ساخت میکرو رآکتورهای نانوساختار برای خالص‌سازی گاز هیدروژن

پژوهشگران دانشگاه کاشان در تحقیقات آزمایشگاهی، موفق به ساخت میکرو رآکتورهایی شدند که می‌توان به کمک آنها هیدروژن ناخالص تولیدشده در مراکز صنعتی از جمله پالایشگاه ها و پتروشیمی‌ها را تصفیه کرد.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا و به نقل از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، امروزه به علت نگرانی‌های مربوط به گرمایش جهانی، رشد جمعیت و همچنین کاهش سریع منابع نفتی، استفاده از منابع جدید انرژی مورد توجه قرار گرفته است. 
از جمله حامل‌های انرژی که می‌تواند جایگزین مناسبی برای سوخت‌های فسیلی باشد، هیدروژن است و وسیله‌ای که با بازدهی بالا و آلایندگی نزدیک به صفر می‌تواند هیدروژن را به برق مورد استفاده در کاربردهای نیروگاهی و خودرو تبدیل کند، پیل سوختی نام دارد. با توجه به مزیت‌هایی که هیدروژن نسبت به سوخت‌های دیگر دارد، شاید بتوان ادعا کرد که عصر آینده، عصر هیدروژن خواهد بود.
دکتر عبداله ایرانخواه از محققان این طرح پژوهشی ضمن اشاره به ضرورت خالص‌سازی گاز هیدروژن پیش از استفاده از آن به‌ عنوان خوراک پیل سوختی، در خصوص اقدامات صورت گرفته در این طرح گفت: پیل سوختی وسیله‌ای است که انرژی شیمیایی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. 
وی افزود: هیدروژن مورد استفاده به ‌عنوان خوراک در پیل‌های سوختی باید خالص‌سازی شود؛ خالص‌سازی هیدروژن در سامانه‌ فراورش سوخت در دو مرحله انجام می‌شود که معمولاً حدود ۵۰ درصد حجم سامانه را اشغال می‌ کند. بنابراین استفاده از یک فرایند جایگزین به‌ منظور کاهش حجم سامانه حائز اهمیت است.
ایرانخواه توضیح داد: در این تحقیق که در ادامه‌ تحقیقات گذشته صورت گرفته است، فرایند خالص‌سازی دومرحله‌ای با یک فرایند تک‌ مرحله‌ای جایگزین شده است. در این راستا، یک میکرورآکتور نانوساختار طراحی شده که عضو اصلی فرایند تک‌ مرحله‌ای خالص‌سازی هیدروژن است. 
به گفته‌ این محقق با جایگزینی سامانه‌های رایج با سامانه‌ میکرو رآکتوری طراحی‌شده در این طرح، هم فضای اشغال شده و هم هزینه‌های مربوط به فرآیند کاهش چشمگیری دارد. 
هدف از این تحقیق دستیابی به بهترین پوشش کاتالیستی برای به دست آوردن بالاترین میزان فعالیت واکنشی است. این میکرو رآکتورها راکه از فناوری نانو بهره می‌برند، می‌توان جایگزین خوبی برای رآکتورهای حجیم کنونی دانست.
این تحقیقات حاصل تلاش دکتر عبداله ایرانخواه عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان و مهسا بازدار دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه است. نتایج این تحقیق در نشریه Energy & Fuels منتشر شده است.

کد خبر 317288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.