سکه به مرز یک میلیون و ۲۴۳ هزار تومان رسید

آزمایش هسته‌ای دیروز کره شمالی، موجب امروز لرزاندن بازارهای آسیایی در شروع معاملات هفتگی و اوج گرفتن ارزش طلا، ین و افت شاخص بورس‌های آسیایی شد همچنین به دنبال افزایش بهای اونس جهانی هر قطعه سکه تمام بهار آزادی در بازار اصفهان یک میلیون و ۲۴۳ هزار تومان معامله شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از آنکه جدیدترین و قدرتمندترین آزمایش هسته ای کره شمالی موجب شد تا سرمایه گذاران به سمت بازارهای امن هجوم ببرند، قیمت طلا امروز در بازارهای جهانی به نزدیکی بالاترین رقم ۱۰ ماه گذشته رسید.

براین اساس در جریان معاملات امروز دوشنبه سیزدهم شهریور ماه هر نیم سکه ۶۶۷ هزار تومان، ربع سکه ۳۸۵ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲۵۴ هزار تومان است.

همچنین هر انس طلا در بازارهای جهانی ۱۳۳۸ دلار و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان و هر مثقال طلای ۱۷ عیار ۵۴۸ هزار و ۵۰۰ تومان است.

در بازار ارز نیز صرافان هر دلار آمریکا را ۳۸۷۹ تومان، یورو ۴۷۶۸ تومان، هر پوند انگلیس ۵۰۴۵ تومان است.

در واکنش به افزایش بی سابقه نرخ طلا امروز رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور، اعلام کرد که افزایش قیمت طلا و سکه در روزهای گذشته بیش از همه تحت تاثیر شرایط جهانی بوده و برخلاف آنچه تصور می‌شود این افزایش تحت تاثیر کاهش سود سپرده بانکی نبوده و آینده بازار هم بستگی به بازار جهانی دارد و قابل پیش‌بینی نیست.

محمد کشتی‌آرای بیان داشت: در هفته گذشته با توجه به تحولات حوزه اقتصاد جهانی از جمله کاهش ارزش دلار به دلیل طوفان هاروی قیمت طلا با افزایش مواجه شد و به این ترتیب شاهد نوعی شوک قیمتی در این بازار بودیم؛ به گونه‌ای که در مدت زمان یک هفته قیمت طلا ۳۴ دلار افزایش پیدا کرد که این رقم یک شوک برای بازار محسوب می‌شود.

وی افزود: همزمانی افزایش نرخ طلا با کاهش سود سپرده بانکی این تصور را ایجاد کرد که این افزایش ناشی از کاهش سود سپرده بانک‌هاست اما این گونه‌ نبوده و افزایش بهای ارز و طلا در بازارهای جهانی منجر به آن شده است که طی روزهای گذشته قیمت سکه ۴۰ هزار تومان افزایش پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه با وجود افزایش قیمت، ثبات کافی در بازار سکه و طلا وجود داشته و وضعیت بازار کاملا آرام است، گفت: با توجه به اینکه در بازار ما شرایط ویژه‌ای ایجاد نشده و میزان تقاضا تغییر چشمگیری نداشته به نظر می‌رسد نیازی به تغییر میزان عرضه سکه در بازار نیز وجود نداشته باشد و سیاست‌گذاری خاصی برای مواجه با این شرایط لازم نباشد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور در پیرامون وضعیت آینده بازار طلا نیز، گفت: روز گذشته بازارهای جهانی تعطیل بوده و مشخص نیست پس از این تعطیلات رویکرد بازارهای جهانی در خصوص تعیین نرخ طلا به چه طریق خواهد بود. اما به هر حال اگر این شرایط استمرار داشته باشد، روی قیمت طلا در ایران نیز تاثیرگذار خواهد بود؛ هر چند که در کل نمی‌توان این مسئله را پیش‌بینی کرد که در بازارهای جهانی قیمت طلا روندی افزایشی را دنبال خواهد کرد یا دچار کاهش می‌شود.

کد خبر 318036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.