پرداخت عوارض کلید توسعه شهر است/ ۶۰ درصد از بودجه شهرداری برای توسعه شهر هزینه می شود

اگر نگاهی به شهر داشته باشیم می بینیم در جای‌جای شهر، پروژه‌های زیرساختی در حال احداث هستند و هر گوشه شهر به کارگاهی بزرگ تبدیل شده است، پروژه های میلیاردی که این روزها چهره شهر را تغییر داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، واقعیت این است همین عوارضی که از سوی مردم پرداخت می شود، بخشی از درآمدهای شهرداری را تشکیل می دهد اما این، تمام هزینه‌های نهادی گسترده را که قرار است هر روز شهر را بیشتر و بهتر بسازد و زیرساخت‌های آن‌ را توسعه دهد، پوشش نمی‌دهد.

با یک نگاه اجمالی به هزینه های سنگینی که بر مدیریت شهری تحمیل می شود، مشخص است که با توجه به امکانات و منابع موجود راهی جز مشارکت شهروندان در اداره شهر نیست.

بی شک برای تحقق مشارکت مردم باید با تمام توان اعتماد سازی کرد و بدون تردید برای ایجاد اعتماد پایدار، باید در جهت آگاه کردن مردم از اهداف، وظایف، ماموریت ها، عملکردها و خدمات مدیریت شهری گام برداشت.

غلامرضا احسانی، یک تابلوساز است و به خاطر شغلش همیشه شهر را از بالادست نگاه کرده است.

او می گوید: خیلی دوست دارم وقتی در ارتفاع برای نصب تابلو می روم شهر را سر زنده و آباد ببینم و در تمام این سال ها به چشم خود دیده ام که چقدر شهر عوض شده و انگار پوست انداخته است.  

احسانی به نحوه مشارکت شهروندان در اداره شهر اشاره می کند و ادامه می دهد: مردم می توانند با پرداخت عوارض در آبادانی شهر خود تلاش کنند برای من نیز پرداخت عوارض شهرداری با بقیه قبض ها هیچ فرقی ندارد چون می دانم بیشتر از هر کسی به خودم و بقیه همشهریانم کمک کرده ام.

وی می گوید: هزینه های زیادی برای طراوت و آبادانی شهر لازم است که باید بخشی از آن به دست خود ما تأمین شود چون هر روز از امکانات آن استفاده می کنیم.

این تابلو ساز اصفهانی تاکید می کند: با پرداخت همین قبض های عوارض شهرداری است که می توانیم دست در دست هم، رنگ و بوی بهتری به اصفهان دهیم. وی ادامه می دهد:‌ همین قبض های عوارض هستند که قطره قطره، ‌ جمع می شوند تا خدمات از طرف شهرداری اصفهان به شهروندان روانه شوند پس چرا نباید آن ها را پرداخت کنیم؟

 توسعه و آبادانی شهر در گرو مشارکت مردم

از آنجایی که شهرداری یک نهاد غیر دولتی است برای بقاء و ارتقاء کیفیت خدمات خود نیاز به درآمد زایی و استفاده از شیوه های نوین دارد.

مدیران شهری اصفهان توسعه و آبادانی شهر را در گرو حمایت همه مردم در پرداخت به موقع عوارض شهری می دانند. در واقع شهروندان با پرداخت به موقع عوارض در توسعه و آبادانی شهر اصفهان سهیم هستند.

 رییس اداره ممیزی درآمد شهرداری اصفهان در این باره می گوید: هر جریان مالی که به شهرداری وارد شود اعم از نقدی یا غیر نقدی، درآمد شهرداری ها محاسبه می شود و جزء ردیف های درآمدی آنها قرار می گیرد.

مهدی زارعی خاطرنشان می کند: در شهرداری ها ۶۰ ردیف فعال درآمدی به شکل های مختلف وصول و همه آنها در مجموع بودجه شهرداری را تشکیل می دهد که صرف عمران و آبادانی شهر می شود.

وی یادآور می شود: درآمدهای شهرداری جاری و عمرانی هستند؛ البته درآمد عمرانی صرف پروژه های عمرانی شهر می شود که شامل برخی ابرپروژه ها مثل قطار شهری و میدان استقلال هم می شود.

رییس اداره ممیزی درآمد شهرداری اصفهان با بیان اینکه بخش هزینه های جاری، شامل حقوق و دستمزد کارکنان می شود که سهم آن به نسبت هزینه های عمرانی پایین تر است، ادامه می دهد: در کدهای درآمدی، دسته بندی هایی هم انجام شده که بخشی از آن به درآمدهای ساختمانی و بخشی به درآمدهای مربوط به قانون مالیات بر ارزش افزوده باز می گردد.

