در ماه رمضان خوردن کلم، کاهو و هویج رفع عطش می کند

یبوست سرچشمه بسیاری از امراض است و نوع مزمن علاوه بر ناراحتی در هنگام دفع، انسان را بیحال و کسل کرده و خمیازه ایجاد می کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایمنا، با توجه به اینکه یبوست باعث بد مزه شدن دهان شده و اشتها را از بین می برد، درمان ان باید جدی گرفته شود.

علل بروز این عارضه ممکن است رژیم غذایی نامناسب، برهم خوردن تعادل هورمونی، اثر جانبی داروهای مصرفی و یا آناتومیبدن باشد.

درباره اینکه بدانیم از نگاه طب سنتی چگونه باید افطار کنیم که به یبوست و نفخ دچار نشویم، امروز گفتگویی را با «دکتر محمود باباییان - متخصص طب سنتی» انجام داده ایم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

یبوست یکی از بیماری هایی است که به خصوص در روزهای گرم روزه داری احتمال ابتلا به آن زیاد است، علت این بیماری چیست؟

یبوست یک شکایت شایع در میان بیماران و نوعی اختلال عملکردی است که با احساس سفتی مدفوع، دشواری در اجابت مزاج و کاهش حرکات معمولی روده ها خود را نشان می دهد.

با توجه به مصرف بالای گوشت ها، شیرینی ها، فست فودها، کاهش تحرکات بدنی و کاهش مصرف مایعات به خصوص در ایام ماه مبارک رمضان یبوست شیوع بالایی در میان شهرنشینان دارد و باعث شکایت بیشتر مردم شده است.

یبوست در سنین بالای ۶۰ تا ۷۰ سال و کودکان زیر ۴ سال شایع تر است، البته علل عضوی است اما ۹۰ درصد علل مربوط به عملکرد ما است.

مصرف داروها و رژیم های لاغری در افزایش ابتلا به یبوست بسیار تأثیر گذار است.

از دیدگاه طب ایرانی افرادی که مزاج گرم و خشک دارند، افرادی که کار شدید دارند و دچار تنش های عصبی شدید هستند، آب بدن آنها کم می شود و دچار یبوست می شوند.

داروهای ادرار آور مستعد کم آبی و ایجاد یبوست هستند.

گفته می شود برای رفع یبوست باید از نان سبوسدار استفاده کرد، شما به عنوان متخصص طب سنتی این راهکار را تایید می کنید؟

بله، یکی از درمان های خاص یبوست در مرحله اول بعد از بررسی ها که مشخص شود علل عضوی وجود ندارد، استفاده از فیبرها است، یعنی موادی که به آسانی هضم نمی شوند و دارای مواد سلولزی هستند و بیشتر در موادی مثل نخود، لوبیا، سبوس گندم، سبوس برنج، مغزیجات، انجیر، سیب پخته، نخود و لپه یافت می شوند.

توصیه می شود که روزانه ۲۰ گرم از این مواد مصرف شود.

یکی از راهکارهای رفع یبوست، مصرف نان های سبوسدار است و البته مصرف بیش از حد فیبرها هم عوارضی برای ما به همراه خواهد داشت.

 مصرف بیش از حد فیبرها چه عوارضی دارد؟

ممکن است اجازه جذب مواد مغذی را به بدن ندهد و ایجاد گاز و دردهای شکم کند.

در حال حاضر به دلیل تغییر سبک زندگی، مصرف بیش از حد فست فود ها و نوشابه های گازدار دستگاه گوارش اکثر افراد ضعیف است.

به همین دلیل افراد وقتی مقدار زیادی از موارد فیبر دار را در برنامه غذایی خود جای دهند، دچار نفخ، آروغ، ترش کردن، درد و اسهال یا عوارض روده ای می شوند بنابراین فیبرها باید کم کم به برنامه غذایی اضافه شوند.

مقدار فیبر از انواع مختلف مثل میوه ها، سبزیجات و سبوس ها باید در حد استاندارد استفاده شود، به عنوان مثال برنج را می توان همراه با نخود و لپه خورد.

در ماه مبارک رمضان مصرف کلم، کاهو، هویج هم رطوبت انسان را بالا می برد، رفع عطش می کند و فیبر لازم را به بدن می رساند.

نکته دیگر اینکه مصرف زیاد میوه به خصوص برای افرادی که مزاج تر و سر دارند، عوارضی به همراه دارد؛ میوه ها باید بر اساس طبع افراد استفاده شود، به عنوان مثال فردی که مزاج گرم و تر دارد، میوه هایی که مصرف می کند باید شامل شتاتوت، سنجد، لیمو و پرتغال باشد.

برای رفع یبوست تمبر هندی صاف شده همراه با عسل هم توصیه می شود، به نظر شما این ترکیب مؤثر است؟

این مورد را باید بر اساس طبع افراد نتیجه گرفت.

تمبر هندی در مزاج های گرم و تر تقسیم بندی شده و می تواند موثر باشد اما افرادی که مزاج سرد و خشک دارند، با این ترکیب ممکن است اذیت شوند.

داروها، شربت ها و نوشیدنی های مناسبی برای رفع یبوست وجود دارد مثل: شربت آلبالو، کاهو و سکنجبین، شربت خیار و سکنجبین که مناسب فصل گرما هم هستند.

در این فصل باید توت به اندازه کافی استفاده شود اما بعد از خوردن توت باید دوغ ترش نوشید تا توت بتواند تنظیم کننده قند خون باشد.

کد خبر 305849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.