جریان دائمی زاینده رود خواسته مهم و به حق مردم اصفهان است

رئیس شورای شهر اصفهان گفت: امیدوار هستیم بر اساس قول رئیس‌جمهور مبنی بر جریان دائمی آب زاینده‌رود تدابیری اندیشیده شود که این خواسته مهم و به‌حق مردم اصفهان عملی شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضا امینی در جلسه علنی امروز شورای شهر اصفهان،  با اشاره به سالروز رحلت بنیان‌گذار و معمار کبیر انقلاب اسلامی،  با استناد به سخنان رهبر معظم انقلاب در توصیف استاد و مقتدای خود یعنی امام خمینی گفت: امام خمینی (ره) شخصیتی آن چنان بزرگ بود که در میان بزرگان و رهبران جهان و تاریخ، به جز انبیاء و اولیای معصومین علیهم السلام به دشواری می توان کسی را با این ابعاد و این خصوصیات تصور کرد.

وی افزود: او اهل خلوت، اهل عبادت، اهل گریه نیمه شب، اهل دعا، تضرع، ارتباط با خدا، شعر، معنویت، عرفان و ذوق و حال بود. آن مردی که چهره او دشمنان ملت ایران را می ترساند و به خود می لرزاند و آن سد مستحکم و کوه استوار، وقتی که مسائل عاطفی و انسانی پیش می آمد یک انسان لطیف، یک انسان کامل و یک انسان مهربان بود، درحقیقت، آن الگوی تقوا و اسوه اخلاق و پرهیزگاری به همه فهماند که انسان کامل شدن و علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست.

رضا امینی با بیان اینکه امام خمینی (ره) در دوران پیش و پس از انقلاب اسلامی فعالیت‌های گسترده‌ای کردند، گفت: ایشان ملت ایران را از دنیای ظلم و تاریکی رژیم شاهنشاهی به سمت نور و روشنی حرکت دادند و حضور بیش از ۱۰ میلیون نفری برای تشییع پیکر بنیان‌گذار فقید جمهوری اسلامی در جهان بی‌نظیر بوده است که نشان از عظمت روح ایشان دارد.

رئیس شورای شهر اصفهان با اشاره به وصیت نامه حضرت امام (ره) اضافه کرد: ایشان در این نامه می فرمایند که با دلی آرام و قلبـی مطمئن و روحی شاد و ضمیری امیدوار به فضل خدا از خدمت خـواهران و برادران مرخص و به سـوی جایگاه ابــدی سفر می کنـم و به دعای خیر شما احتیاج مبرم دارم و از خدای رحمن و رحیـم می خـواهـم که عذرم را در کوتاهی خدمت و قصـور و تقصیر و از مـلت امـیدوارم که عذرم را در کـوتاهی ها و قصـور و تقصیـرها بـپذیـرنـد و بـا قــدرت و تصمیـم و اراده بــه پیش بروند.

حرکت وسیع تر انقلاب با حضور رهبر فرزانه انقلاب

امینی با اشاره به روز چهاردهم خرداد ۱۳۶۸ بیان کرد: در این روز مجلس خبرگان رهبری تشکیل شد و پـس از قرائت وصیتنامه امـام خمینی تـوسـط حضرت آیـه الله خامنه ای که دو ساعت و نیـم طـول کشید، بحث و تبـادل نظر برای تعییـن جانشینـی امام خمینـی و رهبر انقلاب اسلامـی آغاز شد و پـس از چندیـن ساعت سـرانجام حضرت آیـه الله خامنه ای (رئیـس جمهور وقت )، به اتفاق آرا برای ایـن رسالـت خطیر بـرگـزیده شد.

 وی افزود: سالها بـود که غربی ها و عوامل تحت حمایتشان در داخل کشـور که از شکست دادن امـام مایـوس شـده بـودند وعده زمان مرگ امـام را می دادند، اما هـوشمندی ملت ایران و انتخاب سریع و شایسته خـبرگان و حمایـت فـرزنـدان و پیـروان امـام همه امیدهای ضـد انقلاب را بـر بـاد دادن و نه تنها رحلت امـام پایان راه او نبـود بلکه در واقع عصر امام خمینـی در پهـنه ای وسیعـتر از گـذشـته آغاز شد.

رئیس شورای شهر اصفهان با اشاره به قیام خونین ۱۵ خرداد افزود: به مناسبت سخنرانی تاریخی امام که علیه اسرائیل و رژیم شاه انجام شد حضرت امام نیز در این روز بازداشت شدند به دنبال انتشار خبر بازداشت امام در سحرگاه ۱۵خرداد ۱۳۴۲، نخستین ساعات روز ۱۵خرداد، اعتراضات گسترده‌ای در کشور برگزار شد که با شعارهایی بر ضد شاه و در طرفداری از امام همراه بود.

