اینجا تالاب بین‌المللی گاوخونی در ۱۳۰ کیلومتری جنوب شرق اصفهان است. تالابی در نقطه پایانی رودخانه زاینده رود و در فلات مرکزی ایران.

نزدیک به دو دهه است که رودخانه زاینده رود جریان دائمی خود را ندارد و همین اتفاق منجر به آغاز مرگ تالاب بین‌المللی گاوخونی اصفهان شده است. منطقه‌ای که با وسعت ۷۶ هزار هکتار به جای مکانی برای حیات و زیستگاه پرندگان، به یکی دیگر از کانون‌های گرد و غبار کویرهای استان اصفهان و کشور تبدیل شده است؛ فاجعه‌ای که زندگی را برای ساکنان شرق اصفهان در شهر خود، حسرتی بزرگ کرده است.

جریان زاینده رود پس از چند کیلومتر خروج از روستای ورزنه به تالاب گاوخونی می‌رسد؛ جریانی که در این مکان به آب باریکه‌ای بی‌جان تبدیل می‌شود. گرچه اندک حیاتی هنوز در این نقطه پایانی پابرجا است اما جلوتر که می‌رویم با دشتی عظیم بی‌جان مواجه می‌شویم.

امید است با مشاهده شرایط فاجعه بار تالاب گاوخونی برای حیات ناچیز و جریان دائمی این رودخانه تلاشی ملی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    0 0
    به نظر من تا زمانی که چشم به آسمان داریم و برای خود وایندگانمان کاری نکنیم محکوم به فنا هستیم شاخه ای از نزدیکترین رودها که به سد نزدیک است را به این سد تزریق کرده تا با افزایش باران های الهی دوباره موجودی سد بالا برود و تولید و کشاورزی... ادامه دار بشوند. فقط فکر این نباشیم که آب را بریم از چهارمحال بیاریم ما باید حتما گاوخونیمون تر باشه ولی چهار محالی باید کنار چشمه خشک شد بیست لیتری آب دست بگیرد که تانکر آب کی میاد والا انصاف هم خب چیزیه ذوب آهن و مبارکه هم اگر آب می خوان آب دریا ببرن اصلا اولویت با شرب است یا رکورد شرکت خصوصی کم بیشتر به حق همنوعان باشیم این آب با این روش که از این استان میرم دردیه محضه هیچ توجیهی هم ندارید خدا خودش بر همه چیز داناست
  • ایرانیم IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    1 0
    فقط افسوس و صدافسوس،همه چیز را گردن خشکسالی نیندازید.بی تدبیری،مدیرانی که شایستگی نداشتن،بااین همه سرمايه که به تاراج بردند،و،و،و...چه کارهای عظیمی که می شد انجام داد.اما مردم ایران دلسوز ندارن،هر که آمد فکر خودش بود.آخر چه دو روز عمر داری،آخربا خود یک کفن و جایت یک وجب خاک است.هر کجا که‌ باشی وهر چه سرمایه داشته باشی در آخر همه یکسانیم.اما حق الناس مهمترین است.نمی گذریم از حقمان،به خدا واگذار میکنیم.
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    0 1
    عزیزم همت ملی نیاز نیست .اگر استان اصفهان خودش یکمی همت کنه هم تالاب نجات پیدا میکنه و هم استانهای همجوار .۷۵ درصد طرح های انتقال آب فلات مرکزی به این استان هست .مصرف بی رویه و فضای سبز بی حد و نبود مدیریت پساب باعث تخریب این تالاب و کویر شدن استانهای همجوار شده .
    • Ali IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      0 0
      هر آبی که وارد شده به یزد و کرمان و رفسنجان داده شده