روحانی تا ساعاتی دیگر سوگند یاد می‌کند/ جزئیات مراسم تحلیف

حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور دوره دوازدهم امروز در جمع مقامات کشوری و لشگری همچنین مقامات بیش از ۹۰ کشور جهان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی سوگند پاسداری از مذهب و نظام و قانون یاد می کند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری ایمنا، ۱۴۶۰ روز فرصت خدمتگذاری حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور دوزادهم براساس بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی با امضای حکم رهبر معظم انقلاب از روز تنفیذ آغاز شد و امروز مراسم تحلیف وی با حضور شخصیت ها و مقامات کشوری و لشکری و همچنین مقامات عالی رتبه بیش از ۹۰ کشور جهان برگزار می شود.

این مراسم از ساعت ۱۷ در مجلس شورای اسلامی و در جمع امنای ملت ایران و با ادای سوگند طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی آغاز می شود.

جلسه امروز مجلس به ریاست علی لاریجانی آغاز می شود و مانند سایر جلسات مجلس یک جلسه رسمی است که با دستور رئیس جلسه آغاز و دستور کار آن از سوی منشی قرائت خواهد شد بعد از آن قرآن و ترجمه آیات انجام می شود.

 پس از سخنرانی علی لاریجانی، آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه به ایراد سخن خواهد پرداخت. همچنین پس از حضور حسن روحانی در جایگاه و ادای سوگند، وی نیز سخنرانی خواهد کرد که بعد از آن مراسم رسمی به پایان می رسد.  براساس اصل ۱۲۱ قانون اساسی، مراسم تحلیف رئیس جمهور باید در محل مجلس باشد و او در جلسه علنی و در حضور نمایندگان و اعضای شورای نگهبان و در کنار رئیس قوه قضاییه سوگند یاد کند.

متن سوگندنامه رئیس جمهور در مجلس و در مراسم تحلیف بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«من به عنوان رئیس جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت هایی ‌که بر عهده گرفته‌ام، به کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هرگونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است، حمایت کنم. در حراست از مرزها و استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهم السلام قدرتی را که ملت به عنوان امانتی مقدس به من سپرده است همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم.»

همچنین به‌جز هیات‌های سیاسی که از بیش از ۹۰ کشور جهان در این مراسم حضور دارند، سفرا و رؤسای دفاتر نمایندگی این کشورها که در تهران دارای دفاتر نمایندگی هستند نیز در این مراسم شرکت می کنند.

کد خبر 314072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.