به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بر اساس دادههای آژانس محیط زیست اروپا و گزارشهای بازار خودرو (بهروزرسانی دسامبر ۲۰۲۵)، بازار خودروهای برقی (EV) در اروپا نهتنها متوقف شده، بلکه رو به عقب است و این روند مخالفان برنامههای صفر خالص (net zero) و الزام خرید خودروهای برقی را به فکر فرو برده است؛ بهویژه برای طرفداران برگزیت در بریتانیا که اکنون متوجه شدهاند در صورت ماندن در اتحادیه اروپا، آزادی انتخاب خودروهای بنزینیشان بیشتر حفظ میشد. اتحادیه اروپا بهتازگی ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی را از سال ۲۰۳۵ به ۲۰۴۰ به تعویق انداخته است، در حالی که بریتانیا همچنان بر اجرای آن از ۲۰۳۰ اصرار دارد.
دادههای آژانس محیط زیست اروپا (EEA) نشان میدهد سهم خودروهای تمامبرقی از بازار در سال ۲۰۲۲ برابر ۲۱.۶ درصد بود که به ۲۲.۵ درصد در ۲۰۲۳ افزایش پیدا کند، اما در سال گذشته به ۲۰.۹ درصد سقوط کرد. این کاهش بهرغم مشوقهای متعدد دولتی رخ داده است. اتحادیه اروپا با انتخاب سختی میان پایبندی به هدف کربنزدایی حملونقل جادهای یا حفظ صنعت خودروسازی خود روبهروست که بهنظر میرسد اولویتش با دومی است. علاوهبر تعویق ممنوعیت، بروکسل طرح «تأمین محلی قطعات» را پیش میبرد و دسته جدیدی از خودروهای کوچک و سبک ساختهشده در اروپا را پیشنهاد کرده که از پارکینگهای مرکزی شهرها بهرهمند خواهند شد. این اقدامات نمونهای از خلاقیت اتحادیه اروپا در حمایتگرایی است، اما هزینه آن را مصرفکنندگان اروپایی با قیمتهای بالاتر خودروها پرداخت خواهند کرد.

در همین حال فروش خودروهای برقی چینی از ژانویه تا سپتامبر امسال ۷۷ درصد بیش از دوره مشابه سال ۲۰۲۴ بوده است و در سپتامبر، تولیدکنندگان چینی با ۸ درصد سهم، رکورد جدیدی در بازار کلی خودروهای اروپا ثبت کردند، این در حالی است که تعرفههای تنبیهی تا ۳۵ درصد بر خودروهای چینی از یک سال پیش اعمال شدهاند. صنعت خودروی چین زودتر شروع کرده و از فناوری باتری برتر بهره میبرد. شرکت CATL بهتازگی نوعی باتری معرفی کرد که مسافت ۵۱۵ کیلومتر (۳۲۰ مایل) را طی میکند و در ۵ دقیقه شارژ میشود. این نوآوری، نگرانیهای مربوط به برد و زمان شارژ را برطرف میکند. علاوهبر این، هزینه پایین تولید و سلطه بر بازار باتریها (حتی باتری خودروهای اروپایی اغلب چینی است) مزیت رقابتی ایجاد کرده است. تلاشهای اروپا برای ایجاد صنعت باتری EV همچون ورشکستگی شرکت سوئدی نورثولت (Northvolt) در سال جاری نیز ناکام مانده است.
مورد خودروهای برقی، ماهیت مخرب اهداف «صفر خالص» اروپایی را آشکار میکند. چین بدون اهداف الزامآور قانونی، تنها با آرزویی نمایشی برای صفر خالص، صنعت EV خود را توسعه داده و تأکید کرده است که رشد اقتصادی اولویت دارد. پکن همزمان در انرژی تجدیدپذیر و نیروگاههای زغالسنگی سرمایهگذاری کرده تا انرژی ارزان تأمین کند و در نتیجه خودروهایی بسازد که مصرفکنندگان میخواهند بخرند، نه اینکه بر آنها تحمیل شود. البته خودروهای برقی چینی به اندازه تصور سبز نیستند؛ بخش عمده انتشار کربن در مرحله تولید رخ میدهد، جایی که وابستگی به زغالسنگ چین نقش دارد، اما اروپا با قانونگذاری سفتوسخت و اعتقاد خیالپردازانه به غنیسازی همگانی از طریق اهداف سنگین، شکست خورده است. به این ترتیب عقبنشینی اتحادیه اروپا نشان میدهد که برنده واقعی این صنعت چین است.





نظر شما