۳۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۸
استقلال طلبی، اولین ویژگی دوران بلوغ است

خبرگزاری ایمنا: استقلال طلبی، اولین و مهمترین ویژگی دوران بلوغ است که از نظر رشد اجتماعی بسیار اهمیت داشته و در طرز فکر و رفتار فرد مشاهده می‌شود.

به گزارش ایمنا تغییرات جسمی در دوره بلوغ با وجودی که طبیعی و موقتی هستند و در مرحله‌ای تمام می‌شوند اما چون به قدر کافی سریع، ناگهانی و شدید هستند، سبب تغییر رفتار، نگرش و شخصیت نوجوان می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با ویژگی‌های این دوران گفتگویی ترتیب دادیم با دکتر مریم اخلاقی پزشک بهداشت روان مرکز بهداشت شماره یک اصفهان که در زیر می‌خوانید.
شایع‌ترین تغییرات روانی رفتاری در دوره بلوغ چیست؟
در دوران بلوغ، شما بسیار کنجکاو می‌شوید و می‌خواهید همه چیز را بدانید. احساس آگاهی نسبت به وضعیت جسمانی، جنسیت، هویت، عقیده و سایر خصوصیات نیز در شما شکل می‌گیرد.
در این دوران، شما می توانید حدود استعدادها و توانایی‌های خود را بشناسید، سطح تفکر شما بسیار گسترده شده و رشد ذهنی و منطقی شما به تدریج به حد کمال می‌رسد، اعتماد به نفس و ارزش‌های اخلاقی در شما رشد می‌کند و با اطرافیان و جامعه سازگاری بیشتری می‌یابید ولی هنوز تجربه کافی ندارید.
یکی از مهمترین یادگیری‌ها از پانزده سالگی به بعد یادگیری ارزش‌هاست
یکی از مهمترین یادگیری‌های شما در این دوره (از پانزده سالگی به بعد) یادگیری ارزش‌هاست. شما به ارزش‌های معنوی علاقمند شده و به این ارزش‌ها بیش از ارز‌ش‌های مادی گرایش می‌یابید. به مسایل سیاسی علاقمند می‌شوید و به جستجوی فلسفه زندگی می‌پردازید.
از هیجانات و حالات عاطفی مختلفی که در این دوران بیشتر گریبانگیر شما می‌شود خشم، ترس، حسادت و عشق به خصوص به جنس مخالف است. تمایل به رفتارهای نامطلوب مثل سیگار کشیدن، دعوا کردن، خشونت یا گوشه‌گیری از ویژگی‌های رفتاری گروهی از نوجوانان دراین دوران است.
از مهمترین ویژگی‌های دوران بلوغ رسیدن به مرحله تفکر انتزاعی
تمایل به روابط اجتماعی با دیگران و تعلق داشتن به گروه)دوستان، همسالان یا همکلاسان (و پذیرش از سوی آنان برای شما بسیار مهم است. معمولا ارتباطات اجتماعی شما به دو یا سه دوست صمیمی محدود میشود اما این دوستی عمیقتر و پا برجاتر می‌گردد.
از مهمترین ویژگی‌های این دوران، رسیدن به مرحله تفکر انتزاعی یعنی عالی‌ترین مرحله رشد فکری انسان است. شما می توانید مسایل را تجزیه و تحلیل کنید، تفکر منطقی داشته و نتیجه‌گیری نمایید.
شما برای آینده خود جهت‌گیری و برنامه‌ریزی می کنید و به عنوان یک جوان با اندیشه ومتفکر به دنبال هویت و شناخت خود هستید، به گونه‌ای که روابط شما با والدین یا سایرین از رابطه کودک با بزرگسال به رابطه بزرگسال با بزرگسال تبدیل می‌شود.
از مسایل رایج دوران بلوغ در نوجوانان فعال شدن هورمون‌های جنسی است
از ویژگی‌های روانی دیگر این دوره، گسترش دامنه رغبت‌ها و تمایلات است. مواردی مانند علاقه به فعالیت‌های هنری، ورزش، مطالعه، تماشای فیلم، شرکت در مجالس دوستانه و شناختن جنس مخالف و پدید آمدن عشق‌های نوجوانی خاص این دوره است که اگر همراه با تفکر منطقی و تصمیم درست نباشد، آینده نوجوان را به خطر انداخته و ممکن است منجر به بعضی از انحرافات شود.
