از مصرف مکمل های ورزشی غیرمجاز تا ایست قلبی/گیاهی بودن نشانه بی‌خطر بودن نیست

شایع ترین و خطرناک ترین عارضه مکمل های ورزشی، عوارض قلبی و عروقی و ایست قلبی در ورزشکاران است که حتی برخی از مکمل ها بی اثر و چاق کننده است و گیاهی بودن منشاء یک فرآورده دلیل بر بی خطر بودن آن نیست.

مسئول واحد اطلاع رسانی غذا معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: افراد باید به پیام ها و هشدارهایی که در رابطه با مصرف مکمل های ورزشی، داروهای چاقی و لاغری، مواد نیروزا، داروهای ترک اعتیاد غیرمجاز وجود دارد، توجه کنند.

فرزانه پاک مهر ادامه داد: یکی از این هشدارها در رابطه با مصرف مکمل های بدنسازی غیرمجاز است که عوارضی همچون بزرگ شدن سینه ها در مردان و طاسی در زنان را به دنبال دارد.

وی افزود: مصرف مکمل های بدنسازی برای افراد زیر هجده سال ممنوع است و ورزشکاران حرفه ای بالای هجده سال نیز تنها می توانند زیر نظر پزشک متخصص طب ورزشی یا متخصص تغذیه، از مکمل های مجاز و قانونی استفاده کنند.

مسئول واحد اطلاع رسانی غذا معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام کرد: فروش و عرضه اقلام (نیروزا) در تمام باشگاه های ورزشی، عطاری ها و سوپرمارکت های کشور مطلقا ممنوع است و فقط داروخانه ها مجازند این اقلام را عرضه کنند و لازم به ذکر است که شایع ترین و خطرناک ترین عوارض مکمل های ورزشی، عوارض قلبی عروقی است و شیوع ایست قلبی در ورزشکاران نیز می تواند به همین دلیل باشد. بعضی از مکمل های ورزشی، مکمل هایی بی اثر هستند و به دلیل وجود پودرهای چاق کننده حاوی کورتون، بسیار مضر نیز هستند.

کراتین تنظیم نشده و تبعات جبران ناپذیر

 مصرف استروئیدها، سبب ازدیاد واقعی نیرو نیست، بلکه به صورت کاذب است و افرادی که از تزریق استروئید استفاده می کنند ، بیشتر در معرض آلودگی به ویروس های HIV و هپاتیت هستند.

پاک مهر با اشاره به اینکه مصرف مکمل کراتین در بدنسازان، ممکن است عوارضی مانند دل پیچه و حالت تهوع را در آنان ایجاد کند و سبب کاهش توانایی فرد در زمینه های ورزشی شود،گفت: اگر میزان مصرف کراتین، بر حسب سن، جنس و وزن مصرف کننده تنظیم نشود، تبعات جبران ناپذیری در درازمدت به خصوص بر روی کلیه ها خواهد داشت که نشانه آن، عطش زیاد و مصرف مکرر آب است که در این صورت باید مصرف کراتین را قطع کرد.

وی اضافه کرد: بنابراین داشتن یک برنامه تغذیه ای مناسب، خواب کافی، پرهیز از مصرف الکل و دخانیات در کنار انجام تمرینات منظم ورزشی، تحت نظر یک پزشک یا مربی باتجربه، بهترین و موثرترین جایگزین برای مکمل های ورزشی هستند.

گیاهی بودن نشانه بی خطر بودن نیست

پاکمهر بیان کرد: باید توجه داشت که فروش هر گونه داروی گیاهی و شیمیایی در عطاری، ممنوع است و گیاهی بودن منشأ یک فرآورده، دلیل بر بی خطری آن نیست و داروهای گیاهی هم عوارض خاص خود را دارند. برخی عطاری ها از باور غلط مردم، مبنی بر بی ضرر بودن داروهای گیاهی، سوء استفاده می کنند و اقدام به تبلیغ و فروش ترکیبات دارویی با ماهیت مجهول می کنند که عوارضی غیر قابل پیش بینی دارند.

مسئول واحد اطلاع رسانی غذا معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطر نشان کرد: دقت و توجه شما به مشخصات برچسب در هنگام خرید اقلام دارویی و بهداشتی، گامی موثر در جلوگیری از قاچاق کالا و اطمینان خاطر شما از سلامت فرآورده است، چراکه معمولا ترکیبات درج شده بر روی ظروف محتوی مکمل های غذایی غیر مجاز با ترکیبات داخلی ظرف دارو تطابق نداشته و حاوی مواد شیمیایی یا هورمون هایی هستند که عوارض جانبی به دنبال دارند.

وی یاد آور شد: استروئیدهای آنابولیک ، مشتقات هورمون های مردانه یا تستوسترون است که به صورت خوراکی، تزریقی و ژل وکرم مصرف می شوند و این داروها صرفا مصارف پزشکی خاص دارند ولی متاسفانه در حال حاضر گزارشاتی از استفاده نابجای آنها توسط ورزشکاران جهت افزایش کارآیی ورزشی، افزایش حجم و قدرت ماهیچه ها، کاهش چربی بدن ، ایجاد ظاهری درشت ، افزایش حالت تهاجمی و کاهش احساس خستگی وجود دارد و همچنین مقداری که مصرف می شود معمولا چندین برابر دوز درمانی دارو در مصارف پزشکی است و گاهی از دو یا چند استروئید به طور همزمان استفاده می شود که این داروها ممنوع بوده و اثرات جانبی ناشی از مصرف آنها شامل جوش صورت، طاسی، رشد بیش از اندازه مو در بخش های دیگر بدن ، اختلالات قاعدگی ، تحلیل بیضه ها، تحریک پذیری، بزرگ شدن سینه ها، ایجاد صفات مردانه در زنان و بالاخره عقیمی است.

کد خبر 312131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.