیت الله اشرافی اصفهان را گرامی داشت و اظهارکرد: به افرادی که یاوه گویی هایی در رابطه با ایران داشتند بلند می گوییم زنده باد ایران.

وی با اشاره به اینکه هفته استاندارد را پشت سر گذاشته ایم گفت: رعایت استانداردها در ایران امری اجتناب ناپذیر است و با توجه به اینکه استاندارد از مولفه های مهم توسعه یافتگی است باید بیش از پیش به این مهم توجه داشت.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه ضمن گرامیداشت روز عصای سفید افزود: یکی از اساسی ترین نیاز های این عزیزان بهره مندی از زیرساخت های شهری است.

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف نامگذاری «روز جهانی نابینایان»، ایجاد فرصت مناسب برای بروز و ظهور توانمندی ها و خلاقیت آنها و همچنین استفاده از دستاورهای آنان است، گفت: لازمه این مهم، ایجاد بستر امن و مناسب برای فعالیت های نابینایان و همچنین حمایت از آنان در ارائه و عرضه تولیدات شان در زمینه های مختلف علمی، فرهنگی، ورزشی  است و مجموعه مدیریت شهری اعم از شورای اسلامی و شهرداری، در این راستا وظایف سنگینی بر دوششان است که باید در سیاستگذاری ها، برنامه ریزی ها و اجرای طرح و برنامه های خود، بدان توجه و تاکید ویژه ای داشته باشند.

روشن ادامه داد: پیرو جلسه ای که با آقای دکتر رنانی، از سرمایه های علمی شهر اصفهان، در مورد مشکلات شهر اصفهان به ویژه در حوزه فرهنگی داشتم، ایشان نکات ارزنده ای را  مطرح کردند که لازم دیدم به پاره ای از آنها را در بخشی از نطق میان دستور خود اشاره کنم.

وی اضافه کرد: ترافیک، عمده ترین مسأله چالشی شهر اصفهان است و مهمترین ریشه آن را در فرهنگ عمومی مردم شهر است.

 با حل ترافیک شهر، آرامش در شهر حاکم می شود

رئیس کمیسیون فرهنگی شورا با بیان اینکه با نگاهی از بیرون به شهر، می بینیم هر شهر چند پنجره شکسته دارد که اگر این پنجره های شکسته اصلاح نشود، شهر قابل زیستن نخواهد بود، عنوان کرد: مهمترین پنجره شکسته اصفهان در حال حاضر ترافیک و فرهنگ رانندگی مردم است.

روشن خاطرنشان کرد: نحوه رانندگی مردم در خیابان تا آن اندازه از استانداردهای جهانی فاصله دارد که یکی از جهانگردان خارجی در وصف این شهر، اصفهان را گوشه ای از بهشت که قابل تحمل نیست معرفی می کند.

این عضو شورا اضافه کرد: به قول روانشناسان، هر کس آنگونه که رانندگی می کند، زندگی می کند و این اهمیت رانندگی شهروندان یک شهر را نشان می دهد. برای تغییر و بهبود وضعیت موجود، باید از یک نقطه مهم آغاز کرد و آن حل مشکل ترافیک شهر اصفهان است. بداخلاقی ها، پرخاشگری ها و پایین آمدن آستانه تحمل مردم که نشانی از فرهنگ مردم شهر است، همه می تواند به نوعی محصول ازدحام و تردد شهری باشد بنابراین با حل ترافیک شهر، آرامش در شهر حاکم می شود.

وی با اعلام اینکه در حوزه مسائل  اجتماعی و فرهنگی، مهمترین نکته آن است که این مسائل نه تنها مبارزه پذیر نیستند بلکه قابل مدیریت هم نیستند، تصریح کرد:  بیش از هر چیز مسئولان ما لازم است که اصل وجودی این مسایل را بپذیرند و سپس برای حل آن، اقدامات فرهنگی و نه اقدامات مقابله ای، تبلیغی و تجویز کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورا توسعه را امری، پروسه ای و فرایندی زمانبر دانست و خاطرنشان کرد: توسعه امری مقطعی و لحظه ای نیست در همین راستا باید از ظرفیت های زنان برای حل مشکلات فرهنگی شهر استفاده کرد. برای نمونه در هر محله می توان شورایی متشکل از زنان آن محله راه انداخت تا با همکاری جمعی بتوانند مشکلات بهداشتی، زیست محیطی، اجتماعی و فرهنگی را از طریق تعامل و گفتگو و با جلب حمایت و منابع نهادهای مدیریت شهری حل کنند، از دانش آموزان مدارس می توان گروه هایی را با عنوان شهریار تشکیل داد تا از ظرفیت آنها برای رفع مشکلات شهر استفاده کرد.

