نوشیدن آب در حین تمرین، راهکار مهم در کاهش دردهای عضلانی

درد بدن و درد عضلات بدن بعد از ورزش کردن، مسئله ای است که هر فردی با آن مواجه می شود، اما راهکارهای آسانی برای از بین بردن این دردها وجود دارد.

کارشناس تربیت بدنی در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: سلول های عضلانی پس از انجام ورزش و فعالیت های شدید، به علت عدم داشتن فرصت کافی برای استفاده از اکسیژن، در نتیجه مصرف انرژی و سوخت و ساز، " اسید لاکتیک" تولید می کنند.

مرضیه سلمانی افزود: تجمع این ماده در عضلات، باعث ایجاد درد می شود که ممکن است تا 48 ساعت ادامه یابد و به تدریج با جذب "اسید لاکتیک"، درد عضلات نیز کاهش یابد.

وی ادامه داد: هر ورزشکاری کم و بیش درد عضلات بعد از تمرین را تجربه کرده است، دردی که در حالت عادی به تخریب فیبرهای عضلانی نسبت داده شده و آن را  DOMS می نامند.

وی افزود: در هر فعالیت ورزشی خصوصا تمرینات با وزنه فیبرهای عضلانی تخریب می شوند و در زمان استراحت ترمیم همراه با رشد دارند. این دردها در کوتاه مدت طبیعی است، مثلاً شروع ورزش برای یک مبتدی یا تغییر برنامه تمرینی؛ اما چنانچه درد همیشگی باشد می تواند ناشی از تمرین غلط، تغذیه نا مناسب و عدم ریکاوری بدن باشد.

کارشناس ارشد تربیت بدنی  در خصوص راهکارهای مهم برای از بین بردن یا کم کردن درد عضلات بعد از تمرینات ورزشی به افراد توصیه کرد: یکی از نکات مهم برای کاهش درد تغذیه است، اگر تغذیه قبل و بعد از تمرین درست انجام شود، درد کمتر خواهد بود.

مورد بعدی گرم کردن بدن قبل از تمرین است، کاری که خیلی ها با چند حرکت ساده آن را خلاصه می کنند، در حالی که یکی از مهم ترین بخش های ورزش است.

در حین تمرین نوشیدن آب نیز توصیه می شود، ورزشکار نباید دچار کمبود الکترولیت ها شود.

سرد کردن بدن بعد از ورزش که باید بلافاصله بعد از ورزش انجام شود، کمک می کند مواد زائد حاصل از تمرین دفع شود، عضلات بهتر ریکاوری شوند و درد کمتر شود.

موارد دیگری مانند خواب مناسب و ماساژ نیز می تواند نقش مؤثری در کاهش درد داشته باشد.

کد خبر 302863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.