کلیسای میناس مقدس واقع در محله تبریزی‌ها در سال ۱۶۵۹ میلادی ساخته شده. این کلیسا را ارمنیانی که در سال ۱۶۵۵ میلادی به دستور شاه عباس دوم از محله شمس آباد اصفهان به این محله کوچانده شدند بنا کردند و در ابتدا به یاد کلیسای محله قبلی آن را مریم مقدس نام نهادند اما بعدها نام آن به میناس مقدس تغییر یافت.

به گزارش ایمنا و به نقل از سایت شورای خلیفه‌گری ارامنه، در گذشته، در قسمت داخلی طوقه گنبد نوشته‌هایی در خصوص بنای کلیسا وجود داشته که در زمان مرمت کلیسا در سال ۱۹۰۹ میلادی از بین رفته، اما قبل از نابودی تمامی این نوشته‌ها بر روی دو سنگ مرمر حک شده‌اند که در حال حاضر بر روی ستون‌های داخل صحن کلیسا قرار دارند. همچنین در بالای درب حیاط کلیسا و درب‌های ورودی کلیسا لوحه‌هایی قرار دارد که تاریخ آنها به سال‌های ۱۶۸۹، ۱۶۸۷، ۱۶۵۹ و ۱۶۹۱ باز می‌گردد.

پلان کلیسا به شیوه بازیلیک ستون‌دار در جهت شرقی-غربی است و گنبد آن با نورگیرهایی بزرگ به وسیله قوس‌هایی بر چهار ستون تکیه کرده. در سمت غرب بنا برج ناقوس‌خانه قرار دارد. مصالح به کار رفته در ساختمان عبارت‌اند از آجر و خشت. دیوارهای خارجی دارای قاب‌بندی‌هایی زیبا با نمای آجری‌اند اما دیوارهای داخلی با گچ پوشانده شده‌اند و بر روی آن نقاشی‌هایی ترسیم شده که به خصوص در قسمت گنبد و محراب بسیار زیبا هستند. در قسمت جنوبی کلیسا و کمی دورتر از آن نیز نمازخانه‌ی کوچک مریم مقدس قرار دارد که در سال ۱۷۱۳ میلادی بنا شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.