افزایش تراکم استخوان با شنا کردن/ "شنا" به کاهش التهابات کمک می کند

شنا علاوه بر اینکه ورزش آرامش بخشی است، فواید زیادی برای سلامتی افراد دارد. برای مثال شنا در مقایسه با سایر ورزش های هوازی، قدرت و کشش عضلات را بهتر افزایش می دهد و برای استحکام استخوان ها مفید است.

کارشناس ارشد تربیت بدنی در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: شنا جزو ورزش هایی است که خواص بی شماری دارد، به گونه ای که حتی ورزشکاران حرفه ای هم از شنا بهره می برند. این در حالی است که به غیر از تفریح کردن، موقع آسیب دیدگی شنا کردن می تواند به بازیابی قوای افراد کمک قابل توجهی کند.

مرضیه سلمانی فواید شنا کردن را شامل موارد زیر دانست:

تقویت و نمایش بهتر عضلات

شنا کردن جزو ورزش هایی است که بیشتر عضلات بدن را درگیر می کند. اگر به پاهای دوندگان دقت کنید، بیشترین میزان عضلات در ساق پاهای آنها نمایان است. این در حالی است که شناگران گروه های عضلانی بیشتری را موقع شنا درگیر می کنند. در واقع هنگامی که پاها به آب ضربه می زنند، دست ها آب را به عقب می رانند. کمر می چرخد و عضلات شکم برای کمک به پاها محکم می شوند. همچنین عضلات گردن موقع نفس گرفتن همگی مشغول کار هستند.

از طرف دیگر موقع شنا کردن باید هوا را به داخل کشید و تمام آن را نیز بیرون داد. بنابراین یکی از بهترین راه های چربی سوزی موقع ورزش همین کار است. علاوه بر  این نفس کشیدن موقع ورزش باعث می شود چربی ها بهتر آب شوند.

افزایش تراکم استخوان با شنا کردن

سال های سال ایده افزایش تراکم استخوان با شنا کردن مورد تمسخر قرار می گرفت. بسیاری از افراد  بر این باور هستند که تنها ورزش های تحمل وزن (دویدن، طناب زدن، کوهنوردی، رقص و …) روی تراکم استخوان تأثیر می گذارند. این در حالی است که تراکم استخوان رابطه تنگاتنگی با بیماری همه گیر پوکی استخوان دارد.

به تازگی بررسی های جدیدی توسط دانشمندان صورت گرفته است. در این مطالعات موش ها به ۳ گروه تقسیم شده اند. گروه اول دویدن، گروه دوم شنا کردن و گروه سوم بدون فعالیت بدنی مورد مطالعه قرار گرفته اند. میزان تراکم استخوان در موش های دونده بیشتر از بقیه بود. با این وجود موش های شناگر نیز به نسبت دسته سوم از میزان تراکم بیشتری برخوردار بودند.

انعطاف پذیری بالا

شنا کردن به پیچ و تاب و حرکات موزون فراوانی نیاز دارد. مچ پای شما مانند باله عمل کرده و شما را به سمت جلو می راند. دستهای شما کاملا به سمت جلو کشیده می شود. از طرفی اصطکاک آب تمام اعضای بدن را به چالش می کشد. همه این عوامل باعث می شود که  فرد شناگر انعطاف بدنی فوق العاده ای داشته باشد.

کاهش التهاب

مزایای شنا کردن در زمینه قلب و عروق بیشتر به بحث تقویت ماهیچه های قلب باز می گردد. با این وجود برخی تحقیقات حاکی از آن است که ورزش های هوازی همچون شنا کردن به کاهش التهاب منجر می شود. در واقع التهاب ماهیچه های بدن در نهایت به تصلب شرایین (Atherosclerosis)ختم خواهد شد. کاهش التهاب سیستمیک به کاهش بسیاری بیماری های دیگر نیز کمک می کند.

کد خبر 309011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.