امینی بیان کرد: مأموران نظامی که در نقاط مرکزی و حساس شهرهای قم و تهران مستقر بودند به روی تظاهر کنندگان آتش گشودند. مردم نیز با چوب‌ و سنگ به دفاع ازخود برخاستند. تظاهرات در آن روز و دو روز بعد نیز ادامه یافت و هزاران نفر از مردم کشته و مجروح شدند. فجیع‌ترین حادثه، قتل عام دهقانان کفن‌پوش ورامینی بود که در پشتیبانی از امام راهی تهران شده بودند. مأموران نظامی در سر پل باقرآباد با آنها روبرو شده و با سلاحهای سنگین آنها را قتل عام کردند و همین امر موجب شد که مقدمات قیام تاریخی حضرت امام فراهم شود .

لزوم تلاش برای حفظ محیط زیست

رئیس شورای شهر اصفهان در ادامه صحبت های خود با اشاره به فعالیت مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال۱۹۷۲ که با تصویب ماده‌ای، ۵ ژوئن را روز جهانی محیط زیست اعلام کرده است گفت:  رشد روزافزون آلودگی و تخریب محیط زیست و بروز بحران‌های پی در پی زیست محیطی باعث شد دولت‌ها به طور جدی به تکاپو افتاده تا چاره‌ایی بیندیشند.

وی افزود: عزم جهانی برای حفاظت محیط زیست با تشکیل نخستین کنفرانس جهانی سازمان ملل متحد درباره انسان و محیط زیست که به کنوانسیون استکهلم معروف است، در سال ۱۹۷۲در سوئد جنبه عینی پیدا کرد.  به طوری که حق برخورداری انسان از محیط زیست سالم همطراز با حقوق بشر شناخته شد.

امینی بیان کرد: در این میان ایران نیز به تعدادی از کنوانسیون‌ها و پروتکل ها پیوست و سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان مرجع ملی، اجرای اکثر آنها را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: این موضوع برای کشورهای جهان از اهمیت بالایی برخوردار است ولی شاهد هستیم در آستانهاین روز دولت آمریکا خروج خود را از کنوانسیون آب و هوایی اعلام می‌کند.

رئیس شورا در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اخباری مبنی بربسته شدن مجدد آب زاینده‌رود ، تصریح کرد: امیدوار هستیم بر اساس قول رئیس‌جمهور مبنی بر جریان دائمی آب زاینده‌رود تدابیری اندیشیده شود که این خواسته مهم و به‌حق مردم اصفهان عملی شود.

صنایع دستی اصفهان نماینده هنر اصیل قوم ایرانی است

امینی در بخشی دیگر از صحبت های خود با اشاره به ۲۰ خرداد روز صنایع دستی گفت: در دنیای خشن امروز که نشانه استیلای تکنیک بر روح انسان است، صنایع دستی یعنی دمیدن روح لطافت به این زندگی خشن و انسان تا هست لطافت را می خواهد و صنایع دستی این نیاز مبرم انسان را برآورده می کند .

 رئیس شورای شهر اصفهان ادامه داد: یکی از خصوصیات صنایع دستی این است که این صنعت حاصل روح ملت ها و آئین فرهنگ ملی کشورهاست که به سادگی با رجوع به آمار صنایع دستی کشورها به روحیه مردم آن کشورها می توان پی برد، بنابراین صنایع دستی تنها یک کالا برای مبادله نیست بلکه خصوصیات فرهنگی و ویژگی های اقوام از طریق صنایع دستی مبادله می شود و نوعی ارتباط را ایجاد می کند.

وی اضافه کرد:صنایع دستی اصفهان در طول قرن های متمادی به عنوان نماینده هنر اصیل قوم ایرانی در جهان معرفی شده است. از این رو اگر اصفهان را مهد صنایع دستی ایران بنامیم سخنی به گزاف نگفته ایم چرا که ویژگی های فکری و روانی صنعتگر اصفهانی مانند ذوق، هنر، پشتکار و قناعت موجب شده است تا فرآورده های دست ساز اصفهان نه تنها در کشورمان خریداران فراوان داشته باشد بلکه مسافران و گردشگران و علاقمندان خارجی نیز طالب دست ساخته های اصفهان با ویژگی های خاص آن باشند.

کد خبر 305470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.