به گزارش خبرگزاری ایمنا، ابوالفضل قربانی امروز _چهارشنبه بیستوششم آذر_ در آئین رونمایی از نخستین ناوگان اتوبوس برقی در کلانشهر اصفهان به ارزش تقریبی ۴۰۰ میلیارد تومان در قالب هشتادوچهارمین ویژه برنامه «به احترام مردم اصفهان» اظهار کرد: امروز یکی از آرزوهای مدیریت شهر برای اینکه بتواند وضعیت بهتری برای ناوگان انبوه بر فراهم کند، تحقق یافت که البته بخشی از آن رقم خورد.
وی افزود: در آغاز دوره ششم مدیریت شهر یکی از موضوعات که به صورت ویژه به آن پرداخته شد، موضوع حملونقل پاک بود که همه تلاش کردند این اتفاق را عملیاتی کنند.
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه آنچه در بضاعت بود، حتی بیشتر از آنکه فکرش را میتوان کرد، انجام شده است، تصریح کرد: موضوع حملونقل پاک، فقط در برقیسازی ناوگان خلاصه نمیشود.
قربانی با اشاره به اینکه زمانی که خط یک قطار شهری راه اندازی میشد، یا مشکلاتی روبهرو بود، اما به سرانجام رسید، گفت: همان زمان هم مدیریت شهری، از عهده همه هزینههای احداث، آزادسازی مسیر و تأمین تجهیزات به تنهایی بر نمیآمد.
وی با اشاره به اینکه در دوره سوم شورای اسلامی شهر اصفهان برای تأمین منابع مالی قطار شهری دچار مشکلات عدیده بودیم، اما در نهایت تأمین شد، اظهار داشت: آن زمان دولت خودش را موظف میدید که حمایت کند و البته حمایت هم میکرد، اما هرچه جلوتر آمدیم به دلیل مشکلات رنگ حمایت کمتر شد.
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: با همه مشکلات موجود اکنون بیشترین بودجه و بیشترین امکان برای احداث خط دو قطار شهری و توسعه خط یک آن انجام میشود و البته به زودی مسائل خط سوم قطار شهری را نیز حل خواهیم کرد.
قربانی با بیان اینکه برای احداث هر کیلومتر مترو ۵ همت هزینه میکنیم، گفت: همه این هزینههای انجام شده در راستای تحقق حملونقل پاک است.
وی با اشاره به اینکه اتوبوس ستون فقرات حمل و نقل بوده و هست و اکنون میزان جابهجایی با اتوبوس بیشتر از مترو است، تصریح کرد: البته این موضوع به معنای توجه کمتر به مترو نمیباشد، زیرا باید حمل و نقل ترکیبی و تلفیقی داشته باشیم.
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: حتی اتوبوسهای دیزلی نو نیز مشکلات زیست محیطی دارد، در این راستا توجه مدیریت شهری به این سمت بوده و هست که به مرور اتوبوسهای دیزلی را از چرخه خارج و اتوبوسهایی که کمترین میزان کربن تولید میکند، فراهم کند.
وی با بیان اینکه پارسال همین زمان بود که با اراک صحبت کردیم که تجربه آنها ارزیابی شد و برنامهریزی بر این اساس بود که طی سه ماه چنین ظرفیتی را رقم بزنیم، ادامه داد: بهدلیل وجود بعضی مشکلات این مهم به تأخیر افتاد تا اینکه امروز شاهد ورود نخستین سری اتوبوسهای برقی به ناوگان حملونقل عمومی هستیم.
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: ورود اتوبوسهای برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی دو ویژگی دارد، نخست ظرفیت ما را در اتوبوسرانی (شاخص جابهجایی) افزایش میدهد و دوم حرکت به سمت حملونقل پاک است.
قربانی با بیان اینکه این نخستین قرارداد بوده که اجرایی شده است و ادامه آن ماههای آینده وارد شهر خواهد شد، گفت: زمانی اتوبوسها را به صورت تقریبی رایگان دریافت میکردیم، زیرا دولت ۷۰ تا ۸۰ درصد هزینههای آن را تأمین میکرد، اما اکنون تا ریال آخر آن را شهرداری باید بپردازد، آن هم با قیمتهای بسیار بالا که شاهد هستیم.
وی افزود: قیمت هر اتوبوس برقی ۲۰ میلیارد تومان است، در حالی که یک زمانی هر اتوبوس را ۱۰ میلیون تومان خریداری میکردیم، بنابراین تأمین چنین پولی کار بسیار سختی است.
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: شورای اسلامی شهر در دوره ششم هر زمان که لایحه و درخواستی در حوزه قطار شهری و خرید اتوبوس میآمد، همراهی میکرد، البته اکنون اتوبوس به اندازهای که بتوانیم خدمت کافی به شهروندان بدهیم، نداریم که باید تأمین شود.
قربانی با تاکید بر اینکه در این مقطع شاخصهای ارزیابی موفقیت در اداره شهرها نسبت به قبل متفاوت شده است، افزود: اکنون شهری را و اداره کنندگان آن را موفق میدانند که به لحاظ زیست محیطی وضعیت بهتری را برای شهروندان فراهم و خدمات سریع و راحتتر ارائه کنند.
وی گفت: در کنار انجام چنین حرکتهایی بهمانند امروز باید افق دیدمان در ارتباط با حمل و نقل تغییر و تحول چشمگیر داشته باشد.
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه اکنون اگر بیان میکنیم که خط ۱ بی آر تی ما در شهر با خط یک مترو برابری میکند این اهمیت برای بخش بی آر تی است، اظهار کرد: نگاه جدیدی در دنیا وجود دارد که مطرح میکند خط بی آر تی را باید در اختیار دوچرخه و اسکوتر گذاشت و از فضای خودروهای شخصی برای تردد اتوبوسهای بی آر تی بهرهمند شد و فضای محدودی را به خودروهای شخصی اختصاص داد.
قربانی افزود: آن زمان است که حمل و نقل را به سمت حمل و نقل پاک به صورت واقعی میبریم آن هم با استفاده از دوچرخه، امیدواریم در آینده شاهد باشیم که گفته میشود به جای اینکه بیشترین جابهجایی با اتوبوس انجام میشود با دوچرخه صورت میگیرد که البته نمونههایی از آن هم وجود دارد.
وی تاکید کرد: وظیفه ما در ارتباط با حمل و نقل پاک خاتمه نمییابد و افق دید ما به مراتب آنچه هست باید بیشتر شود.
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: در یکی از شعارهای مطرح شده، پیرامون رونمایی از اتوبوسهای برقی، عنوان «بیدود و بیصدا» بیان شده بود، در مباحث فقط به آلودگی هوا توجه میکنیم در حالی که آلودگی صوتی به مراتب بدتر از آلودگی هوا میباشد اما توجه لازم به آن را نداریم.




نظر شما