سالیانه 600 پروژه شهری در حال ساخت است/ توجه ویژه به اقتصاد مقاومتی

معاون عمران شهری شهرداری اصفهان گفت: پروژه‌هایی که در شهر اصفهان توسط شهرداری به انجام می‌رسد در مقایسه با سایر شهرها از کیفیت بهتری برخوردار هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایرج مظفر در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: وظیفه معاونت عمرانی اجرایی کردن تمامی پروژه‌های  مختلف مرتبط با شهرداری شامل  تقاطع، فرهنگسرا، پارک‌سازی، مباحث ترافیکی و غیره است.

صد درصد مسئولیت اجرایی پروژه‌ها در معاونت عمران انجام می‌شود

وی ادامه داد: شاید معاونت عمران در متولی‌گری پروژه‌ها نقش کمتری داشته باشد اما در بحث اجرا صد درصد مسئولیت اجرایی پروژه‌ها در معاونت عمران انجام می‌شود.

مظفر افزود: معاونت عمران تا اکنون سعی کرده در جهت مسائل فنی، علمی و سایر بخشنامه‌هایی که از طریق معاونت برنامه ابلاغ می‌شود پیمانکار انتخاب کند و بر انجام امور نظارت داشته باشد.

معاون عمران شهری شهرداری اصفهان عنوان کرد: در بخش انتخاب پیمانکار و نظارت و اجرای پروژه‌ها در معاونت عمران ۲ مدیریت تعریف شده است که وظیفه مدیریت برنامههای عمرانی انتخاب پیمانکار و در نهایت تحویل پروژه است.

وی خاطرنشان کرد: مدیر نظارت بر امور فنی و اجرایی مدیریتی است که زمانی که پیمانکار کار خود را آغاز کرد تأیید نظارت بر امور و وضعیت‌ها و رسیدگی به صورت‌حساب‌های قطعی را برعهده دارد.

مظفر بیان کرد: سعی شده است از لحاظ نرم‌افزاری معاونت عمران در ۲ سال اخیر با توجه به سیاست‌های شفاف‌سازی کل شهرداری،  برنامه های خود را به وسیله سیستم های نرم افزاری شفاف کند به طوری که توانسته در این مدت تمام بایگانی‌ها را به صورت نرم‌افزاری انجام دهد به گونه ای که گردش کار سیکل آزمایشگاه‌ها از حالت کاغذی به صورت الکترونیکی درآمده است.

وی با اشاره به اینکه سیستم صورت‌ وضعیت‌ها نیز به صورت الکترونیکی  درآمده است، ابراز کرد: اتوماسیون‌ها -به جز موارد مالی- تقریباً صد درصد الکترونیکی شده است و دلیل الکترونیکی نشدن موارد مالی نیز این است که هنوز مجوز این کار به دست ما نرسیده است.

توجه ویژه به اقتصاد مقاومتی در 2 سال اخیر

معاون عمران شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه گام‌های زیادی برای اقتصاد مقاومتی در مدت ۲ سال اخیر برداشته‌ایم و گزارش آن را هم به قرارگاه ارائه کرده‌ایم، اشاره کرد: در فعالیت‌های معاونت عمرانی سعی شده است مهندسی ارزش جایگاه خود را داشته باشد به نوعی که با تغییر روش‌ها و روش های نوین بتواند سطح پویایی در انجام پروژه‌ها را شاهد باشیم.

وی با تأکید بر اینکه خوشبختانه پروژه‌های بزرگی در سطح کشور وجود دارد گفت: از نظر کیفیتی پروژه های شهرداری اصفهان از بالاترین کیفیت‌ برخوردار است و  سند و مدرک آن‌ها نیز موجود است،  اسکلت فلزی میدان استقلال در اجرا برنده جایزه شد همچنین  در مباحث بتون پروژه‌ها جایزه گرفتیم که تمام این موارد نشان دهنده این است که شهرداری اصفهان با توجه به حجم و تنوع کاری زیادی که دارد سعی کرده در مباحث فنی کار را به درستی انجام دهد.

