نگاه رو به جلو، لازمه تولید علم است

با پیشرفت دنیا و نگاه رو به جلو که یکی از لازمه های تولید علم است می توانیم در راستای آن علوم دیگر مانند فیزیک را برای آشنایی بیشتر با بینش علمی و مبانی علم به جایگاه مناسب خود ارتقاء دهیم.

به گزارش ایمنا، جنگ ها به عنوان یک ضربه بیدارگر و پرسش برانگیز برای ایران بودند تا با مجهز شدن به علوم و فناوری و جایگزینی نظم و قانون به جای نظر شاه و وزیر، به پیروزی های بیشتری دست یابند. از این رو با گذشت زمان و احساس نیاز به علم اندوزی، دارالفنون به عنوان اولین مدرسه تاسیس شد و هفت رشته پیاده نظام، سواره نظام، توپخانه، پزشکی و جراحی، داروسازی و کانی‌شناسی را شامل بود که تمام رشته‌ها، درس تاریخ، جغرافی، ریاضی و زبان خارجه داشتند.  

در ویژه برنامه خانه فیزیک اصفهان به مناسبت روز معلم به بررسی" آموزش فیزیک در ایران " پرداخته شد و اسفندیار معتمدی، عضو هیئت اجرائی اتحادیه انجمن های علمی آموزش فیزیک معلمان فیزیک ایران و کارشناس فیزیک دانشسرای عالی تهران به موضوع آموزش فیزیک در ایران و جاوید فرجام نیا، کارشناس آموزش فیزیک دانشگاه فرهنگیان به بحث آموزش فیزیک یا دبیری فیزیک پرداختند.

فیزیک، تلقی حکمت طبیعی

اسفندیار معتمدی با اشاره به تاریخچه آموزش فیزیک در ایران می گوید: نخستین کتاب درسی فیزیک را موسیو کریشش اتریشی نوشت و آن ‌را میرزا زکی مازندرانی به زبان فارسی ترجمه و به نام «جر اثقال وحکمت طبیعی» در سال 1372 ق/1334 ش در چاپخانه دار الفنون منتشر شد.

درس فیزیک که با عنوان"جر اثقال و حکمت طبیعی" تالیف شده بود در واقع  به علمی اطلاق می‌شود که در مورد پدیدارهای طبیعت مادی از قبیل حرکت، ثقل، فشار، حرارت، نور، صدا، برق و... تحقیق می‌کند.

47 سال پس از تاسیس دارالفنون درسال 1315 ق/1276 ش به همت انجمن معارف، نخستین مدرسه متوسطه به ریاست میرزا علی خان ناظم العلوم در تهران تاسیس شد و نخستین کتاب فیزیک را محمد علی فروغی در 1327 ق/1287 ش را تالیف وچاپ کرد که این کتاب پرسش و تمرین و مسئله و آزمایش ندارد.  

ما بیش از تولید علم به مواد اولیه آن نیازمندیم

تحولاتی که به دنبال پرتاب قمر مصنوعی  به وسیله اتحاد جماهیر شوروی در جهان به وجود آمد سبب تغییر نظام آموزش و پرورش در بسیاری از کشورهای جهان و از جمله ایران شد  و مقدمات کار فراهم آمد تا آنکه در 1345 نظام آموزش وپرورش ایران تغییرکلی یافت. این تغییر شامل مواد آموزشی، مقاطع تحصیلی، نوع وبرنامه دروس ومحتویات هردرس، روش آموزش، ارزشیابی وتربیت معلم بود.

احمد آرام، معلم، مولف، مترجم، محقق واژه گزین و مروج انسانیت و علم و ایمان، معتقد بود: ما بیش از تولید علم به مواد اولیه آن نیازمندیم و به همین دلیل سال‌ها باید ترجمه کنیم تا با بینش علمی، روش علمی و مبانی علم آشنا شویم. استاد از همان سال ورود به خدمت(1302) به نوشتن و ترجمه از زبان‌های عربی، انگلیسی و فرانسه تا آخرین سال‌های حیات مشغول بود و حدود 200 جلد کتاب منتشر کرد.

کارشناس آموزش فیزیک در دفتر برنامه ریزی وتالیف می گوید: تحولات آموزش فیزیک در برنامه ریزی وتالیف کتابها و آموزش آن عمدتا معطوف به دو مورد است:

1- بحثهای جدیدکه اقتضای مباحث امروزی فیزیک بوده است به کتابهای درسی که از دهه هفتاد به بعد تالیف شده اند، اضافه شده است. مانند مباحث فیزیک اتمی، لیزر، فیزیک حالت جامد(نظریه نوارهای جسم جامد، نیم رسانا و...)

2- از سوی دیگرتحولاتی که در پژوهش وآموزش فیزیک دردنیا رخ داده، سبب شده است که شیوه های آموزش معلمان نیز متاثر آز آنها باشد.

آموزش فیزیک یا دبیری فیزیک

جاوید فرجام نیا درباره آموزش فیزیک یا دبیری فیزیک می گوید: کارشناسی دبیری فیزیک در ایران با تمرکز بر دانش موضوعی در کنار دانش تربیتی مصوب شده است و وجه تمایز آموزش فیزیک و دبیری فیزیک در دانش موضوعی- تربیتی است.

ضرورت و اهمیت رشته کارشناسی فیزیک به دو علت، درک معنای مفاهیم فیزیک موجود در درس ها(CK) و برقراری ارتباط بین مفاهیم، معادلات و ساختار های ریاضی در هر درس(PCK)است.

بنابر گفته آبراهام لینکلن، شانزدهمین رئیس جمهور آمریکا، عقاید تعصب آمیز مربوط به گذشته آرام، برای دوران کنونی طوفانی کفاف نمی‌دهند. شرایط فعلی انباشته از سختی هاست و ما باید همراه با شرایط بلند شویم. حال که شرایط ما جدید است، باید به شکلی نو فکر کنیم و  به شکل جدید اقدام کنیم. باید خودمان را از اسارت و شیفتگی نسبت به گذشته رها کنیم. آن زمان است که می‌توانیم کشورمان را نجات دهیم.

کد خبر 301470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.