شبکه راه‌آهن سریع‌السیر چین از ۵۰ هزار کیلومتر عبور کرد

شبکه راه‌آهن سریع‌السیر چین با افتتاح خط راه‌آهن پرسرعت شیان-یان‌آن در شاندونگ چین از ۵۰ هزار کیلومتر عبور کرد؛ این دستاورد تاریخی، زمان سفر بین این دو شهر را نصف و یان‌آن را به شیان متصل می‌کند. چین اکنون بزرگ‌ترین اپراتور جهانی شبکه‌های ریلی پرسرعت است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، امروز –جمعه بیست‌وششم دسامبر ۲۰۲۵– افتتاح خط راه‌آهن سریع‌السیر شیان-یان‌آن در استان شاندونگ شمال غربی چین، شبکه عظیم ریلی این کشور را از مرز ۵۰ هزار کیلومتر عبور داد و روزی تاریخی برای این کشور رقم زد. تصاویری از قطار سریع‌السیر در ایستگاه یان‌آن این لحظه را جاودانه کرده است. این دستاورد بزرگ، نه‌تنها موقعیت چین را به‌عنوان بزرگ‌ترین اپراتور راه‌آهن سریع‌السیر جهان تثبیت می‌کند، بلکه نمادی از پیشرفت فناوری و تعهد به اتصال مناطق دورافتاده است.

این خط ۲۹۹ کیلومتری، از شیان، پایتخت باستانی استان شاندونگ، به سمت شمال امتداد پیدا می‌کند و به یان‌آن می‌رسد؛ شهری که بین سال‌های ۱۹۳۷ تا ۱۹۴۷ پایگاه رهبری یکی از احزاب چین بود و نقش محوری در انقلاب این کشور ایفا کرد. قطار حاضر با عبور از فلات لس (Loess Plateau) با مناظر ناهموار و خاکی، چالش‌های مهندسی بزرگی را پشت سر گذاشت و در حال حاضر ۱۰ ایستگاه کلیدی ازجمله فوپینگ ساوت، تونگ‌چوان و لوئچوان را به هم متصل می‌کند، در نتیجه زمان سفر بین دو شهر یادشده از بیش از دو ساعت به حدود یک ساعت کاهش پیدا و این تغییر، جوامع محلی را به مراکز اقتصادی و گردشگری ملی نزدیک‌تر می‌کند.

شبکه راه‌آهن سریع‌السیر چین از ۵۰ هزار کیلومتر عبور کرد

راه‌اندازی خط حاضر، فراتر از آمار، قدرت تحول‌آفرین راه‌آهن سریع‌السیر را نشان می‌دهد. چین اکنون بیش از نیمی از کل شبکه جهانی قطارهای پرسرعت (حدود ۵۲ هزار کیلومتر از ۹۸ هزار کیلومتر جهانی تا پایان ۲۰۲۵) را در اختیار دارد. این زیرساخت‌ها نه‌تنها حمل‌ونقل را دگرگون کرده‌اند، بلکه به رشد اقتصادی کمک کرده و گردشگری را در مناطق انقلابی و تاریخی این کشور رونق بخشیده‌اند. برای مثال یان‌آن با جاذبه‌های گردشگری طبیعی، اکنون در دسترس میلیون‌ها مسافر قرار می‌گیرد و اقتصاد محلی را احیا می‌کند.

چین با این سرعت، اهداف بلندپروازانه‌ای را دنبال می‌کند که شامل گسترش شبکه به ۷۰ هزار کیلومتر تا ۲۰۳۵ و ادغام فناوری‌های هوشمند همچون قطارهای خودران است. این پیشرفت‌ها، الگویی برای کشورهای در حال توسعه هستند و نشان می‌دهند چگونه سرمایه‌گذاری در زیرساخت، فقر را کاهش می‌دهد و فرصت‌ها را برابر می‌کند. از سوی دیگر در حالی که جهان با چالش‌های زیست‌محیطی روبه‌روست، راه‌آهن سریع‌السیر چین با مصرف انرژی پایین‌تر نسبت به هواپیما، به اهداف کربن‌صفر کمک می‌کند. افتتاح خط شیان-یان‌آن، فصل جدیدی در داستان اتصال گذشته و آینده چین باز می‌کند و جهان را به شگفتی وا می‌دارد.

شبکه راه‌آهن سریع‌السیر چین از ۵۰ هزار کیلومتر عبور کرد

کد خبر 935731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.