مظفر تأکید کرد: در شهر اصفهان در تمامی دوره‌های مدیریتی،  مدیران دغدغه کارهای عمرانی را داشتند، آثار آن هم در اصفهان قابل مشاهده است. هر ساله پروژه‌های خوبی در سطح شهر ایجاد شده است؛ در ساخت پایانه ها، میادین، پارک کوه صفه، ورزشگاه‌ها، سالن‌های مطالعه، بازسازی خیابان‌ها و موارد دیگر رشد خیلی خوبی را داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه با ورود مدیریت جدید نگاه تازه‌ای به پروژه‌های عمرانی وارد شد، افزود: اگر پروژه عمرانی در شهر کار می شود مسائل معماری و زیرساختی نیز همزمان انجام می شود؛ نمونه آن پل ۲۵ آبان است که پل بتنی با این حجم را اجرا کردیم و از لحاظ شکل معماری به نحوی طراحی شده است که پل زیبا به نظر می رسد.

معاون عمران شهری شهرداری اصفهان تاکید کرد: پل ۲۵ آبان نخستین پلی بود که در ایران در مقیاس شهری در مدیریت جدید اجرا شد و روشی بود که با هزینه بسیار اندکی اجرا شد اما جرأت ریسک پذیری توسط مهندسان باید در طرح های مختلف وجود داشته باشد؛  امیدوارم که این ریسک پذیری در خیلی از کارها با حساب و کتاب انجام شود چراکه باعث کاهش هزینه ها می شود.  

بودجه عمرانی سال 95،  2هزار و 100 میلیارد بوده است

وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به اینکه در سال 95 کل بودجه شهرداری اصفهان 2 هزار و 650 میلیارد تومان بوده است گفت: از این میزان بودجه، سهم برنامه ای عمرانی 2 هزار و 10 میلیارد تومان بوده است.

مظفر بیان کرد: این میزان بودجه شامل حقوق و دستمزد کارگران نیز است که در مجموع برای پروژه های عمرانی چیزی حدود 950 میلیارد تومان هزینه شده است.

سهم 400 میلیارد تومانی قطار شهری در سال 95

معاون عمران شهری شهرداری اصفهان افزود: از میزان خالص این بودجه 400 میلیارد تومان به پروژه قطار شهری اختصاص یافت.

وی در ادامه صحبت هایش با اشاره به اینکه ایستگاه های قطار شهری یکی پس از دیگری در حال تکمیل است بیان کرد: با این وجود پیش بینی می شود تا نیمه اول سال 96 خط اول قطار شهری به ایستگاه آزادی برسد.

مظفر در ادامه با اشاره به اینکه میزان جذب درآمدهای سال 95 به میزان قابل قبولی جذب شده است گفت: بیشترین میزان این درآمد ها در شهرداری مرکزی که به میزان صد در صد بوده است جذب و در سایر مناطق شهری هم بوسیله روش های مختلف درآمدهایی جذب شده است.

معاون عمران شهری شهرداری اصفهان افزود: به وسیله روش هایی مانند ارائه اراضی به برخی از پیمانکاران و بدون ارائه مبالغ نقدی بر مشکلاتی مانند رکود اقتصادی فائق آمدیم و با این کار سعی کردیم تا موتور محرکه شهر در گردش باشد.

وی اضافه کرد: این کارها نشان می دهد شهردار اصفهان با نیت حمله به رکود نگذاشته تا کارهای شهری تعطیل شوند.

مظفر با اشاره به اینکه بسیاری از پروژه های شهری به صورت 90 یا حتی 100 درصد به صورت غیرنقدی انجام می شود بیان کرد: پل فلزی یکی از چنین پروژه هایی است ، سایر پروژه های شهری هم به همین منوال و در برخی حالات به صورت 50-50 انجام شده است.

سعی شده کمترین بدهی را به پیمانکاران داشته باشیم

وی با بیان اینکه نمی توان ادعا کرد به پیمانکاران بدهکار نیستیم گفت: با این حال سعی کرده ایم کمترین بدهی را به این افراد داشته باشیم تا کارها به نحو بهتری دنبال شود.

مظفر اضافه کرد: بزرگترین بدهکار پیمانکار شهرداری سازمان عمران است که در 2 سال گذشته میزان 250 میلیارد تومان برای پروژه های عمرانی هزینه کرده است اما کمتر از 70 میلیارد تومان هزینه دریافت کرده است.

وی بیان کرد: با این حال سعی کردیم تا میزان بدهی های این سازمان را تا حدودی با ارائه اراضی تصفیه کنیم.