سرانه فضای بازی کودکان در اصفهان کمتر از ۷ سانتی مترمربع است

وی در بخش دیگری از صحبت های خود ادامه داد: موضوع دیگری که لازم می دانم به آن اشاره کنم اگر چه زمان آن گذشته است، مسأله کودکان و روز جهانی کودک است که ۱۶ مهر برابر با ۸ اکتبر بود. کودک محور توسعه و شهر دوستدار کودک دروازه ورود به توسعه شهری است.

روشن اضافه کرد: مدیریت شهری در چند دهه اخیر، نگاه بلندی به کودکان نداشته و تلاش کمتری در راستای تامین نیاز این شهرزادگان کوچک به عنوان آینده سازان جامعه داشته است، به نحوی که سرانه فضاهای بازی کودکان که وظیفه ذاتی شهرداریهاست در شهر اصفهان اکنون کمتر از ۷ سانتی متر مربع است.

وی بیان کرد: اصفهان فقیرترین سرانه شهری را دارد این در حالی است که  سرانه مناسب آن در کشورهای جهان سوم یک متر مربع (یا ۴ متر مربع به ازای هر کودک) و در کشورهای توسعه یافته ۲ مترمربع به ازای هر نفر است.

وی با تاکید براینکه معضلات برای بازی کودکان تنها به سرانه ها ختم نمی شود، اظهار کرد:  "بحران بازی" شامل کیفیت نامطلوب فضاهای بازی، توزیع نامناسب آن در شهر، استاندارد نبودن محوطه های اسباب بازی، عدم خلاقیت فضاهای بازی، محله محور نبودن و در دسترس نبودن آن برای کودکان و از طرفی عدم کفایت فضایی، سنی و امکانات رفاهی در آن را شامل می شود.

عضوشورای اسلامی شهر بیان کرد: همچنین تنها گونه فضای بازی در اصفهان عمدتاً محوطه های اسباب بازی است و سایر انواع آن از جمله بازیکده ها، بازیخانه ها و بازی شهرها کمتر توسعه یافته اند؛ در حالی که اکنون در جهان شیوه کنونی توسعه فضاهای بازی متحول شده است.

وی ادامه داد: با توجه به مغفول ماندن کودک در برنامه ریزی ها و سبک مدیریت شهری چند دهه اخیر، کمبودهای بسیاری برای کودکان در شهر احساس می شود و اکنون آنان در بحرانی خاموش به سر می برند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورا اضافه کرد: در آینده قطعاً بودجه های شهرداری به منظور احقاق حق کودکان و شادتر ساختن کودکان، به سمت تحقق شاخص های شهر دوستدار کودک گرایش پیدا می کند و با شتابی مناسب، سرانه ها به استاندارد بین المللی نزدیک می شود و برای نائل شدن به این هدف، فعالیت های غیر ذاتی شهرداری کمرنگ تر خواهد شد.

روشن ضمن گرامیداشت روز پاراالمپیک و تبریک آن به ورزشکاران معلول و جانباز و خانوادههای آنان، گفت: موضوعات و مناسبت هایی که امروز پیرامون آن صحبت می شود و اشاراتی به آنها دارم، بی ارتباط باهم نیستند؛ روز جهانی استاندارد، روز ملی تربیت بدنی و ورزش، روز جهانی پارالمپیک.

وی ادامه داد: باید سیاست گذاری و برنامه ریزی لازم جهت ایجاد و توسعه زیرساخت ها برای ارائه خدمات به ورزشکاران معلول و جانباز، هم در زمینه خدمات رفاهی و هم ایجاد بستر، فرصت و امکانات لازم ورزشی برای آنان با توجه به استانداردهای جهانی را مهیا کنیم.

وی افزود: همچنین زمینه ساز بروز توانمندی ها و استعدادهای این افراد در زمینه های ورزشی باشیم و با حمایت های خود موجب حضور پررنگ تر و قدرتمندتر ورزشکاران شهر اصفهان در پارا المپیک شویم.

فعالیت های ورزشی شهرداری از تولی گری خارج شود

این عضو شورا ضمن عرض تبریک روز ملی تربیت بدنی و ورزش یادآور شد: سازمان ورزش که از دو سال پیش، شکل گرفته و فعالیت های ورزشی شهرداری را مدیریت می کرد، در ساختار جدید به وضعیت سابق خود برمی گردد و بخشی از سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری خواهد شد.

روشن بیان کرد: این اتفاق فرصت خوبی است تا ظرفیت های موجود شهرداری اصفهان در زمینه ورزش به گونه ای مدیریت شود که از حالت تولی گری در این حوزه خارج شده و در تعامل با نهاد متولی، از امکانات موجود بهره وری مطلوب داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: راهبرد شهرداری باید تاکید بر فرهنگ سازی ورزش و سلامت محوری آن باشد و به مباحث ورزش حرفه ای و تخصصی ورود نکند و به توسعه ورزش های همگانی با توجه به زیرساخت های موجود شهرداری با مشارکت و همکاری ورزشکاران و نهادهای متولی توجه بیشتری داشته باشد.

کد خبر 323409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.