به گزارش خبرگزاری ایمنا، نگاهی به بازی و هنرنمایی تعدادی از زنان تأثیرگذار سینمای ایران که بازیهای درخشان آنها همچنان در خاطر مخاطبان باقی مانده است
در سینمای ایران با کاراکترهای زن متفاوتی روبهرو بودهایم که بازیگری درجه یک برخی از آنها پس از سالها همچنان در خاطر مخاطبان باقی مانده است و بازیهای بازیگران مختلفی هم بوده است که به سرعت فراموش شده است؛ کاراکترهایی که به عنوان یک زن تأثیرگذار در تاریخ سینمای ایران هنرنمایی کردهاند.
تعداد این شخصیتها چندان پرتعداد نیست و ما نیز در این گزارش پنج کاراکتر برتر در نقشهای مختلف را معرفی کردهایم. بازیگرانی که همگی از جشنواره فیلم فجر جایزه دریافت کردهاند.
جمیله شیخی» در فیلم «مسافران»
زنان در فیلم «مسافران»، حاملان عشق و حافظان خانواده هستند. پیوند زنان و تجربه مشترک آنها از زندگی و مرگ نقشی حیاتی در این اثر دارد. این عشق زنانه، در مقابل دنیای بی رحم و بیثباتی که مردان در آن حضورِ بیشتری دارند، نوعی مقاومت جمعی و مشترک است. زنده یاد «جمیله شیخی» که در سینمای ایران بیشتر به عنوان مادر مقتدر و جدی شناخته میشود، در «مسافران» این اقتدار را به شیوه دیگری به نمایش گذاشته است.
او از ابتدای فیلم مدام تلاش میکند همه چیز به بهترین شکل برای عروسی مهیا شود. از اطرافیان میخواهد از خرابی و مرگ حرف نزنند و دهان شیرین کنند. برخلاف دیگران، رفتارش همراه با آرامش و طمأنینه است و هیچ شکی به دلش راه نمیدهد. در واقع در نگاه و رفتار و صحبتهایش امید و ایمان را منتقل میکند و در طول فیلم به عنوان نماد امید به زندگی شناخته میشود. «شیخی» در دهمین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم سینمایی «مسافران» برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن شد.

«فریماه فرجامی» در فیلم «پرده آخر»
مهمترین اتفاق کارنامه زنده یاد «فریما فرجامی» با فیلم «واروژ کریم مسیحی» رقم خورد. این کارگردان یکی از بهترین و البته سختترین نقشهای فیلم «پرده آخر» را به او داد. «فرجامی» در قامت «فروغ الزمان» تصویری مانا از خودش در این فیلم به یادگار میگذارد. ماجرا از این قرار است که «فروغالزمان» میراثدار خاندان «رفیعالملک» میشود اما خواهر و برادر همسرش به او رشک میبرند و تلاش میکنند با طراحی یک توطئه او را دیوانه جلوه دهند و ثروت برجا مانده را از آن خود کنند.
تغییرات روحی و روانی این شخصیت با بازی موفق «فریما فرجامی» تدریجی و موفق پیش میرود و در نهایت به خلق اثری ماندگار میانجامد. درخشش «فرجامی» در این نقش به قدری خیره کننده است که هیئت داوران نهمین دوره جشنواره فجر چارهای جز اهدای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول را به او نداشتند.