44 پروژه شاخص در حال انجام است

مظفر در ادامه صحبت هایش گفت: 44 پروژه شاخص در کلان‌شهر اصفهان طی دو سال اخیر اجرا شده‌اند که هر کدام از این پروژه‌ها مانند ابر پروژه میدان استقلال متشکل از چند پروژه کوچکتر بوده‌اند.

وی افزود: این آمار فقط، تعداد ابر پروژه‌ها در کلان‌شهر اصفهان است؛ برای نمونه سالن همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای یک پروژه است اما 16 پروژه عمرانی در ذیل آن در حال اجراست.

معاون عمران شهری شهرداری اصفهان اضافه کرد: 450 میلیارد تومان برآورد کلی پروژه سالن همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای بود که 100 میلیارد تومان آن را باید دولت به شهرداری برای این پروژه پرداخت می‌کرد.

مظفر گفت: به محض محقق شدن وعده دولت در مورد سالن همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای، شهرداری اصفهان این ظرفیت را دارد که تا 10 الی 11 ماه بعد سالن اصلی و محوطه‌سازی این ابر پروژه را به پایان برساند.

وی افزود: از سال 94 تا به امروز پیشرفت 41 درصدی مرکز همایش های بین المللی به 65 درصد ارتقا یافته که این میزان پیشرفت متناسب با میزان بودجه بوده است.

سالیانه 600 پروژه در حال ساخت است

مظفر بیان کرد: اما این موضوع عملی نشد و شهرداری مجبور شد تا خود به تنهایی اجرای این پروژه‌ها را ادامه دهد و در سال 95 حدود 10 درصد بودجه شهرداری اصفهان برای این پروژه اختصاص یافت.

وی افزود: میدان امام علی (ع) در ظاهر یک پروژه است در صورتی که 14 پروژه دیگر در دل آن در حال انجام است.

معاون عمران شهری شهرداری اصفهان اضافه کرد: در طول یک سال در شهر اصفهان 600 پروژه مختلف عمرانی اجرایی می شود.

فاز دوم میدان استقلال عید فطر بهره برداری می شود

وی با اشاره به ابر پروژه میدان استقلال اصفهان اظهار کرد: معاونت عمران شهرداری اصفهان  8 پل از این پروژه را در 10 ماه به اجرای کامل رساند.

معاون عمران شهری شهرداری اصفهان تصریح کرد: برای میدان امام علی (ع) امسال 45 میلیارد تومان هزینه شده است که افزایش فضای سبز، مرمت بافت تاریخی، نورپردازی‌ها و آزادسازی نواحی از جمله اقداماتی است که قرار است در سال جاری انجام شود.

مظفر بیان کرد: فاز دوم این پل در عید سعید فطر به بهره برداری می رسد.

روند تکمیلی آخرین مرحله از پروژه میدان امام علی (ع)

وی با اشاره به اینکه میدان جلوخان در محدوده پروژه میدان امام علی(ع) آخرین مرحله از ساخت پروژه میدان امام علی(ع) است گفت: با ادامه روند اجرای پروژه های مشارکتی تا یک الی 2 سال بعدی این پروژه به اتمام می رسد.

تکمیل فاز اول نمایشگاه بین المللی تا شهریور

وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به پروژه نمایشگاه بین المللی اصفهان گفت: نمایشگاه بین‌المللی اصفهان یکی از پروژه‌های شاخص اصفهان است چرا که از نظر طراحی این نمایشگاه با معماری خاصی در حال اجراست و فاز اول آن تا پایان شهریورماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

مظفر با اشاره به احداث پروژه شهید بالایی نیز اظهار کرد: پروژه پل شهید بالایی در محور اشکاوند از دیگر پروژه‌های شاخص معاونت عمران شهری شهرداری اصفهان طی دو سال گذشته بوده است که این پروژه با مشکل اساسی آزادسازی روبه‌رو بود اما برای تکمیل آن تلاش شد و سرانجام این پروژه در اواخر تیرماه سال جاری به بهره‌برداری می رسد.

پیشرفت 2.5 برابری آسفالت معابر

وی با بیان اینکه در دو سال اخیر معاونت عمران شهرداری اصفهان نسبت به مدت مشابه در نهضت آسفالت 2.5 برابر پیشرفت داشته است، ادامه داد: هم‌چنین پیاده‌روسازی در شهر اصفهان نسبت به دو سال قبل پیشرفت 20 درصدی داشته است.

