مولفه های فرهنگی در محلات شناسایی شده است/ تهیه شناسنامه برای محله های شهر

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: ما در رصدخانه باید از اطلاعات کل به اطلاعات جزیی تر برسیم که شناسنامه محلات بر همین اساس تهیه شده است تا وضعیت موجودی محلات از ابعاد مختلف مسجد ، مدرسه ، سکونت ، فرهنگسرا و ... مشخص شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی با حضور در آیین افتتاح رصدخانه فرهنگی اجتماعی استان اصفهان اظهار کرد:‌ حوزه فرهنگ، دغدغه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) است و با توجه به اینکه انقلاب ما نیز یک انقلاب فرهنگی است در این حوزه باید بسیار توانمند و قوی عمل کنیم.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ در عرصه های مختلف کشور جریان دارد و همه نهادها، سازمان ها و دولت و ملت دراین زمینه در تلاش هستند، افزود: اما باید بررسی شود که آیا فعالیت های فرهنگی عالمانه انجام می شود و آمایش سرزمینی آن در کجا اتفاق می افتد؟

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با تاکید بر اینکه  در حال حاضر، بر اساس سلیقه و برداشت  کار و فعالیت فرهنگی انجام می دهیم، گفت: امر پسندیده ایی نیست چراکه مطلع نیستیم  دیگران در این حوزه چه کارهایی را انجام داده اند؛ باید دید در حوزه فرهنگ کشور کدام نهاد یا فرد تصمیم نهایی را می گیرد.

وی افزود: این مسأله دغدغه ایی است که همیشه در حوزه فرهنگ مطرح بوده است.

حجت اسلام ارزانی تصریح کرد: شورای فرهنگ عمومی با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و با توجه به اقتضائات استان ها تشکیل شده است که امام جمعه نیز در رأس این شورا به عنوان رییس شورای فرهنگ عمومی استان است و در شهرستان ها نیز با همین عنوان امام جمعه مسئولیت را عهده دار هستند و با توجه به فرصت ها، قوت ها و ضعف ها ساختار برای آن طراحی می کنند.

وی افزود:‌ استاندار در استان و فرمانداران در شهرستان ها قائم مقام  شورای فرهنگ عمومی هستند و مسئولان استان نیز همه حضور دارند.

این مقام مسئول یادآور شد:‌ در این شورا بحث و گفتگو می شود و آمار و اطلاعاتی را ارائه می کنند که فعالیت های فرهنگی را پوشش می دهد.

وی ادامه داد: جلسات شورا ۱۲ جلسه دو ساعته برگزار می شود که در مجموع  ۲۴ ساعت در سال را شامل می شود اما باید پرسید با این شرایط چگونه می شود به تمام فعالیت های فرهنگی استان رسیدگی شود؟ ولی اگر کمیته های ذیل فرهنگ عمومی فعالیت هایی را داشته باشند و موضوعاتی را به تصویب برسانند به بسیاری از موضوعات فرهنگی می توان، جامه عمل پوشاند.

حجت السلام ارزانی گام اول برای برنامه ریزی درست را شناخت وضع موجود دانست و گفت: آگاهی از آمار فعالیت های فرهنگی ضروری است به طور مثال کدام یک از  موسسات فرهنگی از شهرداری، کدام یک از استانداری و کدام یک از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دارند.

وی ادامه داد:‌ در این حوزه نیازمند پایش فرهنگی هستیم که روزانه از فعالیت ها و برنامه های فرهنگی مطلع شویم تا ببینیم  چه موسساتی در حال فعالیت هستند.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان یادآور شد:‌ با برگزاری چندین جلسه در شورای فرهنگ عمومی به این نتیجه رسیدیم که نیازمند پایش و رصد مستمر هستیم تا از وضعیت فرهنگی استان مطلع شویم تا فعالیت های کمی را رصدخانه فرهنگی و فعالیت کیفی را شورای عالی فرهنگی عمومی استان انجام دهد.

وی شورای سیاستگذاری این رصد خانه را همان شورای فرهنگ عمومی دانست و گفت: قرار نیست نهاد دیگری در کنار شورای فرهنگ عمومی کار  دیگری انجام دهد بلکه این شورا قرار است شورای سیاستگذاری باشد که ریاست آن بر عهده شهردار است البته در اینجا شهردار وظیفه فراشهری دارد.

حجت السلام ارزانی ادامه داد: برای این رصد خانه و شورای برنامه ریزی برخی از اعضای شورای فرهنگ عمومی و دو نفر دیگر به عنوان عضو حقیقی با حکم امام جمعه منصوب می شوند.

وی افزود: در بررسی های انجام شده در شورای فرهنگ عمومی بنا شده کسانی که در حوزه رصدخانه فعالیت هایی را انجام داده اند در شهر و استان شناسایی کنیم که در این حوزه شهرداری برای محلات کار فاخری را انجام داده و شناسنامه فرهنگی آن را تدوین کرده است.

مدیر کل اداره ارشاد اسلامی  تاکید کرد: ما در رصدخانه باید از اطلاعات کل به اطلاعات ریز برسیم که شناسنامه محلات بر همین اساس تهیه شده است تا ببینیم درمحله چند مسجد و فرهنگسرا داریم و بر این اساس همه مولفه های فرهنگی در هر محلات شناسایی شده و بر همین اساس مشخص می شود کدام منطقه به چه چیزهایی نیاز دارند که خوشبختانه در این راستا فعالیت هایی خوبی اتفاق افتاده است.

وی خاطر نشان کرد:‌ در مورد مسائل اجتماعی هر چقدراطلاعات دقیق تر باشد برنامه ریزی بهتری خواهیم داشت برای رسیدن به اهداف باید بر اساس اقتضائات بررسی شود.

وی تاکید کرد: بررسی وضع موجود نشان دهنده این است که ما به کجا می خواهیم برسیم در همین راستا رصدخانه فرهنگی نیز با همین نگاه به وجود آمده است.

کد خبر 300564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.