«لیلا حاتمی» در فیلم «لیلا»
«لیلا حاتمی» با نقش «لیلا» در فیلم «لیلا» به کارگردانی مرحوم «داریوش مهرجویی» شروعی باشکوه در کارنامهاش به ثبت رساند. فیلم «لیلا» شروعی عاشقانه دارد؛ زن و مردی جوان که زندگی عاشقانهای را تجربه میکنند و هیچ مشکلی پیش رویشان نیست. دخالتهای مادرشوهر و مطرح شدن مسئله نازایی «لیلا» باعث میشود احساس ضعف کند و زندگی عاشقانهاش به سمتی دیگر برود. «لیلا» که گمان میکند با این شرایط نمیتواند زنی ایدهآل برای همسرش باشد، از روی عشق زیاد تصمیم میگیرد و او را از حق پدر شدن محروم نکند.
«لیلا» در حالی که از درون رفته رفته به سمت نابودی میرود، عاشقانه همسرش را برای وصال با زنی دیگر همراهی میکند اما درست در شب عروسی، وقتی خانه را برای عروس و داماد خالی میکند، به فروپاشی میرسد و دیگر نمیتواند همسرش را ببیند و با او زندگی کند. با اینکه «لیلا» را به عنوان اثری عاشقانه نمیشناسیم اما عشق «لیلا» ست که از ابتدا تا انتها در جریان است. «لیلا حاتمی» برای بازی در این نقش برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن شد.

«مریلا زارعی» در فیلم «شیار ۱۴۳»
در فیلم «شیار ۱۴۳» «مریلا زارعی» را در نقش الفت؛ زنی روستایی تنها و منتظر میبینیم. در واقع داستان درباره زندگی «اُلفت» است که در یکی از روستاهای دورافتاده زندگی میکند.
او سالها در انتظار فرزندش «یونس» که به جنگ رفته میماند و از هرکسی سراغش را میگیرد. اهمیت شخصیت «الفت» از این جهت است که «نرگس آبیار» او را مثل یک زن واقعی روستایی تعریف کرده.
زنی که با رفتن پسرش «یونس» به جبهه زندگیاش تغییر میکند. از جوانی به سمت پیری میرود، موهایش سفید میشوند و روی چهرهاش خط و خطوطی شکل میگیرند. خودش هم تکیده میشود و قوز درمیآورد اما باز هم دست از انتظار برنمیدارد. او را با چند گریم مختلف میبینیم که نشان دهنده تغییر در سنوسال اوست.
تمام سالها شبانهروز دنبال پسرش میگردد و حتی یک رادیو به کمرش میبندد تا مدام در جریان اخبار رزمندگان قرار بگیرد. این مسئله سالیان سال طول میکشد تا اینکه جنگ تمام میشود و باز هم خبری از «یونس» نمیشود. «شیار ۱۴۳» از مهمترین فیلمهای کارنامه «مریلا زارعی» است. او برای این فیلم، برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن شد.

«هدیه تهرانی» در فیلم «چهارشنبهسوری»
«مژده» یکی از پیچدهترین کاراکترهای آثار «اصغر فرهادی» است؛ یک نقش پر پیچ و خم که در عین تو در تو بودن مسیری کاملاً مهندسی شده دارد. نقشهایی از این جنس بازیگری را میطلبد که بتواند به آنچه که روی کاغذ خلق شده جلای دیگری ببخشد و بتواند در مرحله خلق به آن روحی بدمد که مخاطب با همه وجود او را بپذیرد و باور کند. «اصغر فرهادی» برای این نقش دست روی درستترین بازیگر ممکن میگذارد و «هدیه تهرانی» را برای جان بخشیدن به نقش «مژده» انتخاب میکند.
«تهرانی» در مصاف با این کاراکتر بسان یک مهندس کاربلد که نقشه باشکوه یک قصر مجلل را برای اجرا پیش رویش گذاشتهاند رفتار میکند. او ابعاد نقش را آنالیز و با شناسایی تمام ویژگیها و زوایایی شخصیتی «مژده» شروع به اجرای آن میکند. مسیر بازیگر برای خلق «مژده» آن قدر درست است که حتی مخاطبی که چند بار فیلم را دیده و از سرنوشت کاراکترها مطلع است در تماشای مجدد اثر بازهم اسیر بازی «هدیه تهرانی» میشود و گمان میکند که او بیهوده به شوهرش شک دارد و واقعاً روانپریش است.
«هدیه تهرانی» برای بازی در فیلم «چهارشنبه سوری» و ایفای نقش «مژده» موفق شد در بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر برای دومین بار صاحب سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن شود.





نظر شما