اولویت اول پروژه های عمرانی اصفهان تکمیل قطار شهری است

معاون عمران شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه اولین اولویت شهرداری اصفهان در سال 96 حمل و نقل عمومی است که شاخص‌ترین آن هم قطار شهری است، گفت: امیدواریم با تلاش تمامی دست اندرکاران این پروژه تا پایان سال شاهد تکمیل خط اول باشیم.

وی افزود: هم‌چنین حلقه چهارم ترافیکی شهرداری اصفهان از دیگر اولویت‌های شهرداری در سال جاری است.

وی با بیان اینکه به طور متوسط 600 پروژه توسط معاونت عمران شهرداری اصفهان در سال انجام می‌شود، افزود: اولویت های بعدی معاونت عمران شهری شهرداری اصفهان در سال 96 اول از همه اتمام پروژه‌های عمرانی کلان‌شهر اصفهان مانند نمایشگاه‌های بین‌المللی، سالن همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای و دیگر پروژه‌های نیمه تمام است.

تردد بیش از ظرفیت بزرگراه شهید خرازی

وی با اشاره به مشکلات ترافیکی و زمین‌های معارض حوالی بیمارستان کاشانی اصفهان و بزرگراه شهید خرازی بیان کرد: بزرگراه شهید خرازی ظرفیت تردد 5 هزار خودرو را در ساعت داشته اما در حال حاضر 7 هزار خودرو در هر ساعت در این بزرگراه تردد می‌کنند که مشکلات ترافیکی را در این منطقه به وجود آورده‌اند.

پرداخت حق کارگران شهرداری مقدم بر سایر افراد است

معاون عمران شهری شهرداری اصفهان در ارتباط با سوالی در مورد بدهی پیمانکاران فضای سبز شهری گفت: بدهی پیمانکاران فضای سبز ارتباطی با معاونت عمران ندارد اما پرداخت حقوق کارگران خدماتی همیشه در اولویت شهرداری اصفهان قرار داشته است.

وی با اشاره به تغییراعضای شورای اسلامی شهر در انتخابات اخیر ادامه داد: مدیریت شهری به دور از بحث‌های انتخاباتی تا ثانیه‌های آخر با تمام توان اقدامات خود را انجام می‌دهد.

روند خوب نهضت آسفالت در 2سال اخیر

مظفر با اشاره به نهضت آسفالت که توسط شهرداری انجام شد ابراز کرد: نهضت آسفالت در دو سال اخیر بسیار خوب دنبال شده است و اگر شهروندان دقت کنند مشاهده می‌کنند که در خیابان‌های جدیدالاحداث اصلاً آب در کف خیابان جمع نمی‌شود، البته ممکن است در این حجم کاری مشکلاتی هم به وجود آید.

معاون عمران شهری شهرداری اصفهان در پاسخ به این سؤال که به عملکرد خو د چه نمره‌ای می‌دهید، عنوان کرد: به اقدامات خودم نمره خوبی نمی‌دهم؛ 15 یا 16 نمره‌ای است که بنده برای خود در نظر می‌گیرم.

مدیریت آبهای سطحی بوسیله ساماندهی اَنهار (مادی)

وی اضافه کرد: یکی از اقداماتی که در چندین سال اخیر در شهرداری اصفهان اتفاق افتاد، احیای انهار(مادی) در سطح کلان‌شهر اصفهان بود و سعی بر این است که آب‌های سطحی در خیابان‌ها به این مادی‌ها هدایت شوند.

مظفر در ادامه ابراز کرد: سعی شهرداری بر این است که در سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان کمیته‌ای با نام احیای مادی‌های کلان‌شهر اصفهان تشکیل شود تا به احیای این مادی‌ها کمک و مساعدت بیشتری شود.

وی اظهار کرد: به طور کلی پروژه‌هایی که معاونت شهری شهرداری اصفهان در شهر اصفهان دارد با قدرت تمام نیروهای شهرداری فعال هستند که تمامی آن‌ها پیشرفت چشمگیری داشته‌اند.

معاون عمران شهری شهرداری اصفهان در پایان گفت: امیدواریم مدیریت شهری حاضر و آینده کلان‌شهر اصفهان با قدرت به اجرای پروژه‌های عمرانی در سطح شهر اصفهان ادامه دهند و دست از خدمت به مردم نکشند.

کد خبر 304874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.