از سه‌شنبه‌های بدون خودرو تا سه‌شنبه‌های بدون گوشت

سه شنبه های بدون خودرو پویش مردمی که به همت شهرداری اصفهان در این کلانشهر آغاز شده تا حرکتی باشد در راستای کاهش ترافیک و آلایندگی های هوا، از همین رو از هفته پیش در همین روز موضوع سه شنبه های بدون گوشت مطرح شد تا باز هم حرکت مفیدی باشد در راستای ارتقا سلامت جسمی مردم جامعه.

به گزارش ایمنا، چندیست بحث سه‌شنبه‌های بدون خودور مطرح شده، برنامه ای که قرار است یک روز در هفته خودروی شخصی را کنار بگذاریم و تاحد امکان در جهت کاهش ترافیک و آلایندگی های هوا بکوشیم. شهردار اصفهان به عنوان اولین مسئول شهری، پیشروی ارتقای سلامتی در جامعه، روزهای سه شنبه در پویش مردمی سه شنبه های بدون خودرو با دوچرخه شخصی در خیابان تردد می کند. این روزها سه شنبه ها در تاریخ اصفهان ثبت شده و تمام مردم از آن آگاهی پیدا کرده اند. در همین راستا، رسول حیدری محقق و مشاور تغذیه سالم که اخیرا عنوان مسوول و بنیان گذار پویش ملی و مردمی سه‌شنبه‌های بدون گوشت را گرفت، در دفتر شهردار اصفهان و معاونان آن سه شنبه بدون گوشت را کلید زدند تا حرکتی باشد در راستای ارتقاء سلامت جسمی و بدنی افراد جامعه. 
کاهش مصرف گوشت، کاهش گرمایش زمین
سازمان ملل متحد اعلام کرد، اگر مردم جهان خواهان کمک به مبارزه با گرمایش زمین هستند، باید دست کم یک روز در هفته گوشت نخورند، زیرا کاهش مصرف گوشت تاثیر بیشتری از کاهش استفاده از خودرو در مبارزه با گرم شدن زمین دارد. بعضی از افراد به سادگی گیاهخوار می‌شوند، زیرا از جویدن و خوردن گوشت لذت نمی‌برند، اما برای بسیاری از آدم‌ها گیاهخواری پاسخی مناسب برای حل بخشی از مشکلاتی است که امروز گریبانگیر جامعه بشری شده است. تعهد انسان نسبت به محیط زیست، رعایت مسائل اخلاقی و در نظر گرفتن دیدگاه‌های اقتصاد از جمله عواملی است که بسیاری از انسان‌ها را علاقه مند به زندگی گیاه‌خواری کرده است.
گوشت دارای مقدار فراوانی اسیداوریک و پروتئین اوروکیناز است که باعث افزایش کار کلیه شده و می‌تواند باعث تحلیل رفتن کلیه شود. در واقع در نیم کیلو گوشت، 14 گرم پروتئین اروکیناز وجود دارد. ضمنا اگر سلول‌های زنده در اسیداوریک مایع قرار داده شوند، خاصیت متابولیکی خود را از دست ‌می دهند. به علاوه گوشت فاقد سلولز و یا فیبر است که این فقدان می‌تواند به سادگی موجب یبوست شود و می‌دانیم که یبوست، خود می‌تواند باعث بیماری‌هایی همچون بواسیر و سرطان شود.
روده انسان مناسب گیاه‌خواری است
گیاهخواران معتقدند گرچه انسان می‌تواند گوشت بخورد و آن را هضم کند، اما به دلایلی باید از خوردن آن پرهیز کند. آنها معتقدند که روده‌های انسان همانند روده‌های گیاهخواران دراز است. طول روده‌های ما روی هم رفته تقریبا هشت و نیم متر است. روده کوچک چند بار در خود پیچیده است و جدار آن ناصاف و موج‌دار است، به دلیل آنکه روده‌های ما طولانی‌تر از روده‌های گوشتخواران است. گوشتی که می‌خوریم زمانی طولانی‌تر در روده‌هایمان می‌ماند و در نتیجه فاسد شده و مواد سمی تولید می‌کند. این سموم موجب سرطان روده بزرگ و افزایش کار جگر می‌شود که مسوول تصفیه خون و متابولیسم کلی بدن است و این نیز موجب سیروز کبد و حتی سرطانی شدن آن خواهد شد.