در این دوران، گاهی ممکن است دچار اختلالات و مشکلات خلقی مثل افسردگی، تمایل به انزوا و بی‌حوصلگی شوید که با یکسری اقدامات مؤثر و راه‌های منطقی می توان آنها را کنترل کرد.
از مسایل رایج این دوران، در نوجوانان فعال شدن هورمون‌های جنسی است که نشانه اختلال روانی نمی‌باشد و با رسیدن به آرامش جسمی - روانی از طریق ورزش، فعالیت‌های هنری، برنامه‌های روزانه فعال و نگرش‌های سازنده والدین قابل کنترل است و باید توجه داشته باشید که این ویژگی‌ها در افراد متفاوت است و به روحیه فرد و محیط زندگی او ارتباط دارد. در ضمن باید بدانید که تمام این ویژگیها خودبخود دارای جنبه مثبت هستند.
مهمترین مشکل در این دوران چه میتواند باشد؟
کمی تجربه نوجوان و جوان که مهمترین مسأله است و حساسیت بالای نوجوانان و جوانان که باعث آسیب‌پذیر بودن آنها می‌شود و همچنین میزان مسئولیت‌پذیری و تربیت دوران کودکی که آن هم به خانواده، به خصوص والدین و رفتار آنان مربوط می‌شود و به هر حال اگر از ابتدای کودکی حس مسئولیت در فرد ایجاد و تقویت شود کمک مؤثری برای به استقلال رسیدن و رشد اجتماعی در فرد می‌باشد و اگر نوجوان و اطرافیان آنها آگاه باشند، همه استعدادها می‌تواند در مسیر کمال حرکت کند. بنابراین بر اساس آنچه از خصوصیات روانی و رفتاری در دوران بلوغ شناختید، می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد که:
استقلال‌طلبی، اولین و مهمترین ویژگی دوران لوغ است است
۱- استقلال‌طلبی، اولین و مهمترین ویژگی این دوران است که از نظر رشد اجتماعی بسیار اهمیت داشته و در طرز فکر و رفتار شما مشاهده می‌شود. هر چند به دلیل کم‌تجربگی، نیاز مالی و وابستگی‌های دیگر، هنوز قادر به استقلال کامل نباشید.
۲- رفتار شما در این سن نسبت به اوایل بلوغ تغییر کرده و به رفتار بزرگسالان نزدیک می‌شوید.
۳- شخصیت شما به تدریج پخته می شود و اعتماد به نفستان بالا می‌رود ولی تجربه کافی وجود ندارد.
۴- معاشرت‌ها و تقلیدها بر شما تأثیر می‌گذارد. رفتار و خودباوری و هویت یابی شما در ارتباط‌های متقابل با دیگران شکل می گیرد. بنابراین روش‌ها و ارتباط‌ها ی نادرست و نامناسب، اثرات نامطلوبی به جای خواهد گذاشت.
اغلب دختران در دوره بلوغ به فکر ازدواج می‌افتند
۵- دامنه رغبت‌ها و تمایلات در شما گسترده‌تر شده و علاقه به فعالیت‌های مختلف هنری و ورزشی و شرکت در مجالس دوستانه از جمله صحبت و معاشرت با جنس مخالف پدیدار می‌شود و حتی در مراحل پایانی دوره بلوغ، ممکن است فکر و تمایل به ازدواج در ذهن شما مطرح شود. البته اغلب دختران در این دوره به فکر ازدواج می‌افتند درحالیکه، پسران در این سن کمتر خواهان ازدواج هستند. ازدواج، تنها راه مشروع و سالم تأمین نیازهای جسمی و روانی و اجتماعی جوانان است ولی برای یک ازدواج موفق، آمادگی زیستی، روانی، مادی و اجتماعی لازم بوده و تا رسیدن به این آمادگی ها برای ازدواج، برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های سازنده مانند ادامه تحصیل کسب مهارتهای شغلی و فنی یا هنری و روابط اجتماعی سالم، کمک بسیار مؤثری است.
/5
کد خبر 143338

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.