کلیسای "بیت لِحِم" مقدس یا کلیسای "بـِتقـِحـِم" مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان اصفهان، خیابان نظرِ میانی، میدان بزرگ جلفا واقع شده‌است. این اثر در سال ۱۶۲۸ میلادی بنا شده و در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۶۴۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.

کلیسای بیت لحم یکی از کلیساهای نسبتاً بزرگ اصفهان است که در زمان حکومت صفویه و توسط شخصی به نام خواجه پطرس ولیجانیان بازرگان معروف دوران صفوی، بنا شده و مدفن وی و چند تن از اعضای خانواده‌اش نیز در حیاط کلیسا قرار دارد.

کلیسای بیت لحم را می‌توان هم از نظر نقاشی‌های زیبای داخلی و هم از نظر نمای خارجی، باشکوه‌ترین کلیسای اصفهان دانست. به خصوص اینکه دارای بزرگترین گنبد در میان کلیساهای جلفای اصفهان است. روزنامه دیلی تلگراف در مقاله‌ای که در نوامبر ۲۰۱۶ منتشر کرد، این کلیسا را در فهرست ۲۳ کلیسای زیبای جهان قرار داد.

پلان کلیسا از نوع تالارهای گنبددار مستطیل شکل است که در جهت شرقی-غربی قرار گرفته و دارای گنبدی دوجداره با هشت نورگیر در قسمت پایین گنبد است. بنا هیچ گونه تزئین خارجی ندارد و ارتفاع آن از سطح زمین ۲۵ و قطر آن ۱۱ متر است.

گنبد کلیسا با چهار قوس به چهار ستون بزرگ متصل به دیوارهای شمالی و جنوبی بنا تکیه کرده و در سمت غربی کلیسا و در قسمت جلوی ورودی اصلی ایوانی دو طبقه قرار دارد و در بالای آن ناقوس خانه کلیسا که در سال ۱۸۹۷ میلادی بنا شده، قرار گرفته است.

مصالح به کار رفته در ساختمان عبارت است از خشت و آجر. دیوارهای داخلی با گچ پوشانده شده‌اند و بر روی تمامی آنها نقاشی‌هایی با موضوعاتی برگرفته از کتاب مقدس نقش بسته و در قسمت پایین دیوارها نیز از کاشی‌های لعاب‌دار به رنگهای نیلی و آبی برای تزئین استفاده شده است.

بیشتر ببینید:

کلیسای میناس مقدس
کلیسای استپانُس مقدس

کلیسای گئورک مقدس

کلیسای هُوهاننِس مگردیچ
کلیسای آسدوادزادزین مقدس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.