کلســترول و چربی اشـــــباع شده در گوشــــت موجب ناهنجاری‌های قلبی می‌شوند که در حال حاضر عامل اصلی مرگ و میر است. همچنین دومین عامل مهم مرگ و میر سرطان است. موش‌هایی که این ماده شیمیایی به آنها داده شده بود، نمونه‌های مختلفی از سرطان همچون تومور استخوان، سرطان خون و معده را در خود بروز داده‌اند. به علاوه  تزریق سلول‌های سرطانی انسان به حیوانات نیز این بیماری را در آنها آشکار ساخته است. این نشان می‌دهد اگر گوشت مصرفی روزانه ما از حیوانات بیمار تامین شود، احتمال اینکه ما هم به این بیماری دچار شویم زیاد است.
از طرف دیگر ناگفته نماند که محصولات‌حیوانی امروزه به یک فاجعه زیست‌محیطی تبدیل شده‌اند، چراکه پرورش حیوانات برای گوشت آنها پیامدهایی مانند تخریب جنگل‌های استوایی، افزایش گرمای جهان، آلودگی آب، کمبود آب، سوء استفاده از منابع انرژی، بیابان‌زایی و گرسنگی را در جهان به همراه دارد.
برخی مردم فکر می‌کنند گوشتی که در اختیار ما قرار می‌گیرد، به علت کنترلی که در کشتارگاه‌ها انجام می‌گیرد، سالم و بی‌خطراست، اما باید بدانیم که رقم کشتار آنچنان بالاست که آزمایش تک تک گوشت‌ها عملا غیرممکن است؛ به عبارتی کنترل سرطانی بودن تکه‌ای گوشت نیز ممکن نیست، چه برسد به کنترل گوشت همه دام‌ها! در کشتارگاه‌ها صرفا عضو مبتلا به بیماری را جدا کرده و قسمت‌های باقیمانده را به فروش می‌رسانند.
سه‌شنبه‌های بدون خودرو و بدون گوشت را حمایت کنیم 
عامل مهمی که انسان را از دیگر موجودات متمایز می‌سازد، مغز بزرگ و پیچیده اوست که به او قدرت انتخاب می‌دهد. او بر خلاف موجودات دیگر که مجبورند براساس فطرتشان در طول زندگی از یک رژیم غذایی خاص پیروی کنند، قدرت انتخاب دارد؛ انتخابی که به او اجازه می‌دهد از میان غذاهای رنگارنگ و متنوع، غذایی را بر اساس علم اخلاق و سلامتی انتخاب کند و زندگی خود را طبق آن زیباتر سازد. نظر شما در این باره چیست؟ میزان مصرف گوشت در خانواده شما تا چه حد است؟ برای شما تا چه اندازه مهم است که مصرف گوشت چه پیامدهایی می‌تواند داشته باشد؟ و اصولا آیا پیامدهای زیست محیطی نامطلوب مصرف گوشت است که موجب نگرانی شما می‌شود یا تاثیر مصرف گوشت در سلامتی شما؟ هر تصمیمی را که انتخاب می‌کنید، قابل احترام است؛ از تمام چیزهای اضافه‌ای که در سطل زباله می‌ریزید (پلاستیک، کاغذ و شیشه که زمین را پر کرده‌اند) تا تصمیمات ریز و درشت دیگری که باعث ایجاد زندگی امروز و شاید فردای شما و جهان باشند. غذایی را که شما برای خوردن نیز انتخاب می‌کنید، خارج از این قانون نیست. به هر حال بد نیست برای سلامتی خود و جهان کاری کنیم، پیشنهاد ما این است که حامی محیط زیست باشیم، کره زیبای زمین را دوست داشته باشیم و «سه‌شنبه‌های بدون خودرو و بدون گوشت» را حمایت کنیم.
گزار:آیدا علی اکبری
کد خبر 246136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.