اخلاق زنده ماندن در " سه‌شنبه‌ها با موری "

کتاب پرفروش «سه شنبه‌ها با موری» نوشته میچ البوم، از سوی نشر قطره پاییز امسال به چاپ شانزدهم رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، این کتاب، شرح حال استاد فرزانه‌ای است در رشته جامعه شناسی که در واپسین روزهای زندگی اش، روش های « انسانی زندگی کردن» را به شاگرد قدیمی اش « میچ» می آموزد. در این مقاله سعی بر آن است که از دیدگاه فلسفه اخلاق، تحلیلی کوتاه از رویکردهای « موری شوارتز» مرشدی اخلاقی ارائه شود.
محورهای بنیادین و عملی در این کتاب شامل مواردی همچون مهر ورزیدن به دیگران، رهاسازی از تجارب منفی، راه یابی به اصل حضور و توجه در کارهای روزمره، ارتباط منطقی با دیگران ( عشق)، درک تمایز میان باورهای فرهنگی نهادینه شده از سوی جامعه با آن چه در واقع درست است، بخشش همراه با قرار گرفتن در موضع صلح  همراه با آرامش درونی و روند رو به تکامل مرگ است.
اساس دیدگاه‌های موری شوارتز، ما را به یاد بسیاری از نظریات رواقیون و البته همانطور که در کتاب مشهود است برخی از محورهای اصلی فلسفه شرق ( مثل بودیسم) می اندازد. موضوعاتی کاملا اخلاقی که زندگی تجددطلبانه و آشفته امروزی، بیش از پیش به آنها احتیاج دارد.  در مباحث آغازین موری از پذیرش خویش با تمامی ضعف‌ها و نقاط مثبت بواسطه خودآگاهی و تعریف معنای زندگی سخن می‌گوید، اینکه آدمی چگونه می‌تواند گذشته خویش را بی‌آنکه از آن فرار کند بپذیرد. شاید بتوان تمام فلسفه ساده و گیرای وی را در زمره فلسفه های «فضیلت گرا» قرار داد که خصایلی مربوط به خلق و خو را موجب فضل و بزرگ منشی انسان می‌دانند. خیر واقعی از منظر موری حاکی از صفاتی است که جوانمردی، شفقت و رسیدن به کمال انسانی را در بردارد. او زندگی را سراسر احساساتی برآمده از آگاهی و وجدان اخلاقی می‌داند که باید به صورت واقعی و فردی تجربه شود. شفقت، همدردی و همراهی همیشگی با دیگران که اصل بنیادین تفکر موری است، بیانگر نگاهی «شهودی» است که در یکسان دیدن تمامی انسان‌ها با یکدیگر شکل می‌گیرد. بدین معنا که آدمی می‌تواند ورای تمامی منفعت‌های شخصی، حس دگرخواهی را در افقی وسیع از مهربانی با خود و دیگران تجربه کند. وی معتقد است که فرهنگ و سنت حاکم بر جهان، به مردم این دید را القا نمی‌کند که نسبت به خودشان احساس خوبی داشته باشند، در حالیکه انسان باید پذیرای عشق باشد و اجازه دهد عشق نسبت به خود و دیگری در او نفوذ کند. تا زمانیکه گرفتار منیت وخودخواهی شده‌ایم نمی‌توانیم به درکی صحیح از زندگی دست یابیم. اگر احساس نیاز به تحول، رضایتمندی، شاد زیستن و زنده ماندن را در خود جستجو می‌کنید این کتاب بهترین پیشنهاد است.
« تضاد عمده‌ای در این کشور وجود دارد، نوعی سردرگمی بین آنچه که نیاز داریم، و آنچه که می‌خواهیم. تو به غذا نیاز داری اما دسر شکلاتی می‌خواهی. باید با خودت صادق باشی. تو نیاز نداری که آخرین مدل اتومبیل اسپورت را داشته باشی. واقعیت امر این است که با داشتن این چیزها راضی نخواهی شد. تنها چیزی که واقعا بهت احساس رضایت می‌دهد اینه که آنچه را که داری با دیگران سهیم شوی»
( سه شنبه‌ها با موری، نوشته میچ البوم، ترجمه ماندانا قهرمانلو)

/منا مرادی/
کد خبر 212899

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.