وی تصریح می کند: درآمدهای شهرداری اصفهان از طریق دریافت عوارض نوسازی، کسب و پیشه، خودرو و عوارض از محل ارزش افزوده و بهای خدمات به دست می آید.

زارعی اظهارمی کند: شهرداری اصفهان مطالعات ویژه ای برای نحوه وصول این عوارض و اصلاح فرایندهای آن انجام داده که با انجام این اقدامات، روش های پرداخت عوارض تنوع پیدا کرده است.

وی یادآور می شود: نحوه محاسبات عوارض کسب و پیشه فرمول هایی دارد و در تعیین آن طبق آخرین مصوبه شورای اسلامی شهر اصفهان بر اساس متراژ و موقعیت مکانی واحد تجاری، همچنین منطقه شهری تعیین می شود.

 رییس اداره ممیزی درآمد شهرداری اصفهان تاکید می کند: هزینه های شهرداری به طور کلی در بخش جاری و عمرانی انجام می شود اما عمده آن به هزینه های عمرانی اعم از نظافت و رفت و روب شهر، حمل ونقل شهری، توسعه اماکن فرهنگی، تفریحی و ورزشی شهر و توسعه کتابخانه ها باز می گردد تا شهری لایق شهروندان در اختیار آنها قرار گیرد.

وی با اعلام اینکه در سال گذشته فقط ۵۰ درصد شهروندان اصفهانی در پرداخت عوارض مشارکت داشتند، اظهارمی کند: این در حالی است که اصلی ترین شاخص برای شهرداری مشارکت مردم است.

زارعی تصریح می کند: مردم باید بدانند اگر کل بودجه شهرداری را به تعداد خانوارهای شهر اصفهان تقسیم می کردیم هر خانوار باید سالانه ۴ میلیون تومان پول به شهرداری پرداخت می کرد اما اکنون عددها فاصله های زیادی دارند.

عدم پرداخت عوارض ۹ درصد جریمه دارد

شهروندان اگر خواهان خدمت هستند باید بهای آن را بپردازند و بهای خدمات شهرداری پرداخت به موقع عوارض است که نهایتاً در همین شهر و برای خود شهروندان هزینه می شود.

رییس اداره ممیزی درآمد شهرداری اصفهان در ادامه اعلام می کند: در کل بودجه شهر اصفهان برای نگهداری و توسعه شهر ۲۶۵۰ میلیارد تومان است.

زارعی معتقد است: ۶۰ تا ۷۰ نوع عوارض فعال وجود دارد که منشاء تصویب آن متفاوت است؛ برخی از عوارض ملی است که در دولت و مجلس تصویب و به شهر واگذار می شود و برخی دیگر نیز عوارض محلی است که در شورای شهر تصویب می شود.

رییس اداره ممیزی درآمد شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه عملکرد قوی شهرداری باعث توسعه، رونق اقتصادی، اشتغال جوانان و شادابی شهر می شود، اضافه می کند: اگر شهرداری رو به خمودگی حرکت کند شهروندان تاثیر آن خمودگی را به طور حتم در زندگی خود حس می کنند.

زارعی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه هزینه بلیت اتوبوس و مترو جزء بهاء و عوارض مصوبه شورای اسلامی شهر است، عنوان می کند: برای حمل و نقل و بهبود امور و مرور سالیانه حدود ۸۷۰ میلیارد تومان هزینه می شود.

وی با تاکید براینکه ۵۵ تا ۶۰ درصد از بودجه شهر برای توسعه شهر هزینه می شود، اضافه می کند: ۱۵ تا ۲۰ درصد از بودجه نیز برای نگهداری شهر، رفت و روب و نگهداری از درختان و ۲۵ درصد از بودجه برای جلوگیری از استهلاک شهر هزینه می شود.

رییس اداره ممیزی درآمد شهرداری اصفهان در ادامه سخنان خود با اشاره به صدور عوارض نوسازی می گوید: برای شهروندانی که عوارض خود را به موقع پرداخت کنند، ۱۰ درصد تخفیف پیش بینی شده است و متاسفانه ۹ درصد جریمه نیز برای افرادی که عوارض خود را پرداخت نکرده اند در نظر گرفته شده است.

پرداخت عوارض به عنوان راهکاری مؤثر در راستای توسعه شهر و تحقق به هنگام نیازهای شهر و شهروندان بوده و با توجه به حجم گسترده پروژه های محله محور در نقاط مختلف اصفهان، نگاه مشارکتی شهروندان به ساخت و توسعه شهر می تواند به آبادانی و رونق آن منجر شود و مدیریت شهری اصفهان را در اجرای برنامه های افق ۱۴۰۰ اصفهان مصمم تر کند تا شهری به قامت نصف جهان بسازند.

کد خبر 316766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.