به گزارش خبرگزاری ایمنا، در طرح پارک حاشیهای هوشمند در اصفهان حدود ۴ هزار فضای پارک حاشیهای در ۵ محدوده مکانی شهر اصفهان شامل خیابانهای حکیم نظامی و نظر غربی، توحید و شریعتی غربی، چهارباغ بالا، نظر شرقی و شریعتی شرقی، شیخ صدوق شمالی، میانی و جنوبی و میر فندرسکی شرقی و غربی، همچنین چهارباغ خواجو، نشاط، هاتف و عبدالرزاق، تعیین شده است.
این فضاها بهصورت هوشمند و از طریق موتورسیکلتهای مجهز، رصد و پایش خواهند شد.
بر اساس توضیحات ارائهشده در جلسه، اطلاعات مربوط به پارک خودرو و میزان عوارض پرداختی بهصورت پیامک لحظهای برای مالک خودرو ارسال میشود؛ سازوکاری مشابه عوارض الکترونیکی آزادراهی، همچنین سامانهای برای ثبت اعتراضات شهروندان پیشبینی شده که کمتر از ۲۴ ساعت به اعتراضها رسیدگی خواهد کرد.
همچنین اعلام شد که تستهای فنی این پروژه انجام شده، دقت پلاکخوانی مورد بررسی قرار گرفته و تأییدیههای لازم از سازمان فاوا اخذ شده است. روشهای پرداخت نیز متنوع در نظر گرفته شده و شهروندان میتوانند از طریق اپلیکیشن «اصفهان من»، درگاههای پرداخت اینترنتی یا حتی پرداخت حضوری، عوارض مربوطه را پرداخت کنند. هزینهها نیز بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر دریافت خواهد شد و اجرای طرح بهزودی آغاز میشود.
ابوالفضل قربانی، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه با تأکید بر ضرورت اجرای قاطع این طرح گفت: نگاه ما به طرح پارک حاشیهای، نگاه درآمدی نیست؛ چرا که هزینههای اجرای آن بیش از درآمد حاصل است. هدف اصلی، ایجاد نظم و انضباط اجتماعی است که نمود آن در حوزه ترافیک شهری دیده میشود.
وی با اشاره به اینکه پارک حاشیهای در بسیاری از کشورهای دنیا بهدلیل هزینههای سنگین منسوخ شده است، افزود: در حال حاضر چارهای جز آغاز اجرای این طرح نداریم، اما باید افق دید خود را توسعه دهیم و سیاستهای مربوط به پارکینگ و پارک حاشیهای را اصلاح کنیم.
قربانی بر لزوم بهرهگیری از تجربههای روز دنیا، از جمله سامانههای هوشمند رزرو جای پارک، تأکید کرد و پیشنهاد داد یک خیابان بهصورت پایلوت کاملاً مطابق با استانداردهای روز اجرا شود.
در ادامه این جلسه، رسول میرباقری، عضو کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان کاهش ترافیک و به تبع آن کاهش آلودگی هوا را از نتایج اجرای این طرح دانست و گفت: اجرای این طرح به نفع شهر است، چرا که فرهنگسازی ترافیکی یکی از نیازهای جدی اصفهان محسوب میشود.
سید امیر سامع، دیگر عضو کمیسیون نیز با تأکید بر غیر درآمدی بودن طرح اظهار کرد: در این طرح ۳٠ دقیقه نخست پارک رایگان است و نگاه ما صرفاً ایجاد نظم و انضباط و بهبود وضعیت حملونقل شهری است. حتی کسبه نیز از منافع این طرح بهرهمند خواهند شد. وی همچنین بر لزوم اطلاعرسانی صحیح و مناسب به شهروندان به منظور اجرای هرچه بهتر طرح تأکید کرد.
مجید نادرالاصلی، دیگر عضو کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به مزایای طرح برای کاهش پارک دوبل گفت: این طرح به سود کسبه نیز خواهد بود، اما در کنار آن باید برخی عوامل ایجادکننده ترافیک که گاه از سوی نیروهای شهرداری رخ میدهد، برطرف شود. وی همچنین بر اهمیت تذکر بهموقع و فرهنگسازی ترافیکی و اطلاع رسانی گسترده با هدف آشنایی شهروندان تأکید کرد.
اعضای کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان هدف اصلی اجرای طرح پارک حاشیهای هوشمند را ایجاد نظم، انضباط ترافیکی و بهبود کیفیت حملونقل شهری عنوان کردند و بر ضرورت اجرای اصولی، پایدار و همراه با جلب اعتماد شهروندان تأکید داشتند.




نظر شما