مصرف طولانی مدت ملین ها؛ زمینه ساز یبوست های مزمن/ استرس مهم ترین علت یبوست است

یبوست همیشه ناشی از تغذیه نادرست نیست و علل کوچک و بزرگ زیادی در پشت آن وجود دارد که شاید بتوان گفت استرس در صدر آنها است.

متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: علل ایجاد یبوست شامل مصرف کم مواد فیبردار، کم تحرکی،  مصرف کم مایعات و به‌خصوص آب و تخلیه نکردن روده هنگام احساس دفع است.

دکتر مجید کلاهدوزان بیماری‌هایی که باعث یبوست می شود را شامل دیابت که با درگیر نمودن اعصاب روده، باعث یبوست و اسهال متناوب می شود، بیماری‌های ناحیة مخرج که به علت ایجاد درد در هنگام تخلیه روده، تمایل فرد به اجابت مزاج کم ‌می‌شود و این موضوع ‌خود باعث ایجاد یبوست می شود، کم کاری تیروئید، سندرم کولون تحریک پذیر و سرطان روده دانست.      

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: استفاده زیاد ازگوشت وجانشین‌های آن، فشارهای عصبی واستفاده طولانی مدت از ملین ها نیز باعث ایجاد یبوست می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی فولاد  در مورد اصلاح و بهبود شیوه زندگی در درمان یبوست را شامل موارد مصرف مواد حاوی فیبر زیاد نظیر حبوبات، غلات سبوس‌دار (نان سبوس‌دار)، میوه‌ها و سبزیجات، مصرف میوه‌های خشک (آب‌زده و آب‌نزده) نظیر انجیر، هلو، زردآلو و آلو عنوان کرد.

وی همچنین اضافه کرد: اضافه کردن مکمل فیبر(مانند سبوس غلات)به غذاها به تدریج تا میزان ۳ نوبت و هربار۲ قاشق غذاخوری(برای افرادی که قادر به دریافت مقدار کافی غذاهای سرشار از فیبر نیستند)، مصرف کافی مایعات به‌خصوص آب به ویژه هنگام صبح و ناشتا، ورزش و پیاده‌روی و تخلیه به موقع مدفوع از دیگر راهکارهای رهایی از یبوست مزمن است.

وی سایر موارد درمانی را شامل درمان بیماری‌ها، به ویژه بیماری‌های ناحیه مخرج (اغلب درمان آنها از طریق جراحی است)، حذف داروی ملین قوی قبلی و جایگزینی با فراورده های ملایم تر و استفاده از گیاهان مسهل نظیر گیاه سنا و پسیلیوم (مانند قرص‌های حاوی سنا و پودرهای پسیلیوم) اعلام کرد.

این متخصص تغذیه در پایان ناکید کرد: در اثر مصرف مقدار زیاد فیبر غذائی، باکتری‌های روده با عمل تخمیر اسیدهای چرب فرّار تولید می‌کنند که ممکن است باعث ایجاد اسهال، دل‌پیچه و ازدیاد گازروده شوند. بنابراین توصیه می‌شود مواد غذائی پر فیبر به تدریج وارد رژیم غذائی بشود تا به آرامی تحمل دستگاه گوارش نسبت به فیبر افزایش یابد.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، یبوست علاوه بر ایجاد درد و ناراحتی هنگام اجابت مزاج، باعث افزایش بیماری‌های رودة بزرگ و ناحیه مخرج می‌شود. این در حالی است که مطابق بعضی نظریه‌ها، با درمان یبوست و ایجاد مدفوع شل می‌توان هضم و جذب برخی از مواد مانند قندها و چربی‌ها را کنترل کرده و در درمان بیماری‌های دیابت و افزایش چربی خون تأثیر گذاشت.

عوامل ایجاد کننده یبوست بستگی به سن و نیز وجود بیماری های زمینه ای دارد. یبوست ممکن است به صورت حاد یا خفیف ایجاد شود. گاهی اوقات نیز وجود عامل انسدادی در دستگاه گوارش می تواند باعث یبوست شود.

ملین ها انواع مختلفی دارند و بر حسب نیاز باید استفاده شوند. برخی از ملین ها با افزایش حجم مدفوع، دفع را آسان تر می کنند. بعضی ها با تحریک جدار روده و نوع دیگر آن با تاثیرگذاری روی مکانیسم کانال های ترشحی روده باعث دفع می شوند.

این در حالی است که مصرف نابجا و طولانی مدت از ملین ها باعث می شود دستگاه گوارش به آن عادت کند که این خود مسبب یبوست های بعدی در آینده خواهد شد.

کد خبر 316898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.